handdator

Visa fullständig version : Hjälmval för nybörjare



Jeopold
2007-05-06, 16:06
Jag är i valet och kvalet att bege mig ut på bana med Lupon, och då är det ju obligatoriskt med hjälm.

Var hittar man en billig hjälm, och vad skiljer de billiga från de lite dyrare?

Vikt, siktfält?

Falcor
2007-05-06, 16:28
Vikten är det "viktigaste". Dom lättare hjälmarna kostar dock rejält med pengar, räkna cirka 2500 kr för en Peltor G6. Jag kör dock men en vanlig öppen MC-hjälm som jag köpte för under 1000 kr.

GTI-nissen
2007-05-06, 21:06
Det finns också en hjälm som heter Race, kostar runt tusenlappen och är godkänd av Svenska Bilsportsförbundet. Komforten går inte upp mot Peltors, men den är lätt och den skyddar skallen. :-)

JWO
2007-05-06, 23:04
Det finns också en hjälm som heter Race, kostar runt tusenlappen och är godkänd av Svenska Bilsportsförbundet. Komforten går inte upp mot Peltors, men den är lätt och den skyddar skallen. :-)


Var hittar man en sån billig godkänd hjälm?

VWGolIV
2007-05-06, 23:17
Jag körde med en vanlig mc-hjälm idag ett antal runder på Sturup, men nästa gång så ska ja ordna en lättare då det var jobbigt i längden för mig iallafall..

JWO
2007-05-07, 09:03
Jag körde med en vanlig mc-hjälm idag ett antal runder på Sturup, men nästa gång så ska ja ordna en lättare då det var jobbigt i längden för mig iallafall..

Ja det kan funka de också!

GTI-nissen
2007-05-07, 13:48
Var hittar man en sån billig godkänd hjälm?

Jag har för mig att Dalhems har www.dalhems.com men just nu kommer jag inte in på deras sida.

J.L
2007-05-07, 13:54
Jag har för mig att Dalhems har www.dalhems.com men just nu kommer jag inte in på deras sida.


sidan funkar för mig nu när jag testade din länk =)

razer
2007-05-07, 14:26
Jag har för mig att Dalhems har www.dalhems.com men just nu kommer jag inte in på deras sida.

Den finns också att köpa från http://www.rallyimport.se/
Citat"
Peltor Race, G18
Väger endast 800 gram. Godkänd för
nationellt tävlande i Sverige. Bekväm
och komfortabel. Har själv åkt med
denna hjälm i många år. Lätt att bygga
in intercom i. Mycket prisvärd !!!
Finns i storlek S, M & L.
Sveriges lägsta pris ??
Pris: 980:- !!!"

JWO
2007-05-07, 22:11
Den finns också att köpa från http://www.rallyimport.se/
Citat"
Peltor Race, G18
Väger endast 800 gram. Godkänd för
nationellt tävlande i Sverige. Bekväm
och komfortabel. Har själv åkt med
denna hjälm i många år. Lätt att bygga
in intercom i. Mycket prisvärd !!!
Finns i storlek S, M & L.
Sveriges lägsta pris ??
Pris: 980:- !!!"

Låter klockrent!

Jeopold
2007-05-07, 22:43
Den finns också att köpa från http://www.rallyimport.se/
Citat"
Peltor Race, G18
Väger endast 800 gram. Godkänd för
nationellt tävlande i Sverige. Bekväm
och komfortabel. Har själv åkt med
denna hjälm i många år. Lätt att bygga
in intercom i. Mycket prisvärd !!!
Finns i storlek S, M & L.
Sveriges lägsta pris ??
Pris: 980:- !!!"

Det var något i denna prisklass/stil jag letade efter, perfekt!

JWO
2007-05-08, 08:23
Det var något i denna prisklass/stil jag letade efter, perfekt!

Ja kör man inte allt för ofta så är man sådär sugen på att lägga ut flera tusen på en hjälm så detta var ju riktigt bra alternativ!

Lilla_Vargen
2007-05-11, 08:22
Om man nu har lite krav på utseende på hjälmen så kan ju jag rekomendera Sparcos Club hjälm som kostar "endast" 935:-

Vit snygg o ser "nästan" ut som en riktig hjälm...

Glömde att nämna det men finns ju även i Realcars sortiment...

