handdator

Visa fullständig version : Tillsatsvärmare Caddy TDi -07, kopplingschema?



P-plats.se
2010-08-04, 15:23
Är lite trött på att tillsatsvärmaren på min Caddy TDi -07 går hela tiden och har fått tips om att sätta en brytare i kupen för att kunna välja när den ska gå.
Det är ju problem med dom många gånger som ofta beror på att dom går för kort tid.
Vet tex. när man sticker och hämtar mat på jobbet så går ju inte bilen många minuter vilket är döden för tillsatsvärmaren har jag hört...

Är det någon som kan hjälpa mig med ett kopplingschema till min tillsatsvärmare tro?
(Är jag inte fel ute är det en "Webasto-värmare")

En lite följdfråga, är det någon som vet hur den styrs och om den går även på sommaren???
Har fått för mig att den tänder ibland eller om det är något annat ljud jag hört...
Skulle ju vara bra med en indikatorlampa som säger när den går eller inte.

Henrik.M
2010-08-04, 18:16
Det där med knapp kan bli svårt på bilar som har orginalmonterad värmare från fabrik.
Är många här uppe som efterfrågat den funktionen du är ute efter med knapp, så jag har lagt ner ganska mycket forskning och telefonsamtal med bla webasto i ämnet och stött på följande problem.

1: Det finns inget bra ställe att bryta värmaren på , man måste antingen bryta jord eller spänningsmatning detta skapar problem 2.

2: Tvångsbryter man värmaren , registrerar värmarstyrdonet detta som ett systemfel. (Avbrott)
Efter 3st systemfel så går värmaren i lås (blockeras) och man måste in i värmarens styrdon för att låsa upp den. Värmaren fungerar inte innan den låses upp och felen raderas/åtgärdas.
Detta är en inbyggd säkerhetsgrej i värmarens programvara från webasto.

Lyckas man dock kringå dessa problem bör det ej vara svårt att montera en brytare som man kan slå av värmaren vid ex kortkörningar , och kommer någon på en lösning på hur man kringår mjukvaran som fungerar och är tetstad under en period så är jag mer än intresserad av att ta del av det.


En lite följdfråga, är det någon som vet hur den styrs och om den går även på sommaren???

Styrs av ytter samt motortempgivare och den ska starta upp under en viss motor och yttertemp.
Brukar ej starta på sommaren.

P-plats.se
2010-08-04, 22:02
Tack Henrik för bra svar (som vanligt!)...

Fick tipset av en polare som mekar Saab/Opel och gjort detta på flera bilar MEN dom har värmare av annat fabrikat.
Ska kolla om dom har samma problem och i så fall hur dom löser det.

Mini_me
2010-08-05, 10:16
Kan man inte skarva kablarna som går till temp sensorerna och sen dra in dom och sätta ett motstånd som motsvarar tex 30 + eller nåt....bara en tanke.

Henrik.M
2010-08-05, 15:26
Kan man inte skarva kablarna som går till temp sensorerna och sen dra in dom och sätta ett motstånd som motsvarar tex 30 + eller nåt....bara en tanke.

Då får du knas på tempraturangivelsen inne i bilen och climatronicen/climaticen , samt att kylfläkten förmodligen kommer att gå konstant eftersom han vill kyla pga av att han tror att det är stekhett ute.
Blir som att helt koppla ur yttertemgivaren.
Testa går ju men jag tror du bygger in fel i övriga system. (ska inte säga säkert)

P-plats.se
2010-08-05, 16:27
Har dragit igång lite folk som är insatta i ämnet, återkommer med vad dom kommer fram till.
Tror dock det är som Henrik skiver, svårt att få till detta... :(

Henrik.M
2010-08-05, 18:04
Har dragit igång lite folk som är insatta i ämnet, återkommer med vad dom kommer fram till.
Tror dock det är som Henrik skiver, svårt att få till detta... :(

Problemet sitter som jag tidigare skrev i webastos mjukvara och dess säkerhetsfuntioner till dessa värmare , dvs att den låser värmaren vid för många felregistreringar i systemet närmare bestämt 3 felregistreringar.
Lyckas man kringå detta så är det hur simpelt som helst att montera brytare , men för det krävs ny mjukvara utan säkerhetsystem kompatibelt med bilens övriga system & detta är inget man får av webasto som utvecklar mjukvaran till dessa. (VAG har inget med mjukvaran eller övriga komponenter i värmarenheten att göra).

