handdator

Visa fullständig version : Byte av växellådsolja (TDI 5vxl automat -01) ?



Mostwanted-lkpg
2010-07-31, 14:50
Har en TDI 130hk med automat som jag tycker börjar bete sig lite underligt, tänkte prova att byta olja i lådan först o främst. Hur gör man det enklast ? Vilken olja bör jag använda?
En Passat -01.

//Robban

Henrik.M
2010-07-31, 14:57
Töm ut den gamla oljan , byt filter , fyll på ny olja dock måste ha VAG COM alt verkstadsdator för att får rätt oljenivå.
Oljenivån justeras nämligen efter oljetempratur som avläses med dator.

Vet du inte / är osäker på hur man gör , lämna bort det ........är billigare än en rasad automat.

Mostwanted-lkpg
2010-07-31, 18:20
Ok ok, hehe knepigt värre. Ja men jag känner lite verkstadsfolk som har tillgång till VAG-COM, men vilken olja är att föredra ?

Henrik.M
2010-07-31, 18:27
Ok ok, hehe knepigt värre. Ja men jag känner lite verkstadsfolk som har tillgång till VAG-COM, men vilken olja är att föredra ?

Bara dom har rätt grejer också för påfyllning , du fyller på underifrån nämligen.
Ang olja : den VAG rekomenderar. (Har ej i huvudet vad den heter).

Lilla_Vargen
2010-08-01, 00:25
... (Har ej i huvudet vad den heter).

Du hade haft ett enormt huvud om allt du kunde fanns lagrat in i minsta detalj, Henrik ;-)
Impressive...

Henrik.M
2010-08-01, 02:03
Du hade haft ett enormt huvud om allt du kunde fanns lagrat in i minsta detalj, Henrik ;-)
Impressive...

Lite OT men så här ligger det till och det är så jag bygger mycket av mina svar här på forumet som vissa ibland kan uppfatta som dryga.
Sanningen är den att jag med åren lagar mindre och mindre i skallen , det går helt enkelt inte med dagens utveckling av bilarna.
Det du lär dig idag är oaktuellt imorgon helt enkelt , så man lagrar endast grunderna och tillbringar mer tid framför replitteraturen & den informationen är omöjlig att lära sig utantill i detalj.
Är inte som för 15-år sedan då räckte det att man kunde en VAG bil så kunde man i princip systemen på alla.


Så ligger det till. =)

Mostwanted-lkpg
2010-08-01, 10:48
Vad tror ni om den här DIY-guiden? http://www.zervos.se/ATFbyte.htm

Ett töm/fyll byte får man bara ut 3liter på , jag vill byta ALL olja, 7,5liter(?), och då borde väl inte temperaturen spela in eftersom all olja ska ut ?

Henrik.M
2010-08-01, 13:21
Ett töm/fyll byte får man bara ut 3liter på , jag vill byta ALL olja, 7,5liter(?), och då borde väl inte temperaturen spela in eftersom all olja ska ut ?

Läs guiden du länkat till IGEN läs under "Fylla på ATF olja" vad som skrivs. (Skrivs exakt det jag skrivit här).
Temraturen spelar roll eftersom det sitter ett NIVÅRÖR inne i lådan , och oljan ändra viskositet ju varmare den blir.

Lämna bort det till någon som VET hur man gör om du är minsta osäker, det är billigast för dig själv.
Ett lådras är dyrare och den kommer som på posten om oljemängden är fel.

Mostwanted-lkpg
2010-08-01, 16:27
Nån som vet vilken olja det ska vara i Tiptronic-lådorna? Enligt en snubbe på mekonomen skulle det vara Castrol SAF-XO vilket är en "vanlig" växellådsolja, borde väl va nån form av ATF-typ ?

Henrik.M
2010-08-01, 16:52
Nån som vet vilken olja det ska vara i Tiptronic-lådorna?

http://image.made-in-china.com/2f0j00rMjTYqZynfgd/ATF-G-052-162-A2.jpg


Enligt en snubbe på mekonomen skulle det vara Castrol SAF-XO vilket är en "vanlig" växellådsolja,

Redan där har du ett lådras om du ska gå efter vad folk TROR.

Henrik.M
2010-08-01, 17:22
Men gud... kan nån riktig Admin säga åt den där Henrik att sluta posta "svar" i min tråd.

Någon som VET vilken typ av ATF-olja det skall vara i tiptroniclådorna?
Tack på förhand. Robert

Hallå!!!!

Googla : G 052 162 A2
Står ju för tom i den länken du länkat till själv!
Har du ens läst igenom den?

För mig får du stoppa i vilken olja du vill!

pekka kiiskilä
2010-08-01, 18:11
Jag får allt hålla med Henrik angående den typen av automat för min lillebror har automat i sin Passat 04a och det är inte bara utan man ska veta vad man gör samt att man brukar få garanti på jobbet om det görs på en vw verkstad.

Det är viktigt att stoppa i rätt olja samt rätt mängd annars har man ett ras relativt fort.