Premis
2008-03-19, 23:25
Vad gäller för något i år? Vart hittar man något godkänt för lite banåka i sommar till så bra pris som möjligt?

Håller mentalt (och mekaniskt) på att ställa in mig på att köra lite bana ..

Fredrix
2008-03-20, 00:19
@Razer
Var hittar du den hjälmen på rallyimport.se ?

Enklaste Peltorhjälmen de har är väl G6 för 2225:- ?



Hittad, får skylla på att jag e trött...

jooeell
2008-03-20, 01:26
kollat på sparco club då? verkar fin och bara 935:- står dock inte vikt! ser lite stiligare ut hehe ;P

annars är ett tips att kolla på Elmia där brukar de ha bra erbjudande och så kan man känna på skiten med =P

Mr dOhC
2008-03-20, 08:09
En nackkrage är bra att ha också :-)

Försökte klistra in länk från realcar men det gick ja bet på, finns iallafall bland annat på realcar. Kolla under "Spraco-Stödkragar"

Själv har jag en OMP, ett av många märken
Finns även olika varianter, nån som är helt "rak" och nån som går ner på ryggen lite.

Zynodisk
2008-03-20, 08:22
Jag har en Sparco club hjälm till salu, använd 2 gånger. Ligger i orginal kartongen.
PMa vid intresse.

Storleken är Medium (56)

razer
2008-03-20, 10:05
@Razer
Var hittar du den hjälmen på rallyimport.se ?

Enklaste Peltorhjälmen de har är väl G6 för 2225:- ?



Hittad, får skylla på att jag e trött...

Hittade http://www.rallyimport.se/hjalmar/race
Bild http://www.abrmotorsport.se/shopen/images/uploads/p9.jpg

P J
2008-04-18, 13:53
Själv har jag tänkt ta min mc hjälm om det blir bankörning, men det är alltså inget som ni rekommenderar ? Ens för att prova hur man tycker det är att köra bana.

Har en Nolan med visir som väger 1530 gram, så det är ju ganska långt ifrån de 8-900 gram som ni talar om i tråden.

J.L
2008-04-18, 13:56
Jag har en MC-hjälm, ( gammal och ful ) och skulle hellre köra i min snowboard-hjälm,
men tror inte det är godkänt ?

Tar med den till banan så får vi se vad grabbarna som bestämmer säger om saken hehe

Manny
2008-04-18, 13:59
Jag har en gammal moppehjälm än så länge....

Mr dOhC
2008-04-19, 00:15
Jag har en MC-hjälm, ( gammal och ful ) och skulle hellre köra i min snowboard-hjälm,
men tror inte det är godkänt ?

Tar med den till banan så får vi se vad grabbarna som bestämmer säger om saken hehe

När vi kört ihop med Opel klubben har jag sett både det ena och det andra i hjälmväg, ganska säker på att nån körde med hockeyhjälm på nån träff :-P

Barbapappa
2008-04-20, 12:36
Själv har jag tänkt ta min mc hjälm om det blir bankörning, men det är alltså inget som ni rekommenderar ? Ens för att prova hur man tycker det är att köra bana.

Har en Nolan med visir som väger 1530 gram, så det är ju ganska långt ifrån de 8-900 gram som ni talar om i tråden.Jag är en av dom som kör med hoj-hjälm, förvisso en rätt så skaplig crosshjälm (vet inte vikten på den). Har funkat väldigt bra för mig i.a.f. ;-) Tycker du ska prova med den hjälmen du har först.

Premis
2008-04-20, 15:49
Köpte en sån där racehjälm ifrån GA, vägde 800g stod det på den, funkade kanon på sturup iaf, knappt man märkte att man hade den (förutom att den dämpade ljud bra då) så den kan jag rekommendera ur komfortsynpunkt. Inga problem att få in solglasögonen heller i den :).

tjipp
2008-04-20, 17:51
Har en RACE hjälm (den billiga lätta modellen) 800g i minst 10år!
Har funkat kanon..
Liten nackdel är nu efter många års användande är att färgen på "läderlapparna" som sitter i hop med remmen man käper under hakan börjar tappa färg, så i bland ser man ut som man har haft ansiktet i en påse grillkol eller nått! =)

Men som sagt.. detta efter 10år!

Tror jag köpte min på någon kampanj genom min dåvarande motorklubb för 500:- vilket redan då var snuskigt billigt!

Heltklart mycket hjälm för pengarna!