handdator

Visa fullständig version : Vad får en rallybil att låta som den gör?



banzai!
2010-08-07, 20:53
Tjena,

Har en fråga som jag har klurat på i några år.. En rally bil har ju oftast en 2.0L och jag undrar är det möjligt att få ett liknande ljud ur en 1.8L? (Inte en GTI men vill ni spekulera runt en GTI så feel free!)..

Jag tycker att rally bilarna är bilarnas motsvarighet till Motocross..

Frågan är då alltså.. Vad behöver jag ändra för att få ett någolunda Rally ljud men som fortfarande är lagligt för väg?

(t.ex Vilka trim, Sportavgas osv...)

Och har ni en bra förklaring på hur rally bilarna låter som dom gör så skriv gärna :) Är mycket intresserad!

Mvh Florian Larsson

J.L
2010-08-07, 21:35
"tyvärr" är det väll kombinationen av max-trimmade sugmotorer + extraktor och avgas
som gör motorljudet till vad det är, men att det är speciellt ljud för rally vet jag inte,
återkommer väll i de flesta motorsporter.

Smurfen
2010-08-07, 22:56
En rallybil har ju har ju lite fetare blandning i maskinen ofta som gör att den smäller lite i kombination med lite större avgassystem. Plus att den varvar ju ofta mer och har större portningar i topp för högre effekt. Men med rostfritt avgas. Då inte ett feritiskt utan ett austinitiskt så gav det bra mycket mer klang när det blev varmt än vad ett simons system gör. Hade så på min golf MKI GTi och det var fan olidligt att åka men lät skit bra.

schüberg
2010-08-07, 23:50
Biltillverkarna lägger ner tusentals ingenjörstimmar på att få bilarna så tysta det bara går.
Om de måste välja mellan fyra hästar till genom ett bättre avgassystem mot lägre ljud i kupén blir nästan alltid lägre ljudnivå vinnaren!
Men för att få ut effekt ur en motor måste den kunna andas ordentligt, och av bättre andning kommer mer ljud.
Om vi börjar på insugssidan så är en luftburk (på en standardbil) designad för att dämpa insugsljudet (som på en riktigt vass rallymotor låter nästan lika mycket som avgasljudet!).
På en trimmad motor används istället ett öppet luftfilter (utan burk) , eller på vissa motorer inget filter alls, bara insugstrattar.
(man kan dessutom ändra karaktären på motorn genom att ändra längden på trattarna, men det blir kanske lite väl mycket teori?!)
Sedan följer större kanaler och ventiler i toppen, en vassare kamaxel som håller ventilerna öppna längre och får motorn att varva mer, och såklart ett avgassystem med så lite motstånd som möjligt!
En modern orginalljuddämpare är en labyrint av rör och isolering inuti och flödesmässigt en katastrof!!(Vik ett sugrör på fyra ställen och blås igenom så förstår du hur jag menar! :-) )
Man använder då en dämpare av fullflödes typ (går att se rakt igenom) och oftast en istället för två eller tre som sitter på en vanlig bil.
Allt detta för att kunna öka mängden luft/bränsle att förbränna i motorn.
Med allt detta kommer (mycket!) mer ljud!
Det spelar mindre roll hur stor motorn är, maximalt preparerad och med vass kam kommer en 1,6L på 9000 varv att låta lika fint som en 2,0.
Vill du ha bättre ljud i bilen skulle du kunna satsa på:
*Öppnare avgassystem.
*Öppet luftfilter alt göra fler hål i orginalluftburken (på rätt sida luftfiltret!! Du bör också ha en hel att byta med på vintern, annars suger den inte in varmluft som den skall.)
Detta kommer inte ge några fler hästar, men mer ljud och bättre förutsättningar för trim.Sedan kan du (Här börjar det kosta pengar!):
*Sätta i vassare kam.
*Porta toppen, montera större ventiler.
*Plana toppen (Här räcker inte orginal bränslesystem längre,måste mappas om/bytas)
*Lämna in bottendelen på balansering
Har man kommit hit har man fått lite fler hästar, mycket mindre pengar, men man är nöjd ett litet tag iallafall......

Detta gäller sugmotorer, är det en sådan du menar? För turbomotorer gäller lite annat.....
Mvh Schüberg

banzai!
2010-08-08, 00:17
Underbart förklarat Schüberg ! Så ska folk förklara saker och ting :)

Om man kunde göra avgassystemet HELT RAKT alltså går rakt igenom mitten på bilen.. Skulle det hjälpa? Som på en Lambo dvs?

Vad kan man sedan göra för att få bilen att gå snabbare? Vikten är en självklarhet!

Men kan man höja varvtalet något på en vanlig 1.8L motor? Utan att den smäller?..

Tack för ett underbart svar och är det något mer du kan tillägga med?