En lösning är att du konstant åker med en VAG-COM i bilen så du kan låsa upp värmaren när den går i interlock läge. =)

Vad har SAAB för värmare/system i sina bilar?

P-plats.se
2010-08-05, 18:27
Problemet sitter som jag tidigare skrev i webastos mjukvara och dess säkerhetsfuntioner till dessa värmare , dvs att den låser värmaren vid för många felregistreringar i systemet närmare bestämt 3 felregistreringar.
Lyckas man kringå detta så är det hur simpelt som helst att montera brytare , men för det krävs ny mjukvara utan säkerhetsystem kompatibelt med bilens övriga system & detta är inget man får av webasto som utvecklar mjukvaran till dessa. (VAG har inget med mjukvaran eller övriga komponenter i värmarenheten att göra).

Jag är med på problemen du påtalat och tror det är kört men vi ska se om dessa killarna har nåt att komma med, återkommer.



En lösning är att du konstant åker med en VAG-COM i bilen så du kan låsa upp värmaren när den går i interlock läge. =)

Slipper jag ju montera en tempmätare i bilen också...
...som jag för övrigt beställde idag!? ;)



Vad har SAAB för värmare/system i sina bilar?

Tydligen använde dom Eberspächer för det mesta men dom har lite olika lösningar beroende på vilka bilar det gäller.
Nu är detta en lokal verkstad och jag kan inte svara för vad Saab i allmänhet använder för värmare.
Nu mekar dom även transportbilar (Iveco tror jag) och dom rekomenderar att montera en brytare som jag önskat för att slippa problem.
Även Eberspächer har olika styrsystem som gör det olika svårt att göra denna lösningen dock...

Passade även på att fråga om en billigare lösning på att göra om min värmare så jag kan använda den som parkeringsvärmare och även detta skulle om kolla på då det tydligen finns fler lösningar än i "regelboken"!?

Återkommer när jag vet mer eller om det blir som jag tror, alltså ingen förändrig från hur det är idag! ;)

Henrik.M
2010-08-05, 21:30
Passade även på att fråga om en billigare lösning på att göra om min värmare så jag kan använda den som parkeringsvärmare och även detta skulle om kolla på då det tydligen finns fler lösningar än i "regelboken"!?

Finns flera lösningar på hur man kopplar "hårdvaran" MEN du måste byta mjukvara i värmaren OM den ej har mjukvaran från fabriken som gör så att man kan köra den som parkeringsvärmare. (Tror ej din bil har det eftersomm att bilen är beställd utan parkvärmartillsats).
"Orginal" uppgraderingssats inehåller denna mjukvara + hårdvaran naturligtvis & webasto har gjort det så irriterande listigt att denna mjukvarusats inehåller ett hårdvarulås som måste stoppas in i datorn innan programmet kan uppgradera värmaren.
Hårdvarulåset gör så att uppgraderings programmet bara kan köras 1 gång , sen är hårdvarulåset förbrukat.
Förmodligen har webasto kommit på denna lilla irriterande sak bara för att mjukvaruppdateringarna ej skall missbrukas dvs att man köper 1 sats och sedan bygger om flera bilar.

Så ställ frågan till den som bygger om din värmare om denna även har tillgång till ny mjukvara.
Bara ett tips jag vill inte vara någon som låter negativ utan jag ger dig bara rak information, så du inte krånglar allt för mycket & har lite koll på läget innan du ger dig in på något/betalar någon för att bygga om.

Klarar dom av att uppgradera mjukvaran så är det bara att köra på.

P-plats.se
2010-08-05, 21:53
Då är det som vanligt då Henrik...
...inget ska gå att ordna på lättare sätt!


