handdator

Visa fullständig version : hål i passagerar golvet vw polo



larsahl
2010-07-28, 16:18
Hej,

Jag har lite problem med rost på min vw polo variant från 1998, javisst helt otroligt som rubriken lyder.
I en av plast pluggarna under bilen har det börjat rosta mycket, började pilla lite o vips så ramlade plast pluggen ned och massa rost. Det har blivit så stort så pluggen inte kan sitta kvar.

Det man ser är en filterdämp matta och när man trycker inne i kupen ser man hur det trycks ut där på undersidan.
Hur ska man laga det här snyggt? Om jag svetsar finns det ju risk att det kommer börja brinna, vad ska jag göra för att undvika det? Eller har ni andra tips på att laga det.

Mvh,
Lars

magnusT
2010-07-28, 21:23
Lyft upp mattan inne i bilen och skrapa även bort ljuddämpnings mattan som sitter på plåten. Annars tar den eld när du börjar svetsa.
Sen är det bara att skära bort allt dåligt och svetsa dit ny frisk plåt.
Sen på med underreds massa så ser det fint ut igen.

polomannen
2010-07-28, 21:31
Det tyder på att dåligt sköt bil......
Rost i golvet redan.

Lillen
2010-07-28, 21:38
Köp en ny ekonomiplåt och kapat sedan svetsa in den nya bilen och dit med en ny plugg.
Rostskydda noga så blir det bättre än nytt.


Det tyder på att dåligt sköt bil......
Rost i golvet redan.

En nästan 13år gammal bil som går söderut.........
Tror det beror mer på salt och annat än hur den är skött.
Går den normalt många mil så rostar det fan hur som helst nere hos er.
Det är ju en annan säk här uppe.
Men alla tycker olika.

Så klart finns den där enda procenten rostfria bilar åxå.

larsahl
2010-07-28, 23:40
Okej, men hur lyfter man lättast på den svarta mattan, sitter inte den limmad i golvet på något sätt?

Bilen är väldigt bra skött av mig, vaxar o tvättar flera gånger per år. Har en då nästan inga skärm kanter kvar bak fast det beror på förre ägare som troligen vaxade dåligt där och inte fyllde i stenskotten. Har lackerat om dessa kanter 2 ggr och slipad o donat men det kommer alltid tillbaka efter en eller två salta vinter år. Att det har rostat hål i golvet beror nog på att underredsmassan inte är tillräcklig på vw polos som standard, har funderat länge på att lämna in den på omgörning av det eller göra själv. Sedan fattar jag inte vad alla dessa plast pluggar i underredet är tillför, troligen dränering om vatten kommer inne från eller luftning av kupén ? För det var verkligen pilla lite på plastpluggen sen rasade rosten och så kom pluggen sen såg man isoleringen.

a128
2010-07-29, 11:10
detta är tyvvär väldigt vanligt

bilen behöver rostskyddsbehandas när den är 3-6 år gammal, det är det nästan ingen som gör
man måste gå över underredet, framvagnsbalk, länkarmar då och då och bättra på med först en tynnflytande rostskydd, men först pillar man bort löst sittande massa
pluggarna är där av produktionstekniska orsaker vid grundlackering av karrossen, så att överskottsfärg kan rinna ut

pluggarna tröskellådorna är för att kunna göra efterrostskyddsbehandling av bilen
det finns sprayburkar man kan sätta på en slang och dra i alla hålrummen

rosten kostar svenska bilägare miljader varje år
i erat fall handlar det om några 1000:singar för åtgärd på verkstad

larsahl
2010-07-29, 12:06
Ja det är nog så. Tänkte nästa bil jag köper ska jag underredsbehandla direkt, kände inte att jag ville satsa så mycket pengar på en polo därför har det inte blivit av på min. Men ska bättra på där det behövs och svetsa dit en ny plåt nästa vecka, håller tummarna på soligt väder =)

Lite sugen på en golf gti alternativt audi a4 som nästa bil, svårt o hålla sig från blocket men man saknar några tusingar innan köp

a128
2010-07-29, 12:30
här har du några när ni har hitta eran drömbil:
http://www.dinitrolcenter.se/
http://www.noxudolcenter.com/hitta-verkstad/ST
http://www.svensk-bilvard.se/index.php?page=stationer

Lillen
2010-07-29, 13:37
Som sagt det beror ju alldeles på var man bor.
Att skydda är ju alltid bäst men det klarar sig bra om man är flitig och renlig =)

Har importerat många bilar.
De är nästan ALDRIG rostiga nere i tyskland.
Men efter ett år här hemma börjar det , efter två år är det på G.
Dock har vi ju inget salt annat än på våren här uppe så det klarar sig bra.

Min Jetta är ju en -87:a och den är mindre rost på än någon annan bil jag har.
Samma sak gäller min Amason -66 , så det beror mer på hur man sköter tror jag.

Dock är det som ni säger , rostskydda kan man inte göra för noga eller för ofta.
Då är man garderad iaf och har gjort det man kan.