Mvh Florian Larsson

Janne.M
2010-08-08, 13:50
På turbo-bilar har du ju även det här:

Responssystem
http://www.wroom.org/evoclub/showthread.php?t=10737

schüberg
2010-08-10, 01:40
Kul om jag kunde bidra med något till trimmningsvärldens fördärv..... :-) (Man hamnar fort djupt i trimmträsket!!)
Ett helt rakt avgassystem skulle såklart flöda väldigt bra, men det skulle mest bara ge resultat i teorin, man skulle inte vinna något nämnvärt på en normaltrimmad motor.Ett bra grovt system utan alltför tvära böjar duger bra på en gat bil, även med 3-400 hästar.
Men visst, jag vet att man hittat uppåt 10 hästar på rullande landsväg, berodde bara på en dålig/tvär skarv så det spelar roll, men då är det en förhållandevis extrem motor.
Tyvärr är ju "sugtrim" (dvs ingen turbo/kompressor) väldigt dyrt eftersom man hela tiden måste bearbeta och byta komponenter i motorn.
Kamaxeln är motorns hjärta och styr helt hur den beter sig, det är väl det som känns mest då karaktären blir helt annorlunda.
På de flesta 1,8 är kammen VÄLDIGT snäll och ger bra dragförmåga på låga varv men är rätt trista över 4000 varv...
Med lite vassare kam vaknar motorn där istället,MEN ju vassare kam ju sämre botten drag! (motorn blir trist att använda för normal körning istället....)
Men man måste följa efter med resten av motorn för att få bra resultat, balansera vevaxel/stakar/svänghjul är nog så viktigt, men då går det att varva utan att det smäller!
Eftersom detta måste lämnas bort blir det dyrt.....
Nått som inte får glömmas är växellådans inverkan:
På en sportigare bil är utväxlingen lägre , dvs motorn varvar mer vid en given fart.
Jämför med en cykel:Med lätt växel är det lätt att accelerera men svårare att cykla fort å tvärt om.
Samma resultat i bilen:Bilen känns piggare med samma motor men varvar mer i motorvägsfart.( och får sämre toppfart!)
En rally/race bil är som ett finstämt instrument, man anpassar kamaxeln,utväxlingen osv till varandra genom att testa, testa och åter testa.
Jag har kört/ägt det mesta i golfväg (som den golf-nörd man är!) och jag måste säga att bland det bästa är en Golf 2 16v, 86-88 med KR motorn utan KAT.
Den går bra redan orginal, motorn har klart toppig karaktär (gillar att varvas) och bra väghållning.
Inte ovanligt att folk säger "den måste vara trimmad" om en orginal 16v, tyvärr är väl de flesta ihjälkörda vid det här laget, de fina är dyra.
Eller så tar man klivet upp på en Golf 4 med turbo, då blir trimm-livet MYCKET lättare,och lite billigare, men då kostar bilen mer!
Då hamnar vi i överladdningens fantastiska värld, men det är en helt annan historia! (Den kan åxå bli väldigt dyr men rolig vet jag av egen erfarenhet....!) ;-)
Mvh Schüberg

banzai!
2010-08-28, 21:59
Okej, :P Men efter lite efter tanke så tänkte jag göra min bil så fin som möjligt och sedan sälja vidare den och köpa något bättre, kanske i VR6 vägar som jag tänkt först.. Men som sagt ville lära mig lite om motorer och sånt och en enkel golf 4'a med 1.8L är väl en bra start tycker jag : )

Har hört att varför bilen inte åker nått snabbare efter ett visst varvtal har att göra med förgasaren också.. Pga att den inte levererar tillräckligt mycket bensin för att utvinna effekt? Eller är jag helt ute och cyklar? =D

Mvh Florian Larsson

goff
2010-09-14, 18:24
Hej!
Intressant läsning.
Fast glömmer du inte det viktigaste i en rallybil? Det goa ljudet som de rakskurna dreven i lådan ger ifrån sig!!
Sitter i ryggraden ännu...

Sweeper
2010-09-14, 22:04
Det är ju mest separata spjäll som får motorn att låta som ett rovdjur!

Dock förstår jag inte schüberg, är det inte meningen att avgassystemet ska ha motstånd?

"På de flesta 1,8 är kammen VÄLDIGT snäll och ger bra dragförmåga på låga varv men är rätt trista över 4000 varv..."

