handdator

Visa fullständig version : Hållbarhet vevstakar.



Dulliman
2010-08-10, 00:16
Har en jobbarkompis som satt turbo på en ABF motor som jag hjälpt lite, han har köpt JE kolvar med lägre komp men problemet är stakarna.
Hur mycket klarar orginalstakarna i en ABF?

Mvh Johan

kim_gulle
2010-08-10, 01:14
Hade jag kostat på med turbokolvar så hade jag nog också skaffat H-profils stakar och racelager till både ramlager och vevstakslager.. :)

Dulliman
2010-08-10, 17:46
Hade jag kostat på med turbokolvar så hade jag nog också skaffat H-profils stakar och racelager till både ramlager och vevstakslager.. :)

Ok ?
Men frågan var hur mycket klarar original stakarna? Har läst på andra forum att det ska gå upp till 300hk men det låter lite högt tycker jag. Ingen som överladdat med originalstakar här kanske?

David L
2010-08-10, 18:18
Har åkt med över 300hk och standardstakar. Ofta är det varvtalet som gör att vevstaken går av i avgastakten.

kim_gulle
2010-08-11, 04:27
Grejen är ju att om man har turbo så vill man ju ladda mer och mer eftersom. Och har man otur då för att man laddat lite för mycket och gasat lite väl hårt så kanske man åker på ett ras. Därför skulle jag se till att försöka eliminera detta genom att montera riktigt hållbara grejer direkt. :)