handdator

Visa fullständig version : Caddyfunderingar, el i lastutrymme? rullande hundkoja.



fredrik_wt
2010-08-08, 20:34
Har lite funderingar gällande Caddyn, läst på andra ställen att en hel del här rullar i sådana, så tänkte att det borde vara bästa stället att få hjälp på.

Har blivit lite ändrad kurs i livet (ja det låter allvarligt men inte så...) vilket innebär för min del att jag kommer behöva en bil. En hundbil. Det ska alltså vara en bil som kommer vara som en rullande hundkoja... Värme måste alltså funka på vintern under färd och när bilen står still i vissa fall.

Tanken är att köpa en VW Caddy -05-> och i lastdelen göra hundkoja. Frågan är om mellan väggen är helt tät eller om värmen från coupen går bak som i andra bilar?? Om inte, går det ordna?

Sen i vissa fall när bilen står parkerad så måste det ju fortfarande vara värme i bilen, tanken är då att ha ett vanligt element i lastdelen som drivs genom ett vanligt uttag... där bilen parkeras finns i dessa fall elstolpar så jag tänker mig nåt uttag i fronten eller dylikt som gör att man har ström bak...

Ventilation?

Synpunkter, tips, svårt att genomföra, låter det möjligt utan allt för mkt besvär?? Ja alla åsikter mottages tacksamt då jag har tummen mitt i näven och inte riktigt vet hur det fungerar med el, värme osv osv.

Tacksam för all input.

P-plats.se
2010-08-08, 22:01
Det sitter en plastvägg med galler och bakom dessa galler sitter en plexiruta med distanser så luften kan passera bak till viss del.
Jag har hundbur bak i min Caddy och nu på sommaren så räcker inte vetilationen till för att få ner temperaturen där bak har jag upptäckt nu när en termometer är installerad (Bra tips!).
Jag håller på att sätta gångjärn på en av plexirutorna så den kommer gå att öppna när det behövs...
Har även fått ett tips till från en i draghundsklubben om att isolera skåpet och har även funderingar på detta men har inte bestämt mig än då jag bara har med mig hunde ibland, åker i min sambos bil i vanliga fall...

Hur många och hur stora hundar ska du ha med i bilen???

fredrik_wt
2010-08-09, 09:57
Hej

ok, det låter ju som den biten går att lösa, var just det jag tänkte när det är varmt på sommaren.

Det rör sig om en till två stycken 25-30kg hundar... Isolera verkar vettigt, vad för material använder man lämpligen då??

Största funderingen är väl värme under vintern när det står still, och ventilation (räcker väl iofs med att justera med rutorna kanske...?) Hade Defa motorvärmare innan och den låter ju som fan, sen vet jag inte om en klassisk motorvärmare tar skada av att stå o gå länge? här vill ju jag kunna lämna bil med hund i 4-5 timmar och komma tillbaka och det fortfarande ska vara varmt så att säga... därför tänker jag ett rent eluttag och mer element som är gjort för att stå o gå länge.

Jag tycker Caddyn verkar bra, bara för att kunna ge ordentligt med space, blir inte så instängt som i en vanlig bil, den tiden det inte är transport.

P-plats.se
2010-08-09, 10:33
Jag slängde i en termometer bak i skåpet när vi åkte till Dalarna nu i sommar och testatde hur det blev med ventilationen bak.
Bästa var att blåsa på framrutan för då gick det bak i skåpet (solskydden fick dock inte vara nerfälda).
Det var bra varmt ute och vi höll mellan 20-21´C i skåpet...

Isoleringen kan man lägga mellan innertak och karossen men jag har funderat på hgur bra detta är för rosten m.m.
Hundfolket lägger vanlig gullfiber i alla fall har jag hört.

Vad det gäller värmare så kan du ju köra dieselvärmare men hundar brukar ju kunna ha on av avgaser.