Ang. avstängningen av tillsatsvärmaren så har jag hittat lösningen i instruktionsboken!
I häftet om "Handhavande" står det följande under "Allmän information" och "kompletteringsvärmare":

Vid ECON-drift är kompletteringsvärmaren avstängd.

Detta trodde även jag när jag köpte bilen men efter att testat det så gick värmaren trotts att jag tryckt in ECON-knappen!
Har även fått för mig att värmaren går nu också så jag tror det blir en liten tripp till verkstaden på väg till jobbet i morgon...

Henrik.M
2010-08-05, 22:50
Då är det som vanligt då Henrik...
...inget ska gå att ordna på lättare sätt!

Tyvärr är det så.
MEN det är bättre man vet det före man börjar , så ligger korten på borden.

P-plats.se
2010-08-05, 23:15
De e jättebra Henrik men dom ska få grubbla lite för man vet ju aldrig...
(Har dock gett upp hoppet!)


Vad säger du om det andra jag skrev då Henrik???
Har ni letat efter sätt atts tänga av den och det ska vara så lätt? ;)


Ang. avstängningen av tillsatsvärmaren så har jag hittat lösningen i instruktionsboken!
I häftet om "Handhavande" står det följande under "Allmän information" och "kompletteringsvärmare":

Vid ECON-drift är kompletteringsvärmaren avstängd.

Detta trodde även jag när jag köpte bilen men efter att testat det så gick värmaren trotts att jag tryckt in ECON-knappen!
Har även fått för mig att värmaren går nu också så jag tror det blir en liten tripp till verkstaden på väg till jobbet i morgon...

Henrik.M
2010-08-05, 23:21
Vad säger du om det andra jag skrev då Henrik???
Har ni letat efter sätt atts tänga av den och det ska vara så lätt? ;)

Jag ska erkänna att jag ej läst instruktionsboken & missat den infon helt , men jag ska prova det där med ECON knappen till vintern.
Är det så enkelt så är det bara att lyfta på hatten........då har du löst en FAQ åt mig vinterid. =)

Mini_me
2010-08-05, 23:27
Fast värmarna på Caddy dödar sig själva pga massa andra orsaker än kort körningar...finns lite olika uppdateringar på dessa för att lösa diverse problem MEN! detta borde Henrik ha koll på om det verkligen funkar Tex den sista dom släppte (Värmare ryker eller vad det står i TPL) iom din geografiska position.

P-plats.se
2010-08-05, 23:31
Jag ska erkänna att jag ej läst instruktionsboken & missat den infon helt , men jag ska prova det där med ECON knappen till vintern.
Är det så enkelt så är det bara att lyfta på hatten........då har du löst en FAQ åt mig vinterid. =)


...funkar ju inte på min MEN står ju i instruktionsboken!?
Varför envisas man med att inte läsa instrutionsboken, jag gjorde det ju först idag!?


En liten parantes grabbar, vet ni hur varmt det ska vara ute innan värmaren slutar gå???
(Min gick idag och det var ca 16´C)

Mini_me
2010-08-05, 23:34
Går alltid på TDi pga att den ska hjälpa upp motorns temp...utan den så klarar inte en Diesel att komma över 60-65`.

Och dom trycker samma bok till massa olika bilar..märktes ganska snabbt på en Roomster som jag hade innen för 2 veckor sen..den hänvisa till till tempgivaren i kombi men bilen är som din Caddy..utan Motortemp givare. Men bilen visar nivå lampan blå tills den får upp en grund temp..står ingenstans=)

Henrik.M
2010-08-06, 00:01
Går alltid på TDi pga att den ska hjälpa upp motorns temp...utan den så klarar inte en Diesel att komma över 60-65`.

Ska inte säga emot , men går inte tillsatsvärmaren efter ytter+motortemp.
Yttertemp under +5 grader och den startar.

Är relativt säker........MEN jag kan ha fel.

Mini_me
2010-08-06, 01:05
Det är svaret jag fått när det börja bli problem med T5or..men kan som du säger vara fel men jag är hyffsat säer på att Caddy har samma.

