handdator

Visa fullständig version : Golf v6 4motion Går i 10 sekunder sen dör den



replay
2010-08-08, 17:24
Hej

har en golf v6 4motion års 2000

Ja körde till macken och mötte några kompisar, stängde av bilen ,starta den igen och åkte till mina kompisar parkering , stängde av bilen igen . Sen skulle vi åka och jag startar bilen och den går i typ 10 sekunder sen dör den... hinner gasa en gång sen dör den och kan hålla på sådär flera ggr..

Någon som har en ide va de kan vara för fel?

Mvh

Henrik.M
2010-08-08, 17:27
Låter som stöldskyddet (immobilizern) går in.
Prova med reservnyckeln och se om samma sak sker?

replay
2010-08-08, 17:41
Har testat med reserv nyckeln blir samma sak

Henrik.M
2010-08-08, 19:52
Klassikst är väl att ta i men ett ganska vanligt förekommande fel på äldre VW är att lässpolen i tändningslåset börjar bli dålig.
Det i sin tur medför att bilen får problem med att "läsa" av chippet i nyckeln som är insatt i t-låset med följden att immobilezern går i.
Botet är att byta lässpole (t-lås) samt kabeln mellan lässpolen och kombiinstrumentet.

replay
2010-08-08, 20:57
Klassikst är väl att ta i men ett ganska vanligt förekommande fel på äldre VW är att lässpolen i tändningslåset börjar bli dålig.
Det i sin tur medför att bilen får problem med att "läsa" av chippet i nyckeln som är insatt i t-låset med följden att immobilezern går i.
Botet är att byta lässpole (t-lås) samt kabeln mellan lässpolen och kombiinstrumentet.


Aha okej..låter inte som nått jag klarar, hehe inte så bra på och mecka :P.Men för bilen har tidigare vart svår att starta men gått igång efter ett par försök och ge lite gas.. men va vid bilen idag och låste upp för och hämta lite grejor ur bilen.. sen när jag skulle låsa så låste den sig inte när jag tryckte på lås knappen på nyckeln.. kanske inte har nått med de och göra , men men.. ah .. måste lämna in bilen typ =/

ovredsson84
2010-08-08, 21:47
Då lånar jag tråden lite..

Verkar var något sånt som e fel på min bil då med. Men dock golf 3.
Var tionde gång man startar eller något så dummar det sig. Startar men dör direkt. Tar ut nyckeln ur tändningen och sätter igen så funkar det (ibland får man upprepa det men den startar.) Men sen har dom kopplat om start läget till knapp istället.. Bror tror att det är den kontakt platan som tändningslåset går emot som är uppslitet. Kan man byta den utan byta hela tändnings låset? Skall man försöka få nycklarna/bil om kodade också kanske?

tack på förhand.

Henrik.M
2010-08-08, 23:20
Aha okej..låter inte som nått jag klarar, hehe inte så bra på och mecka :P.Men för bilen har tidigare vart svår att starta men gått igång efter ett par försök och ge lite gas.. men va vid bilen idag och låste upp för och hämta lite grejor ur bilen.. sen när jag skulle låsa så låste den sig inte när jag tryckte på lås knappen på nyckeln.. kanske inte har nått med de och göra , men men.. ah .. måste lämna in bilen typ =/

Jag säger som jag brukar , är du osäker så lämna in alt låt någon som vet/kan ta och titta på bilen.
Är väldigt svårt att ställa dioagnos bakom en dataskärm , men symtomen du beskriver är ett klassiskt symtom för det jag beskriver.




Då lånar jag tråden lite..

Verkar var något sånt som e fel på min bil då med. Men dock golf 3.
Var tionde gång man startar eller något så dummar det sig. Startar men dör direkt. Tar ut nyckeln ur tändningen och sätter igen så funkar det (ibland får man upprepa det men den startar.) Men sen har dom kopplat om start läget till knapp istället.. Bror tror att det är den kontakt platan som tändningslåset går emot som är uppslitet. Kan man byta den utan byta hela tändnings låset? Skall man försöka få nycklarna/bil om kodade också kanske?

tack på förhand.

För att svara på DITT problem som vi INTE ska blanda ihop med trådskaparens problem som är en helt annan sak och helt annan konstruktion.

På Mk3 kan man byta bakre kontaktplattan utan att vare sig koda om nycklar eller byta tändningslås.
Beroende på årsm av MK3 så är det inte ens säkert du har stöldskydd kom 1995 om jag inte minns fel.

Mini_me
2010-08-09, 01:33
1995 om jag inte minns fel.

Helt rätt.

replay
2010-08-09, 17:28
[QUOTE=Henrik.M;124613]Jag säger som jag brukar , är du osäker så lämna in alt låt någon som vet/kan ta och titta på bilen.
Är väldigt svårt att ställa dioagnos bakom en dataskärm , men symtomen du beskriver är ett klassiskt symtom för det jag beskriver.




Jo de är svårt och veta exakt va felet är bakom en dator skärm , men tack för tips/råden!
Tror jag lämnar in bilen på VAG. Men va tror du de kostar och laga de felet som du skrev, ca pris? om de är de felet.

Har en polare som kollade felkoderna och de kom upp massa felkoder..tex , bensinrelät avbrott,
Kamaxelgivare och typ massa jord fel på saker, kommer tyvärr inte ihåg exakta namnen.

Cullberg
2010-08-09, 19:44
Nolla felkoder och titta igen, Kan vara massa gammalt skräp som ligger där...

replay
2010-08-09, 20:14
Nolla felkoder och titta igen, Kan vara massa gammalt skräp som ligger där...
Har gjorde de... alla kommer tillbaka!