handdator

Visa fullständig version : större bromsar på vanlig golf3 1,4 liters



alex
2010-08-07, 18:36
hejsan. är ny både på forumet och som golf ägare och givetvis går de inte att skaffa en golf utan att tuffa till den lite.

Har via vänner o bekanta fått reda på att de mesta från gti och vr6 modellerna passar rätt bra på alla golf karosser så länge man håller sig inom samma generation.

Jag skulle vilja montera bromsar från en av dom här lite motorhäftigare varianterna av golf för att så småningom kanske kasta in e spis med.

så vad jag undrar är vad är det för delar som jag behöver för att kunna skruva dit dom?
så mycke (eller lite?) som jag fattat det är att jag behöver Skivor, Ok och nav hela vägen runt bilen.

Är de något jag missar eller inte tänker på?
Hur är oken monterade? sitter dom skruvade i naven eller? för jag har ju trummor bak i nuläget.

tacksam för hjälp de e därför jag är här

J.L
2010-08-07, 19:07
Stämmer bra, fanns bromsskivor med diametrar 239mm, 256mm och 280mm

Du har med all sannolikhet 239mm solida skivor fram och trummor bak.

Det absolut lättaste och som borde gott och väl räcka till, iaf med nuvarande motor,
vore att köpa 239mm ventilerade och slitsade skivor med tillhörande belägg.
Mekonomen Brembo Max skivor + belägg 1500 :-

Trummorna räcker till så länge, men vill du ändå bygga om så hade det smidigaste och enklaste
varit att byta hela bakaxeln till en med skivor istället.

Det är iaf planerna för min mk2. (90 hästar och lättare bil)

alex
2010-08-07, 21:40
behöver man verkligen byta hela bakaxeln?
dvs hela den prylen som sitter bultad i karossen som ligger mellan hjulen som fjäderbenen dessutom är skruvade i?
e den lättare eller har de med att göra med fästen o nav inte går att föra över till den bakaxel som jag har?

har svarat på flera annonser på sidan o även på garaget och blocket men folk verkar inte intresserade av ett sälja sina grejer eller så är dom redan borta?

J.L
2010-08-07, 21:44
det är nog det klart enklaste och billigaste skulle jag tro,
men sålänge du har motorn du har så hänger trummorna med
ett tag till om du uppgraderar fram-skivorna.

Man har ca 20% bromsfördelning bak, och med en 1.4 liters
motor (på 75hk?) räcker dem.

alex
2010-08-07, 22:23
55 kw tror jag de va. osäker på enheten men siffran är korrekt.
tänkte bara ta bromsarna först så e jag set för motorn.
då kan jag köra med överdriven bromsverkan medans jag sparar cash så¨jag inte bytar motor och sen är i behov av bromsar o inga pengar har=)