Henrik.M
2010-08-06, 10:16
Det är svaret jag fått när det börja bli problem med T5or..men kan som du säger vara fel men jag är hyffsat säer på att Caddy har samma.

Av en händelse sitter jag just nu och pillar med en caddyvärmare ut i en annan sak , men jag kollade upp startvillkoren för värmaren. (går att kolla upp i VAS).

Startvillkor för värmare : Motortemp ska vara under 69 grader och yttertemp ska vara under 5 grader samt att ECON knapp ej får vara intryckt.
Jag kom för engångs skull ihåg rätt. ;-)

Mini_me
2010-08-06, 10:29
Bra med facit på jobbet ;-D

P-plats.se
2010-08-06, 15:34
Av en händelse sitter jag just nu och pillar med en caddyvärmare ut i en annan sak , men jag kollade upp startvillkoren för värmaren. (går att kolla upp i VAS).

Startvillkor för värmare : Motortemp ska vara under 69 grader och yttertemp ska vara under 5 grader samt att ECON knapp ej får vara intryckt.
Jag kom för engångs skull ihåg rätt. ;-)

Grymt Henrik...
Då har vi lärt oss något idag också!

En lite följdfråga, kan man på något sätt se om värmaren är igång?
Typ med VAG-COM eller på nåt annat enkelt sätt!?

Henrik.M
2010-08-06, 18:41
Grymt Henrik...
Då har vi lärt oss något idag också!

En lite följdfråga, kan man på något sätt se om värmaren är igång?
Typ med VAG-COM eller på nåt annat enkelt sätt!?

Går att se med VAG-COM med jag kommer inte ihåg vilka mätvärdesblock.
Annars är det ju bara att sticvka in huvudet under motorhuven på höger sida och höra om den går alt kryka under bilen och sätta handen mot avgasröret för att känna om det kommer avgaser.

Brukar jag göra när jag ska ställa en snabb dioagnos ifall värmaren går eller inte.

Man ska inte glömma bort att man är utrustad med verktygen Hörsel , Känsel, Syn & Lukt...........bland dom bästa vertygen ibland när man ska ställa snabb diagnos. ;-)

P-plats.se
2010-08-06, 23:59
Går att se med VAG-COM med jag kommer inte ihåg vilka mätvärdesblock.
Annars är det ju bara att sticvka in huvudet under motorhuven på höger sida och höra om den går alt kryka under bilen och sätta handen mot avgasröret för att känna om det kommer avgaser.

Brukar jag göra när jag ska ställa en snabb dioagnos ifall värmaren går eller inte.

Man ska inte glömma bort att man är utrustad med verktygen Hörsel , Känsel, Syn & Lukt...........bland dom bästa vertygen ibland när man ska ställa snabb diagnos. ;-)

Är inte helt tappad bakom vagnen MEN det låter som den tänder men jag känner inte röklukten så jag funderar över om den går eller ej...

Henrik.M
2010-08-07, 00:49
Är inte helt tappad bakom vagnen MEN det låter som den tänder men jag känner inte röklukten så jag funderar över om den går eller ej...

Lossa gallret/dimjusgallret på höger sida och känn på värmarens vattenpump (den gråa plastcylindern) medan du har bilen igång.
Känner du att den surrar/vibrerar = Pump går dvs värmare går , känner du ingeting så går ej vattenpump = värmare avstängd.
Är du ännu osäker men känner dig riktigt modig?..... känn med fingranra på värmarens mantelkropp alt avgasrör.........det avgör saken.
Går värmaren känner du det , går den inte så märker du det också.

Bränn dig inte bara!

P-plats.se
2010-08-07, 01:02
Lossa gallret/dimjusgallret på höger sida och känn på värmarens vattenpump (den gråa plastcylindern) medan du har bilen igång.
Känner du att den surrar/vibrerar = Pump går dvs värmare går , känner du ingeting så går ej vattenpump = värmare avstängd.
Är du ännu osäker men känner dig riktigt modig?..... känn med fingranra på värmarens mantelkropp alt avgasrör.........det avgör saken.
Går värmaren känner du det , går den inte så märker du det också.