På 16v är det tvärtemot ;)

schüberg
2010-09-16, 23:36
Japp, på 16v är det precis tvärtom!
Lite lagom roligt upp till 4000, sedan kommer allt det roliga!! :-)
Det är den karaktären jag gillar så mycket hos 16 ventilarna, men det är ju just resultatet av större kanaler, fler ventiler, grövre avgassystem osv....
Jo,visst skall avgassystemet ha ett visst motstånd, detta hjälper faktiskt vridet på lägre varv!
Kamaxlarna är uträknade med detta i åtanke, kör en standardmotor helt utan avgassystem så märker du detta.
Men ökar du flödet (=trimmar) så måste ju motståndet för gaserna minska ut lika mycket som man hjälper dom in..... (med portning osv)
Om man har ett trångt avgassystem hjälper portningen, den dyra kammen osv inte, för det kan inte evakuera ut gaserna. (blås i ett trångt sugrör, man blir röd i ansiktet efter en stund..... :-D )
ALLT i en välbyggd motor hänger ihop.
Med grövre dimemsioner på allt (=trimmat) blir gashastigheten låg genom motorn (sämre botten, men bättre topp), men med smala dimensioner höjs gashastigheten och man får bättre vrid vid lägre varvtal (=standard motor).
Tror även det är därför insugs rören på 16v motorn är så hiskeligt långa, med korta insugs rör hade den blivit VÄLDIGT livlös på lägre varv, ( Jo även längden på rören spelar roll för gashastigheten/fyllnadsgraden.)
Har precis slängt i en 2,0 L (2E,115Hk) i en Golf CL-87, den blev ganska körglad och den är stark som f*n på botten men tar slut lite väl fort (ca 5000 varv).
Inte speciellt "raceig" karaktär men kul att köra, väger precis över 1000 kg.
Mvh Schüberg

Sweeper
2010-09-18, 18:17
Ja precis! har hört att det ska vara skillnad på vridet mellan KR o PL motor. PL motorn har inte portade insugskanaler och inte så vass kam samtidigt som ett smalare insug.

Janne.M
2010-09-18, 19:05
Japp, på 16v är det precis tvärtom!
Lite lagom roligt upp till 4000, sedan kommer allt det roliga!! :-)
Det är den karaktären jag gillar så mycket hos 16 ventilarna, men det är ju just resultatet av större kanaler, fler ventiler, grövre avgassystem osv....
Jo,visst skall avgassystemet ha ett visst motstånd, detta hjälper faktiskt vridet på lägre varv!
Kamaxlarna är uträknade med detta i åtanke, kör en standardmotor helt utan avgassystem så märker du detta.
Men ökar du flödet (=trimmar) så måste ju motståndet för gaserna minska ut lika mycket som man hjälper dom in..... (med portning osv)
Om man har ett trångt avgassystem hjälper portningen, den dyra kammen osv inte, för det kan inte evakuera ut gaserna. (blås i ett trångt sugrör, man blir röd i ansiktet efter en stund..... :-D )
ALLT i en välbyggd motor hänger ihop.
Med grövre dimemsioner på allt (=trimmat) blir gashastigheten låg genom motorn (sämre botten, men bättre topp), men med smala dimensioner höjs gashastigheten och man får bättre vrid vid lägre varvtal (=standard motor).
Tror även det är därför insugs rören på 16v motorn är så hiskeligt långa, med korta insugs rör hade den blivit VÄLDIGT livlös på lägre varv, ( Jo även längden på rören spelar roll för gashastigheten/fyllnadsgraden.)
Har precis slängt i en 2,0 L (2E,115Hk) i en Golf CL-87, den blev ganska körglad och den är stark som f*n på botten men tar slut lite väl fort (ca 5000 varv).
Inte speciellt "raceig" karaktär men kul att köra, väger precis över 1000 kg.
Mvh Schüberg

Jepp 16v karaktären är härlig. Har fått till nästan samma i min nya motor 2.0L 2E med Gti 8v topp och portad och radiesäten och 11:1 i komp + en 276 kam mumma, men rallybil är det inte än =)

Sweeper
2010-09-19, 12:27
Hur många hk borde det landa på ungefär Janne?

Janne.M
2010-09-19, 17:19
Hur många hk borde det landa på ungefär Janne?

Lite OT men vi säger 130hk+ så ljuger jag inte =)

Sweeper
2010-09-19, 22:07
Lite OT men vi säger 130hk+ så ljuger jag inte =)

Nice!

Men tack för info schüberg! man kanske ska kontakta dig nästa gång man vill veta något specifikt om trimm? :)

jooeell
2010-09-21, 15:24
vill tilllägga en sak bara... att ha ett jättestort avgassytem på en sugmotor är inget att rekomendera då en sugmotor vill ha ett visst motstånd för att fungera bäst detta gäller inte på en turbo bil där man vill få bort avgaserna så snabbt som möjligt för att kunna trycka in så mycket ny luft som möjligt...

en rallybil har oftast väldigt lätta svänghjul vilket ger en rapp motor och kan även få det karakteristiska svängande ljudet när de axelererar och spinner med hjulen