handdator

Visa fullständig version : Byta kammar



sonite
2007-07-04, 20:31
Jag har en Golf 2 gti 16v -89 med en PL motor!
Vad tror ni om att byta ut toppen till KR??
Det är bättre insugningskanaler och en bättre insugningskamaxel,
dock sämmre avgaskanaler.. men de skulle väl gå å putsa till lite??

Eller borde jag behålla PL-toppen och bara byta ut insugningskamaxeln?

Borde det göra någon större skillnad?

I min PL vet jag att lyftarna är hydraliska,
det kan vara så att det är mekaniska i KR:en.... vad ska man beakta som plus/minus
angående det?

Det är så att jag även har en KR motor.... så då tänkte jag överföra de "bra delarna" till
min PL... tjänar jag något på det eller är jag ute och cyklar??

Tips på bra ställe i västmanland eller runt örebrotrakten som är bra på att ställa in KE-jetronic?

Mvh Christian

Svar från razer:

Eftersom jag rensade bort ditt 16v inlägg från 8v tråden svarar jag här.

KR och PL har samma avgaskam.
PL har en något snällare avgaskam och det kan ge något att montera KR kammen. Besiktningen ska inte vara några problem.
__________________
/Johan

Sn00k
2007-07-05, 15:26
KR och PL toppen har samma gjutning mig veteligen.
enda som skiljer är insugs-kammen, och ja, det ger en viss skillnad att byta den, dock inget överdrivet.
det är hydrauliska tryckare i båda topparna.. finns "kit" att köpa med mekaniska, men det är dyrt å inte nödvändigt om man inte ska porta mycke å stoppa i riktigt vassa kammar.

KE-jet är tråkigt och dyrt att justera.
en riktig elektronisk insprutning skulle göra underverk för motorn.

GTI-nissen
2007-07-05, 15:55
Fördelen med att justera KE:n är att bilen fortfarande går att besiktiga utan problem, vilket inte blir fallet om man sätter igång och byta hela insprutningssystemet.

sonite
2007-07-05, 17:43
Menar ni att de blir kinkigapå besiktningen om man byter till ett annat bättre sprut.?

GTI-nissen
2007-07-05, 17:52
Alla förändringar kan leda till kinkighet. Man får inte ändra någonting egentligen, inte ens till grejer som förbättrar avgasvärdena.

razer
2007-07-05, 21:47
Sn00k, PL har samma gjutning som 9A och har något trängre insugskanaler för mer bottendrag.

Här är ett par jämförande bilder på två portade toppar.

PL - trendab
http://www.razer.mine.nu/projekt/scry/index.php?v=image&i=0&p=Jetta_GT_16v/Modifieringar/20050429%20-%20topp_insugsida02.JPG

KR - nille
http://www.razer.mine.nu/projekt/scry/index.php?v=image&i=0&p=Banracer/Motor/insug_ventiler1.jpg

Jag skulle inte byta från en PL till en KR topp enbart på grund av gjutningen.
Då är det bättre att byta endast insugskam. toppskruv och packning kostar ju nästan 1000kr (metall).

Sen om man får problem med PL toppen eller ska renovera en topp kan man ju ta en KR och köra med 2l block till.

Sn00k
2007-07-08, 23:35
Razer, där ser man, man lär sig nå nytt varje dag.. inte orkat sätta mig in i 16v spisarna så mycke, men det läggs till kunskapsbanken(bakhuvvet) =)

razer
2007-07-08, 23:48
Sn00k, Jag kan inte säga att jag kan allt om g60, där kan ju du klart mer! :)