Mostwanted-lkpg
2010-08-01, 21:19
Japp och det var det jag ville veta genom att fråga här på forumet, för inte är det väl någon topsecret-hysh-hysh-hemlighet vad det är för olja och mängd i VWs tiptroniclådor? Läste nånstans om en kille som betalat 8000:- för ett oljebyte ink. filter , och det tycker jag är lite väl saftigt om man kan göra det själv för en tiondel av priset (såvida man har bra info om hur det går till självklart) och inte har tummen placerad mitt i handen. Jag har iaf hittat bra sidor på andra forum där de verkar lite mer serviceminded och admin inte skriver att man är en snåljåp och fäller spydiga kommentarer.

länk: http://www.passatworld.com/forums/showthread.php?t=229559
http://www.taligentx.com/passat/maintenance/atfchange/

Tack för ett härligt förstaintryck!
;)

Henrik.M
2010-08-01, 23:51
Jag har iaf hittat bra sidor på andra forum där de verkar lite mer serviceminded och admin inte skriver att man är en snåljåp och fäller spydiga kommentarer.

Jag är inte admin till att börja med.
Sen så står det i länken du länkade till själv vilken olja du ska (jag hittade det där) ha samt hur du går tillväga fört att byta oljan.
Men du vägrade läsa vad man skrev.


Tack för ett härligt förstaintryck!

Jag är bara rädd om din tiptroniclåda som kostar hiskeligt många fler pengar om den går sönder.

VWGolIV
2010-08-02, 00:06
Jämför man båda länkarna o läser igenom vad folk skriver så bryr sig den ena inte om temperaturen alls och nån annan är noga med tempen..
Vidare så finner jag några frågetecken...
Citerat från ena sidan "Gör du detta i ett varmt land så kan du vänta med att skruva på pluggen tills temperaturen är 40-45 grader."

Vad anser man är ett varmt land ? Vad är temperaturen i dennes garage då, motsvarande ett kallt land?

Där fanns fler saker som är oroande, iallafall om jag skulle gjort ett oljebyte.
Jag anser mig kunna skruva bilar och själv klara ut det mesta men att läsa de 2 DIY så skulle jag inte följa deras råd eftersom där är för många frågetecken.

Men lycka till, känns alltid skönt o spara lite pengar o inte behöva låta andra skruva o ta betalt. Ja försöker göra allt själv. =)

Henrik.M
2010-08-02, 00:28
Det är inte så hiskeligt svårt att byta olja i dessa lådor om man.

1 : Har rätt kunskap.

2 : Har rätt verktyg.

3 : Har rätt reservdelar.

Brister 1 av dessa 3 saker så går lådan sönder och det är inget skitsnack , jag har sett det hända på en taxibil som lämnade bort denna operation till en "billigare" verkstad och blev 50-lakan fattigare på köpet & en tur med bärgare . (Blev en ny låda eftersom garantin ej omfattatade att "kalle runt hörnet" pillat i den).

Det är mao ingen ide att jag för en helt för mig okänd människa försöker förklara hur man gör , för vems blir felet om denna människa jag försöker förklara för inte gör som jag beskriver eller förstår mina instruktioner.........jo jag får bära hundhuvudet.

Punkt 1-3 högre upp är nödvändigtvis inte en märkesverkstad , det kan vara en duktig kille/tjej som inte alls jobbar på en märkersverkstad , men det viktiga är att om man själv inte har stenkoll på punkt 1-3 så se tilla att anlita någon som har det.

Tempratur , renhet , oljekvalitet och oljemängd är A & O i dessa lådor.

Sen visste jag faktiskt inte vilken olja det ska vara/ vad den heter trots att jag bytt olja i otalet tiptroniclådor , den infon såg jag i DIY länken och dubbelkollade den enkelt på nätet.

Då har jag fått förklara mig..........om vederbörande orkar läsa hela texten.

polomannen
2010-08-02, 13:58
Oj oj oj.....du skulle ha köpt orginal oljan iställe...........

VWGolIV
2010-08-02, 20:57
Det var jag som tog bort det då inlägget inte hade något med tråden att göra, dvs inte relevant med vad den handla om.
Jag förstod ironin men valde att ta bort det för att hålla oss till rätt produker, vill inte att någon annan väljer den oljan efter att ha
kollat i denna tråd.

Dieselteam
2010-08-03, 10:42
Ang TIPTRONIC-LÅDA
Skulle själv byta på min tiptroniclåda en gång, har en Golf Tdi-03 ,men tog hjälp av en mindre verkstad,som tydligen ej visste vad dom gjorde,,
Tömde ut oljan i botten pluggen,, kom ut någon liter , bara ,,?? märkligt tyckte jag,,verkstaden fyllde på samma mängd,,vid senare kontakt med VAG verkstad
så inehåller lådan ca 7 liter olja,,då visar det sig att det sitter ett stigarrör där ihop med oljepluggen sitter i botten,som man demonterar om man skall tömma ut all olja,,det förklarar alltihop hur det fungerar på nyare VAG-lådor.
Köp helst original oljan,, annars har större biltillbehörsbutiker kataloger att se i vilken olja man bör ha,har själv upplevt att Castrol o Mobil har de bästa oljorna.Köp ej lågprismärken till denna låda.

Mostwanted-lkpg
2010-08-03, 13:08
9liter rymmer den till o med :) Har sökt runt och kommit fram att Mobil1 Synt ATF och Valvoline Mecon V är likvärdiga med orginaloljan. Men tror inte dem är mycket billigare än på VAG dock.

Dieselteam
2010-08-03, 18:17
Mycket bra o avancerad instruktion,,,,,,,,

Kopierad av en annan medlem: http://www.zervos.se/ATFbyte.htm

Henrik.M
2010-08-03, 18:22
Mycket bra o avancerad instruktion,,,,,,,,

Kopierad av en annan medlem: http://www.zervos.se/ATFbyte.htm

Inte för att vara otrevlig , men manualen finns redan postad under inlägg nr 7 i denna tråd. =)