handdator

Visa fullständig version : Motor golf mk2 gti 8v trim



Fredrik.W
2010-08-04, 10:03
undrar vad som blir mest värt och roligt .

trimma min 8v . Tex Byta till 2,0 block porta och plana toppen renvovera motorn , annan kammaxel extraktor rör , 2,5 tumms system byta till volvo eller saab mekaniskt sprut .

eller köpa en 1,8 t från audi . ?

tänkte hur de är med reggbesiktning av 1,8t enligt min bilprovningi västerås måste man ha intyg på att allt med avgas rening och allt e från samma bil hur får man de tex ?

och va ger bästa effekt vid bankörning asså tänker då inte bara på hk utan även register osv .

tack på förhand mvh fredrik

Janne.M
2010-08-04, 11:07
Har precis byggt en 2L Gti 8v maskin med planad topp (11:1 i komp), skurit radie på ventilsätena, portad (av mig själv, bara fixat ytan ej tagit upp i diameter samt portmatchat), 2.25" sportavgas, 276 graders forsbergs kam, skulle även behövt skaffa ett ställbart kamdrev när jag höö på, samt att jag måste chippa min ( har elektroniskt sprut, så du får byta sprut eller ställa in) Med allt detta hamnar du kanske med flyt på 150hk och med kontakter så har du inte gjort av med mer än 10 - 15 000kr, jag hade en helt ny topp så behövde inte renovera den etc samt att jag hade eff hyfsat fräscht block. Kör du på 020-lådan så måste du även byta koppling/tryckplatta.

Har inte kollat på vad 1,8T motorerna kostar nu, men du borde kunna på en 150hk för 10 000kr inkl styrsystem + katalysator (vet ine om det går att regga med 180hk masknien ännu?) Det är ungefär samma jobb att ha i båda två, dock så måste du byta bränslepump till annan typ, bygga en hybrid av elsystemet (mk4 vs mk2) samt ev köra med ett nyare mätarhus vilket kräver ombyggnad. Du måste även byta bromsar till tex G60 eller värre, samt att VAG (har jag för mig?) ska gå igenom motorn och kringdetaljer och skriva ett intyg att det är alla grejer som ska vara där är där och att inget är bytt, sen okstar omreggningen 3000 om jag kommer ihåg rätt.

Nu har du lagt kanske 20 - 25k och har samma hästar, men med 2L 8v motorn så kommer du inte så mycket längre kanske upp till 170 - 180hk med förgasare/MC gasare och en 288kam och högre och programerbart sprut, medans du för samma "uppgraderingspengar" hamnar en bra ibit över 200hk och du kan komma mycket längre än så

Hade jag haft en andra bil och möjlighet att ställa bort bilen och låta det ta sin tid så hade jag definitivt reggat med 1,8T istället

Fredrik.W
2010-08-04, 12:55
Får tacka för ett mycket bra svar . Med chip i 1,8t så får man juh runt 200hk , åkte med i en orginal a6a och dom rör fan på sig ;) har även en 02a låda hemma med riktigt rally vajerspakställ

Fredrik.W
2010-08-04, 12:58
Måste motorn vara från en a3a när de ska i i golfen ? blir de lättats eler+

Fredrik.W
2010-08-04, 13:06
och en annan fråga är de svårt och få intyg av arver ?

Janne.M
2010-08-04, 13:19
ta den från en tvärställd tidig Golf 4 med 150hk så är det enklast, sök lite på forumet om reg besiktning så hittar du exakt vad som krävs.