handdator

Visa fullständig version : Montera motorvärmare Golf IV ?



chopper
2010-08-08, 12:56
Nån som vet vad det kostar att få en motorvärmare monterad på en -03 Golf 1,6?

P-plats.se
2010-08-08, 16:45
Vet ej vad det kostar att montera MEN gjorde detta på min Mk IV och då sa dom att man endast kunde montera en anläggningsvärmare till oljetråget.
Helt värdelös enligt mig!!!

chopper
2010-08-11, 16:59
Synd om inte det funkar. Verkar annanrs vara en enkel lösning.
Jag har kollat lite och bara hittat värmare som ska monteras i slangen. Verkar inte det lite underligt? Värmer verkligen det som det ska dvs blocket på motorn. Känns lite som värmen ska gå ut i kylaren med en sådan konstruktion.

chopper
2010-08-11, 17:00
Oouups.. Dubbelpost

Exelon
2010-08-11, 17:26
Med en slangväramre värmer du upp oljan och oljefilter så, det är minst lika effektiv som dom du sätter fast på motorblocket då mer än 50% går ut och värmer motorrummet och du värmer inte upp oljan. Det fungerade då klockrent på min gti, men bäst är väl dom "riktiga" motorvärmarna som man knackar ur en frostplugg och monterar, vet inte om man kan montera dom på Iv hade en sån på golf 3áns 1.8i.
Att få en slangvärmare monterad kostar ca 2-3 tusen komplett med kupévärmaruttag, men en slangvärmare är väldigt enkelt att montera i en GDS hall med enkla medel.

jagrullar
2010-08-11, 18:25
Ursäkta mig , men en block och slangvärmares huvuduppgift är väl att värma upp kylvätskan i motorn och en kontaktvärmare sätter du väl på oljetråget just för att värma motoroljan.

Texten nedan är taget från Defas monteringsanvisning till en kontaktvärmare:

"OBS! Detta är en oljevärmare som förvärmer oljan och inte kylvätskan. Temperaturökningen på motorblocket vid inkoppling av värmaren kan därför inte jämföras med en motorvärmare som värmer kylvätskan"

Exelon
2010-08-11, 19:31
Slangvärmaren monteras på samma kylarslang som oljekylningen sitter i så då värms ju olja upp iaf. Det var då så på den bilen jag ägde.

a128
2010-08-11, 20:03
hade själv en 00:a med motorkod AKL där är värmaren an kontakttyp på ca 400watt den är konstruerad så att den värmer cylindrarna före allt annat
främst cyl 1-3 , det räckte med en 1/2 timme så startade den utan aktivering av kallstartanrikning vid körning på E85/etanol

min förra 1,6 Fsi hade som sitter på utsidan av oljetråget, efter 2 timmar är oljan kokhet, det tar tom lägre tid för kylarvätska att komma upp i temp,
men det bör märkas på driftskontot för drivmedel, det ultimata är där man ta bort ett täcklock för värmaren i oljetråget som då ej skulle behöva vara på med än ca 200-250 watt, det handlar bara om samanbetet mella biltillverkare och tillverkare för motorvärmare

Hooloowoo
2010-08-11, 20:12
Jag fick en sån installerad förra hösten på min 2.0 IV från 2000. Det gick på drygt 5 lök, inkl. allt, sladdar och grenuttag i bilen + kupévärmare(en sån liten högeffektiv DEFA-sak)

Läste lite snabbt, och såg nån som inte tyckte att det hj¨lpte, här är ett svar till dig. :)
Häruppe där jag jobbar för tillfället hade vi inte över -20 grader, vid ett flertal tillfällen tillochmed under -30. Min bil står alltid still när jag är på jobbet, i ca 2 veckor, 12 dagar. När jag körde min värmare med kupévärmare 2-3 timmar på avresedagen, så startade bilen utan minsta tvekan, drog runt som vilken varm sommardag som helst, och gick igång hur fint som helst. Så liiiite nytta gör den nog.

Dieselteam
2010-08-12, 10:00
Slanvärmare och Blockvärmaren är bäst,, värmer snabbast.
Den på tråget kontaktvärmaren är minbre bra,,tar lång tid.Vanlig på Golf V.

Dieselteam
2010-08-12, 10:17
Beror på vem som monterar den. liten verkstad ca 300-700:-,,,Märkesverkstad 2000:--3000:-
Delarna kostar från 1200:--2000.-+kupefläkt ,,beroede på hur mycket kablar du behöver,, Märken DEFA el CALIX,,
Köp ev delarna själv av Bildelsgrossisten el Mekonomen,Meca,Autodelar,,,mfl,,Biltema har ej längre,,,

se länk: http://www.autokatalogen.se/wls/start.do