handdator

Visa fullständig version : Krockad kaross, ramen skadad! HJÄLP!



pp1432
2010-08-16, 10:02
Har en GOLF IV GTI TURBO som är krockad i karossen och ramen har tagit skada, är det på något sätt möjligt att laga en ram som håller bilen om den fått några småskador ?

pp1432
2010-08-16, 11:11
något svar finns väl på frågan :/? ramen är väl inte skrot om de finns lite småskador ? ska väl gå o reparera..

Lillen
2010-08-16, 11:37
Alla duktiga plåtskadereparatörer med en riktig riktbänk kan rikta bilen.
De har möjlighet att dra bilen rätt och mäta upp den så allt stämmer.
Brukar bli bättre än när den lämnade fabriken.

pp1432
2010-08-16, 11:56
vet du något pris ungefär? att få själva ramen bara lagad och jag kan påpeka att det inte e större skador, bilder kan ja lägga upp efter 16:00

pp1432
2010-08-16, 14:11
.............?????????

jimZon
2010-08-16, 14:25
Jag tror att du får lugna dig lite här va?! Det är inte alla som loggar in varannan timma på forumet för att svara på frågor. :) Ett tips är att ringa runt till olika verkstäder och höra då det är starkt beroende på HUR mycket bilen är skadad.

Jag misstänker att du inte har helförsäkrat, annars kan ditt försäkringsbolag hjälpa dig.

pp1432
2010-08-16, 16:59
http://www11.speedyshare.com/files/23824424/download/DSC00076.JPG


så, nu är bilden uppe.. hur stor skada kan det ha tagit i karossen om man kollar lite lätt på bilden?

TheDeadDorkster
2010-08-16, 17:32
Den bilen ser ut att bli inlöst. Om du tänker fixa den gäller det att hitta en annan jazzblå golf IV för att minimera dina kostnader. Oavsett blir det säkert 25-30000 kr innan du blir färdig med bilen, och det är om du hittar delar i rätt färg, köper ekonomiplåt och förhoppningsvis inte knäckte B-stolpen. Jag kan dock med all säkerhet säga att den blir inlöst om den bedöms hos en plåtverkstad för ett försäkringsbolag.

Falcor
2010-08-16, 17:42
Jag tror också på inlösen...en 99:a ligger väl mellan 30 och 60 tusen idag och det kommer kosta för mycket att laga det där jämfört med vad bilen är värd.

Lillen
2010-08-16, 21:28
http://www11.speedyshare.com/files/23824424/download/DSC00076.JPG


så, nu är bilden uppe.. hur stor skada kan det ha tagit i karossen om man kollar lite lätt på bilden?

Bilden syns ju inte ens längre!?

Henrik.M
2010-08-16, 21:34
Oavsett blir det säkert 25-30000 kr innan du blir färdig med bilen


Du kommer ingnstans med dom pengarna idag , möjligtvis en lackering om du ska ha ett kvitto på den.
Är ju i princip en hellack på den av skadorna på bilden att dömma.
Sen är det rikt , byte av dörrar + huv , bakskärm , tröskel samt att man av bilderna ej kan bedömma dom skador som skett inne i bilen (bältessträckare , airbag etc) samt under det man inte ser.

Lär bli inlöst.

a128
2010-08-16, 22:02
i mozilla laddar jag om och då syns bilden

huanamej jag vet en som hade en merca det var i andra halvan av 90talet där dörrstolpen (den mellan bak och framdörr, A-stolpe?) på ena var intryckt ca 1cm det kostade 40.000:- på mercaverkstaden, skadorna på bilen är ofantligt mycket mera omfattande, höger framhjul bakåtskjutet, i princip är hela schassiet skevt
skadorna är så omfattande att om rätt bilen bara är något år gammal så hade den mycket troligt blivit inlöst om gällande försäkring finns
det är nog mera lönade att sälja den som reservdelsbil/ i delar

en gti 99a: på blocket ligger runt ca 40.000 - 60.000:-

TheDeadDorkster
2010-08-16, 22:08
Jag tänkte mest på att han gör allt arbete förutom riktarbetet. Enbart med hjälp av en reservdelsbil kan han komma lågt undan i kostnaderna. Som du säger är det inlösen på verkstad.

pp1432
2010-08-17, 03:50
Jag tänkte mest på att han gör allt arbete förutom riktarbetet. Enbart med hjälp av en reservdelsbil kan han komma lågt undan i kostnaderna. Som du säger är det inlösen på verkstad.

Precis som du påpekar här så kommer jag undan om jag bara fixa riktarbetet på verkstaden.. har en kompis som äger en gti 99 som är avställd och där kan jag nog plocka de flesta delarna ifrån.. så en dörr, huv, bagagelucka o allt va de är, sånt har jag redan ordnat.. det är mer karossen/ramen/ jag undra över.. om man kunde göra någon slags bedömining om den tagit skada.. och hur allvarligt är det då..

pp1432
2010-08-17, 08:50
Okej, nu har jag fått lite mer information om karossen.. För att ni ska förstå lite tydligare så är det på det viset att jag tänkt köpa karossen ni ser på bilden för att sedan sätta över delar jag har tillgång till på den. Jag fick veta när jag ringde upp säljaren att B-stolpen ska antingen bytas eller repareras och sen ska det vara vänster och höger tröskel.. där ska dom "stora" problemen vara.. de lät inte som de var mycket mer utan det var B-stolpen, höger och vänster tröskel som behövs repareras.. Kan någon säga på ett ungefär vad de skulle kosta och lägga in den på verkstad för att få den lagad? är det under 10? över 10?.. Bilder på själva skadorna kommer efter 16:00 så kan ja förtydla mig ännu mer.. Tack på förhand!

Mackan73
2010-08-17, 12:05
Svårt att säga genom att bara kolla på bilder via nätet. Mitt tips är att du tar kontakt med verkstäder för att kolla med dem vad det ev skulle kosta.

Ulf
2010-08-17, 17:29
Det kanske låter lite negativt, men om man inte kan laga det själv eller ens bedömma skadornas omfattning och arbetsinsats skall man nog inte köpa en sådan bil. Det kan dyka upp många otrevliga överraskningar
Jobbar mycket med karossarbeten på rallybilar och vet hur skadorna har fortplantat sig längre än väntat. En inslagen tröskel ger oftast skador på golvet och förstärkningsplåtarna. Så det "enkla" tröskelbytet växer fort. Är det sedan i kombination med byte av B-stolpe blir det inte lättare.
Allt går att fixa men det tar tid och kostar pengar.

Om du ända bestämmer dig för köp, så lycka till. Hoppas det går bra.

/Ulf

Cullberg
2010-08-17, 18:23
Vad är det för fel på den avstälda bilen då? Kanske enklare att fixa den? kanske finns det delar på på den krocakde bilen som du kan sätta på den istället?