handdator

Visa fullständig version : Kolla ev. fel på bränslesystemets termobrytare, Passat -90?



Pierre D
2010-08-05, 17:24
Hej, är en ganska ny Passat-ägare och har lite frågor ang ojämn gång/acceleration...

Min Passat -90 (motorkod RP, bensin) går till o från ryckigt när den är i arbetstemperatur samt att den närapå dör och tomgången går ner totalt, jag har bytt tänddelar och filter etc. Men fick tipset att kolla upp termobrytaren till förvärmning samt en givare. Sitter monterade på toppens kylvätskeutgång i form av ett blått och ett rött kontakthus....ja, ni vet säkert bättre än mig vad jag pratar om haha... :)
Det jag undrar är om man kan mäta dessa och på så vis ta reda på om det är dessa som det är fel på eller ej? Har letat överallt men hittar ingen spec på vad de ska visa om man mäter resistansen med en vanlig multimeter, för jag gissar att man kan göra det?

Snälla hjälp mig med tips på hur jag går tillväga!!! Tack på förhand :D

a128
2016-10-18, 18:52
Det finns mycket riktigt en "igelkott" i insuget Via säkring F4 så matas denna via en termokontakt en reläspole, detta relä matar "igelkotten" den drar ca 20-40 Ampere så därför är denna inte avsäkrad

termokontaktern ska bryta vid ca 60C+ eller högre

blå givare är ett NTC motstånd med ett R25 värde på 2,2 Kilo-ohm

man kan köra motorn varm och ersätta denna givare med ett motstånd på ca 200-300 ohm