handdator

Visa fullständig version : Går det att åka bana med en ny VW med XDS?



ThomasT
2010-08-14, 14:40
Går det att åka bana med en ny VW med XDS?

Om jag förstått funktionen rätt så verkar det som ett ypperligt recept på att koka bromsarna...

Någon med erfarenhet?


.

T-mek
2010-08-14, 16:31
Jag kan inte tänka mig att det skulle bli några problem av det slaget.

Om vi resonerar lite logiskt så är bromskraften som behövs för att bromsa ner ett spinnande innerhjul som en piss i Nilen jämfört med bromskraften som behövs för att bromsa ner 1500 kg bil från säg 200 till 100 km/h.

Om bromsarna inte skulle klara av den lilla extra värmeutveckling det blir, skulle de knappast klara av de övriga inbromsningarna heller.

Dessutom är det ju inte så jättestor del av varvet på en bana som funktionen är aktiv, om man kan ligga på full mutter genom alla kurvkombinationer har man alldeles för svag motor för att dra loss däcken... :-D

ThomasT
2010-08-15, 02:11
Jag kan inte tänka mig att det skulle bli några problem av det slaget.

Om vi resonerar lite logiskt så är bromskraften som behövs för att bromsa ner ett spinnande innerhjul som en piss i Nilen jämfört med bromskraften som behövs för att bromsa ner 1500 kg bil från säg 200 till 100 km/h.

Om bromsarna inte skulle klara av den lilla extra värmeutveckling det blir, skulle de knappast klara av de övriga inbromsningarna heller.

Dessutom är det ju inte så jättestor del av varvet på en bana som funktionen är aktiv, om man kan ligga på full mutter genom alla kurvkombinationer har man alldeles för svag motor för att dra loss däcken... :-D

Jag håller nog inte med dig att det skulle vara en piss i havet. Man tappar viktig avkylningstid samt att tiden som bromsarna ligger an ökar kanske med så mycket som 50%. Ta tex Kvarnkurvan på kullen, Pariskurvan på Mantorp eller andra långa kurvor där man ligger och matar på... tänk om beläggen ligger an hela tiden...

Det brukar ju vara svårt att få bromsarna att räcka till på moderna Golfar utan sådana här finesser....

.