Bränn dig inte bara!

Tack för tipset!

ThaSaint
2011-11-22, 22:17
lyfter denna gamla tråden lite.. Monterade en VAG (!) fjärrsats till min webasto i caddyn i söndags.. (står 1K0 963 513 A på mottagaren)
Till dygnsuret går det brun röd och svart kabel. Från mottagaren går det 6 kablar. kliade mej i skallen och kopplade in 3 mot uret och värmaren startar och går med fjärren, men man kan ju med denna (T91) ställa gångtiden med t.ex. en kabel ska kopplas till gul (W-BUS) jag antar att det är den ensamma gula i motorrummet vid säkringarna med en kabelsko på som går i värmaren kabelhärva? Nån som vet?

//Erik

Henrik.M
2011-11-22, 22:59
W-BUS endast för webasto diagnos , där kopplar man i datorn med diagnosutr. (En gul kabelstump med en vit kabelsko på).
Tiden på fjärren ställer du genom knapptryckningar , hur du gör står i istrboken till fjärren.
Hade jag vetat hade jag skrivit men jag kommer inte ihåg hur man gjorde därav hänvisningen till den allt för underskattade instruktionsboken.

ThaSaint
2011-11-29, 20:40
1K0 963 513A
så heter min T91-box som sagt, är väl en VW original

Har inga anvisningar, köpte kitt med box, fjärr och kontakt till boxen med en emter kabel ca
6tåtar,
1 - +12V
2 - W-Bus
3 - Utgång
4 - CAN High
5 - CAN Low
6 - Jord
..är väl vad jag kom fram till. Utgången är väl istort sett bara en slutande utgång som drar igång värmaren.
Ställer den tiden med? Tänkte om det går via W-Bus (?) kopplade ihop den gula du nämner med den gula under huven och än har inget brunnit :D CANBUS-tåtarna har jag inte alls hookat i.. Grenade in T91'an på kablarna (svart röd och brun) som går till uret bara.. var 2 kablar till där som inte är kopplade, lila och en till brun.

har inget som helst komplett schema tyvärr.

Men fixade bra pris på fjärrkittet så klagar inte. Funkar ju att slå på och av :)
Tankat hem en fjärr-instruktions som pdf nu ska kika i den om hur man ställer gångtiden, default verkar vara en timme. Lite onödigt länge det..
Webasto är inte min grej, eber har man ju kursat några gånger däremot :P

//Erik

karmato
2012-12-29, 21:59
Hur har denna problem fortskridit... Har haft caddy sen 05, har just beställt den tredje som ska komma strax efter nyår, men detta problem retar mig som fan! På 05:an hade jag ECON knapp, så de gick utan problem, men sedan när jag böt upp till -08:an, så den har fått ECON knappen utbytt till AC! Men har kommit på ett knep att kunna starta bilen utan att dieselvärmaren hoppar igång, när man inte har climatronic, så vrider man fläkt reglaget till nollan före man starar, så kan man köra hur länge som helst utan att värmaren hoppar igång. Men de ju inge fungerade ide... Om man kör hem från affären så hinner de bli imma på rutor så man inte ser ut. Speciellt om man duscha på jobbet just innan.. =) Så, har någon ännu nån lösning att hoppa över tillsatsvärmeren??

P-plats.se
2012-12-30, 00:54
Jag kör så lite med min Caddy nu för tiden så jag har inte forskat vidare eller gjort något med värmaren.
...dock ryker den endel nu så jag tror den behöver renoveras lite!? :(

karmato
2012-12-30, 15:34
Verkar nog vara så liten marknad i att se detta som ett problem! =( Medelsvensson fattar väl inte problemet i det. "bilen är ju varm och go"! =) Synd att ECON knappen försvann.. Me den kunde man styra tillsatsvärmaren...

P-plats.se
2012-12-30, 17:14
Har hör att det ska gå att montera en strömbrytare men inte lyckats få reda på hur...