handdator

Visa fullständig version : Golf 3 drar mycket bensin



Andreas.
2010-08-12, 23:56
Jag har en golf 3 kombi som andra/jobbar bil.
Tycker den drar aldeles förmycket bensin.
Ligger på 1 liter ungefär, är en 2.0 -97.
Några tipps vad det kan vara för fel?

mt4base
2010-08-13, 02:19
Kika lite på det "vanliga" först.
Service - är luftfilter, bränslefilter, stift, tändkablar fräscht? Om inte, byt.
Olja och oljefilter kanske inte påverkar förbrukningen jättemycket men det är aldrig fel med bra olja i motorn.

Se till att inget har lossnat, slangar el kanske nån justerskruv nånstans? Sen kan det vara nån givare som gett sig och ger styrboxen fel signaler. Kallstartsventilen kanske har hängt sig? Ryker bilen svart kan det vara ett tecken på mycket bensin in i motorn, osv. Jag tror det finns bättre motorsnillen än mig här som kan ge dig bättre råd men detta kan vara en bra start att kika på inför kommande felsökning.

Lycka till!!

Andreas.
2010-08-13, 09:28
Olja och sånt är nyligen bytt. Någon som kan säga vart kallstartventilen sitter? Har funderat på den med.

a128
2010-08-13, 11:08
kallstartventil finns ej på en så pass ny bil !

lambdasond som ej ger något? den ska ge en signal på mellan 50-950mV vid normal körning ca >900mV om den går fett och är hel
luftmassamätare, koppla bort denna för att se om den går bättre åtminstånde vid tomgång efter en snabb-runda

läs av felkoder, diganostikuttak finns i närheten av fläkt/värmereglagen, kontakten är av OBD2typ felkodsläsaren måste dock vara avsedd för Vag-bilar

vad är det för motorkod ? tex. AKR, AGG ?

marcus940
2010-08-13, 13:14
Jag har också problem med min Golf 3 GTi. Den drar också väldigt mycket bensin. Jag lyckades få den gå lite bättre genom att byta tempmätaren, men den går fortfarande väldigt fett. Ska kolla upp lamdan.

/ Marcus

J.L
2010-08-13, 16:51
som a128 skrev, mät upp lambdan, eller köp en begagnad/ny för att testa.

marcus940
2010-08-14, 11:00
När jag kikade lite på kablarna som gick till lambdan fick jag se en kabel som jag tror går ifrån styrboxen för att sedan sluta som 2st lösa kablar, färgen på dem är vit/röd samt vit/brun ska dessa gå till någon kontakt/sensor?

/ Marcus

a128
2010-08-14, 13:28
du kan inte följa dessa och se vart dom slutar och vilka stift i motorstyrdonets kontakt dom går till

Andreas.
2010-08-15, 13:02
Ska kolla upp lambdan och det andra ni skrev.

Har kollat lmm och bilen ändrar sig inte när jag tar bort eller sätter i kontakten. Så då är den väll sönder?

Motorn är en AGG