Hur gör du med burar m.m.?
Jag har gjort ett underrede av trä som min bur står i och spänns fast med spännband för att allt ska vara enkelt att montera i och ur för jag använder min Caddy till annat också. För övrigt är det en riktigt fin bil att åka i, nästan som att köra en personbil...
Sätt du ett uttag till en motorvärmare på bilen och dra bara in kabel till ett uttag inne i skåpet.
Där sätter du ett element med en fläkt i så du får lite rotation på luften...

fredrik_wt
2010-08-09, 22:07
Tack för tipsen!

Jo jag har kört en del Caddy under min studietid då jag körde bud för Jetpak, var diesel, förmodligen minsta, men gick riktigt bra... skillnad mot personbil är ju obefintlig... Gick dessutom förvånansvärt bra på vinterväg trots att jag privat körde Subaru som jag jämförde med... riktigt impad, antisladdet arbetade fin fint. Det går ju inte jämföra med Kangoo, kubistar och dylikt.

Ja det låter ju som man får det drägligt där bak ändå, dieselvärmare vill jag inte ha när det ska stå så länge ibland.

Har tänkt underrede i trä med gummibeläggning fäst på (typ universalmatta som man klipper till själv) Sen är det spänband som gäller med, känns som det enklaste.

Jag har ju inte köpt nån Caddy ännu, utan tittat från -05 och framåt, motor verkar vara same same så när som på programvara vad gäller dieseln... Kan iofs tänka mig bensin med, bilen kommer rulla så lite så spelar mindre roll... fast diesel är ju roligare och Carrera cup edition med DSG lockar ju lite... har ofta svårt att begränsa mig...

Något särskilt att tänka på i valet annars?

http://www.blocket.se/kristianstad/Volkswagen_Caddy_skap_1_6_Bensin_28716745.htm?ca=1 4&w=3

http://www.blocket.se/gotland/Caddy_tdi_06_mycket_fint_skick_28850936.htm?ca=14&w=3

Båda dessa känns ju som det skulle kunna vara intressant... har även fluktat på Skoda Praktik... Mest för att den är billig, dock är ju den ganska ful tyvärr..

P-plats.se
2010-08-09, 22:49
Håller du dig på mindre vägar funkar säkert en 1.6:a bensin MEN på motorväg m.m. är det lite väl liten.
Jag hade en 1.6:a i min Bora och den gick grymt billigt så länge man inte körde över 95km/h...
...nu är ju inte Caddy dieselns så snål den heller om jag ska vara ärlig, min ligger på runt 0,65 större delen av året.

SnipersChoice
2010-08-10, 02:41
Sist jag kollade så får man inte ha hundar i bur i 4-5timmar sålänge det inte är under transport! Burförvaring tillåts enbart tillfälligt (då max ca 1timme) eller under transport..

P-plats.se
2010-08-10, 09:23
Sist jag kollade så får man inte ha hundar i bur i 4-5timmar sålänge det inte är under transport! Burförvaring tillåts enbart tillfälligt (då max ca 1timme) eller under transport..

Tydligen 3 timmar som gäller:
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/transporter/hundar.4.207049b811dd8a513dc80001498.html

Undrar om det då räcker att rasta hunden för ytterligare 3 timmar?!?

fredrik_wt
2010-08-10, 11:53
Sist jag kollade så får man inte ha hundar i bur i 4-5timmar sålänge det inte är under transport! Burförvaring tillåts enbart tillfälligt (då max ca 1timme) eller under transport..

Inte för att ditt inlägg hör till tråden, men det jag menade var "här vill ju jag kunna lämna bil med hund, i 4-5 timmar och komma tillbaka och det fortfarande ska vara varmt så att säga" Jag hade missat ett kommatecken... Dvs man tar med sig hunden, är borta en halv dag och bilen ska fortfarande vara varm när man kommer åter, likt en uppställd husbil.

Regler i djurhållning kan väl startas i en annan tråd där intresserade kan diskutera detta

SnipersChoice
2010-08-10, 12:42
Förlåt mig dårå för att jag försöker va snäll och informera dig om att det inte är tillåtet att göra som du tänkt göra lämna hundarna i 4-5timmar i bilen (det va uppfattningen jag fick av dina inlägg)