handdator

Visa fullständig version : Golv V ac-fläkt låter h-e.



Snowman
2010-08-12, 00:57
Min Golf V har börjat krångla.
När man stannar bilen och ac:n är igång låter bilen nått fruktansvärt. Fläkten går igång på max och stannar där i allt mellan 30 sekunder och 5 minuter.Låter värre än en Boeing på inflygning som reverserar sina motorer.
Håller på att få flippen på detta.
Har bytt samtliga tempgivare och mät ac:n med diagnos instrument utan att få några felmedelande.
Har även bytt hela fläktpaketet. Visst blev bilen något bättre men det är på på inga vägar löst.
Vad mer kan man göra. Alla diagnosvärden för tryck osv skall enligt instrumentet vara ok..

Behöver hjälp omgående..Är skittrött på detta elände..

Mvh

Magnus

Henrik.M
2010-08-12, 01:04
Är normalt att fläkten till AC:n går på högvarv ex vid varma sommardagar , det styrs av högtrycksgivaren , däremot om fläkten går konstan även när det ej är varma sommardagar är det ett tecken på att det är högt tryck i systemet.
Varm gas ger högt tryck i systemet , denna gas måste kylas ner via kondensorn med hjälp av fläkten. (enkelt förklarat)
Har man för mycket gas i systemet så får du fenomenet att fläkten går "för högtryck" oftare än normalt.

Har du mätt något systemtryck på låg respektive högtryckssidan?

Provat byta högtrycksgivaren?

Är det fyllt gas på sistånde eller gjort några andra ingrepp i systemet?

Linus_R32DSG
2010-08-12, 10:22
Jag hade samma exakt samma problem på min R32. Den lilla fläkten i fläktpaketet hade gått sönder och eftersom den stod still startade den stora fläkten hela tiden. Och den LÅTER. Men om du bytt fläktpaketet som du skriver låter ju det märkligt, men du kan ju försöka kolla att den lilla fläkten verkligen går för den låter väldigt lite i förhållande till den stora

Snowman
2010-08-12, 22:03
Slår jag till econ-knappen så att ac:n kopplar ner tystnar bilskrället. Men det där med tryckvakten har jag fått tips på från annat håll med så det lutar åt att byta den med. Får ser hur det går....mottager gärna fler tips...
Morsan har en likadan bil så jag vet att min beter sig onormalt. Min rusar fläkten oavsett om det är 15C eller 25C, det enda som skiljer är hur länge den rusar fläkten. När det är som värst väntar man bara på att det ska titta ut ett par fläkt blad genom huven..

Mvh

Magnus

Mini_me
2010-08-12, 22:45
Du kan montera ur din fläkt och göra rent motorn och smörja upp kolens lopp så att dom går lätt igen.
Polaren hade samma fel på sin 2.0FSI mk5 golf och den vart kalas efter det.

Är massa smuts och damm från kolen till motorn som gör att dom går trögt och gör så att fläkten inte går.
Att den låter så gör du rent allt + smörjer ev lager du kan se...

Henrik.M
2010-08-13, 01:02
Slår jag till econ-knappen så att ac:n kopplar ner tystnar bilskrället.

Det är för att kompressorn stannar och därmed sjunker trycket i systemet.
Om du är säker på att det är rätt mängd köldmedium och inte för mycket , hade jag satsat mina kort på tryckgivaren.
Sitter lättåtkomligt underifrån , längst fram vid höger ramben just före ingången till kondensorn.