handdator

Visa fullständig version : Rutorna åker upp och ner när man vrider på nyckeln.



polomannen
2010-08-10, 22:25
Har ett märkligt fel på en A6 1.8T.

Bilen kom in för det inte startar+när man drar ur nyckeln så åker ruterna upp och
Varnings lampa för lågt bromsvätska blinkar och tjuter och även summer tjuter hela tiden.

Jag började kolla upp dom vanliga grejerna och byte starttänkontakten och då får man igång den.
Ett fel avklarat.

Nästa grej var det att kolla felkoderna men OBD utaget är helt borta.
Rev ner panelen och kollade ,kan inte hitta utaget.
Nån har varit och plockat bort den....så nu står man där.
Så nu vill jag veta om nån av er har råkat för liknande som jag när man tar ur nyckeln så åker ruterna upp
Och varningslampan lyser och tjuter.

Och jag vet att det är fel forum för att ställa den frågan min vissa av oss jobbar med dom.

Jag misstänker komfort styrdornet har fått tupjuk.
Vad tror ni..?

Henrik.M
2010-08-10, 22:50
Sitter det ett eftermarknadslarm eller eftermonterad stereo i bilen!??

Skulle satsat mina kort på komfortstyrdonet , sitter som som kanske vet på golvet på förarsidan , och brukar ha en tendens att bli blött iaf när det gäller rutorna.


En vild gissning utan ev felkoder att gå efter.


Var letade efter ODB uttaget?
Kolla så det ej hamnat bakom panelen där huvöppnaren sitter , har en tendens att gömma sig där ibland, ifall någon varit och skruvat ner panelerna tidigare och ej varit uppmärksam på uttaget.


Redigerade din rubrik.

polomannen
2010-08-10, 23:15
Jo det sitter en CarCard 970S på den men den är urkopplat.
Och jag har rivit alla panelerna men hittar inte utag jävel.

Och eftermonterad stereo sitter i också....ska testa rycka ur den imorgon och leta vidare på den.
Får se vad jag kommer fram till.

Tack för Redigeringen.

Henrik.M
2010-08-10, 23:30
Jo det sitter en CarCard 970S på den men den är urkopplat.
Och jag har rivit alla panelerna men hittar inte utag jävel.

950 alt 750 antar jag. =)

Iaf där har du EN felkälla och jag kan rekomendera dig att riva ner panelen på vänster sida där spaken till huvlåset sitter.
Man ska nämligen vid larmmontering montera en spärrdiod mellan larm och bilen kablage för att undvika att rutorna åker ner/upp när man aktiverar larmet med fjärrkontrollen.
Tror det var i övre delen av kontakt plintarna , följ grön och blå kabeln från larmet & koppla ur dessa. (Lås/lås upp signal på larmet).
Gå även ner på komfortstyrdonet och koppla ut kablaget där samt spärrdioderna.



Och eftermonterad stereo sitter i också....ska testa rycka ur den imorgon och leta vidare på den.
Får se vad jag kommer fram till.

Felkälla 2.
Monteras den fel stör den kombiinstrumenet genom att skicka bakström genom hastighetskabeln (Vit/blå kabel) , brukar även störa summern då den skickar bakström genom belysningskabeln (Grå/Blå).

Är ett tag sen man pillade i dessa gamla klenoder men det är infon jag kan plocka ur minnet , så börja med det. =)

SnipersChoice
2010-08-11, 00:22
på min A4:a jag hade innan satt ODB-uttaget mellan framstolarna vid askoppen till de där bak typ inte samma ställe på en A6:a?

polomannen
2010-08-11, 00:45
Nej det är inte samma ställe.
Det ska sitta på vä-fram typ vid pedalerna.

Henrik.M
2010-08-11, 00:54
Nej det är inte samma ställe.
Det ska sitta på vä-fram typ vid pedalerna.

Korrekt.
Misstänker dock att den just nu befinner sig däromkring. =)

TheDeadDorkster
2010-08-11, 02:46
Eftersom henrik redan har svarat på frågan och jag inte ens befinner mig i samma liga som han, tänkte jag bara tippsa om "eftermarknads stereoproblem"-lösningen: 1kOhm motstånd mellan pin 4 och 7 på OBD-uttaget när du väl hittar den.

Är det förövrigt ingen idé att du helt enkelt letar efter uttaget genom att följa kablaget som går från kombiinstrumentet? Någon av förgreningarna borde leda till obd-uttaget.

//offtopic: Fick du förresten boken jag skickade i fredags?

Henrik.M
2010-08-11, 09:55
Eftersom henrik redan har svarat på frågan och jag inte ens befinner mig i samma liga som han, tänkte jag bara tippsa om "eftermarknads stereoproblem"-lösningen: 1kOhm motstånd mellan pin 4 och 7 på OBD-uttaget när du väl hittar den.

Är det förövrigt ingen idé att du helt enkelt letar efter uttaget genom att följa kablaget som går från kombiinstrumentet? Någon av förgreningarna borde leda till obd-uttaget.

//offtopic: Fick du förresten boken jag skickade i fredags?

Alternativt bara koppla bort dom helt , dvs klippa & isolera dom. =)

Cullberg
2010-08-11, 11:03
Lite OT men man blir imponerad av den kunskapen vissa utav er besitter =) Tur att ni finns här på forumet!

polomannen
2010-08-12, 20:43
Uppdatering.

Felet är fixat och klart.
Efter massa sökning efter OBD utaget hittade jag kabeln.
Nån idiot hade klipt av kabeln och resternade kabeln var i klämd mellan dubbelplåten vid A-stole.
Fick ringa upp kunden och prata med henne då visade sej för ett år sen hade hon problem med den eftermonterade larmet,
Då lämnade hon in bilen på OK/Q8 i Upplandsväsby.
(så dom hade varit på den och klippt massa kablar)

Så efter att ha byt kabelhärvan till OBD utaget + dragit ut stereon så funkade allt kannon.

Bra att veta om nån råkar ut för liknande fel.

VWGolIV
2010-08-13, 10:10
Hur man nu kan vara så dum o klippa av kablar som man inte ens har en aning om vart de går är ju märkligt.

Men bra att det löste sig, då fick du en nöjd kund =)

Mini_me
2010-08-13, 11:43
Om du bara visste va folk kan hitta på när dom ska laga saker=)

polomannen
2010-08-13, 13:45
Jo man har sett mycket i sina dagar men det här var det värsta invändigt i en bil som jag har sett.

J.L
2010-08-13, 16:48
Hur man nu kan vara så dum o klippa av kablar som man inte ens har en aning om vart de går?


Hon lämnade in bilen på OK/Q8

Mackarna är ju inga verkstäder längre, bensinpumpar och en liten mataffär.

" Det va bättre förr, det va det..."

polomannen
2010-08-13, 18:40
Jo men dom har egen verkstad därborta som drivs av libaneser.
Kunden skulle tillbaka till dom och försöka kräva tillbaka pengar av dom som jag tror det blir svårt att få.