handdator

Visa fullständig version : Golf IV gti stannar



Golf GTI Turbo
2010-08-16, 14:53
Min Golf IV Gti stannar när och vart som helst. Ibland startar den direkt och i vissa fall får jag vänta 5-20 min innan det startar. En dag så startade den inte alls så vi tog av tanklocket å då starta den direkt. åkte sedan med tanklock i ett par dagar, sen började den krångla igen. Har bytt bränsle pump + filter. Inga felkoder finns. Den är chippad och går riktigt bra, dock bara ibland "inte alla dagar". Funderar på om det kan vara katalysatorn som är trasig? skriv, tips, ideér osv. MVH

mtm
2010-08-16, 19:10
Med den relativt knapphändiga felbeskrivning du givit sätter jag 50 spänn på att det är vevaxellägesgivaren (om vi nu ändå ska leka reservdelsbytare). Den bör dock ge felkod, men inget förvånar.

När den inte vill starta, hur beter den sig då? Händer det _inget_ när du vrider på nyckeln? Går startmotorn? Går soppa-pumpen?

a128
2010-08-16, 20:21
hur beter sig varvtalsmätaren, dippar den ned till 0RPM när motorn strejkar ?

Golf GTI Turbo
2010-08-16, 23:17
*Jo både startmotor och pump går när jag vrider på nyckeln.

*Japp varvtalsmätaren dippar ner till 0RPM när motorn strejkar och det händer inget när jag ger gaspådrag.

a128
2010-08-17, 00:03
samma symtom hade jag på min förra Golf V 1,6Fsi -04, det var vevaxellägesgivaren som spökade och gav en massa konstiga fenomen, jag var på resa genom svergie, tillslut var toppfarten något i stil med 100-120km/t om maxvarv på motorn ca 3000-4000rpm, en massa felkoder förutom på givare på mycket annat ca 10-15 st

Vag i karlskrona hade den i flera veckor innan dom kom fram till samma slutsats som jag redan hade (den var fortfarande garanti på bilen)

630:- verkar autodelar.net vela ha för en sådan givare

läs gärna av felkoder, uttaget sitter bakom en list framför växelspaken , vag-com eller terminal anpassad för Vag-bilar måste användas eftersom den ej är ODB2

Golf GTI Turbo
2010-08-17, 15:57
Var till verkstad idag med bilen och dom kolla felkoder. Felkod på spjällhus: går inte att grundinställa. Så jag åkte iväg och köpte ett. Det nya gick att grundinställa men bilen stannar oftare nu. Jag sa till dom att det kunde vara fel på vevaxellägesgivaren, men dom svara nej för det skulle finnas med på felkoder.

Har snart en Golf till salu........

a128
2010-08-17, 16:12
det kan vara så att givaren måste strula ett visst antal sekunder i sträck för att felkod ska sättas tex. 6 sekunder
ett trasig spjällhus borde rimligen ej får varvtalsmätaren att falla till 0

Andersson Racing
2010-08-17, 16:48
Kollat att ta bort chippet?

mvh Per

polomannen
2010-08-17, 22:30
Det beror på hur vevaxelgivaren är skadat i lindingen.
Ibland ger den inga felkoder och ibland ger den.

Så mitt tips:
Byt vevaxelgivaren.

Golf GTI Turbo
2010-08-18, 00:31
Har provat både orginal och trimboxen. Beter sig lika med båda.

Vart sitter vevaxelgivaren?

Golf GTI Turbo
2010-08-26, 00:08
Köpte en ny vevaxelgivaren men bilen beter sig lika. Det stannar. Bytte även spjällhus. För det stod att man inte kunde göra en grundinställning på det gamla. Har det kanske nått med att bilen är chippad?

Eller kan det vara katalysatorn som är trasig? För det luktar satan när jag försöker starta den och ryker lite svart.

Golf GTI Turbo
2010-08-27, 22:13
Bytte tillbaka till det gamla spjället och bilen har gått bra i 2 dagar. Peppar peppar........ Förutom att inte turbon laddar som den ska. Laddar bara om man drar ur slangen till N-75 ventilen. Tycker det är konstigt att bilen inte går med det nya då det går att grundinställa det.

Golf GTI Turbo
2010-08-31, 02:35
Då har bilen börjat stanna igen. Dock ej så många gånger som förr. Har märkt en annan sak. Står jag med bilen så den lutar uppåt så startar den inte. Behöver inte luta mycket. Men står den på plan mark eller i en nerförsbacke så startar den.