handdator

Visa fullständig version : Stereotrubbel, låter dåligt med motorn igång.



Barbapappa
2010-07-28, 12:59
Monterade lite stereogrejer i en bil i helgen, problemet är att det inte riktigt låter så bra som jag vill. ;-)

Grejerna låter kanon när man står still och motorn är avslagen, men så fort motorn är igång så börjar det låter illa efter en några sekunder, det ploppar och smäller i framsystemet, låter inte kul alls...

Framsystemet drivs av huvudenhetens inbyggda effekt och ett steg som driver en bas finns monterat också, men den har jag inte märkt nåt missljud från...

Folk jag har pratat med snackar om jordfel, men den borde väl inte få sämre jord när motorn är igång tycker jag...

Tacksam för hjälp, segt att sitta och gisa själv. ;-)

Falcor
2010-07-28, 14:10
Spänningsspikar från generatorn?

Barbapappa
2010-07-28, 15:14
Hmm, hur fasen vet man om detta skulle vara problemet?
Generatorbyte (igen) som lösning?

Falcor
2010-07-28, 17:44
Känner du nån som har ett Oscilloskop?

Börja med att haka av generatorremmen och starta motorn och låt den gå på batteriet enbart och se om det är samma problem.
Försvinner det så bör det vara generatorn....?

Barbapappa
2010-07-28, 17:45
Hmm, har provat lite mer nu och det verkar bara som det är huvudenheten som det låter dåligt ur,
basen som drivs av slutsteget verkar funka och låta som den ska...

Barbapappa
2010-07-28, 17:49
Känner du nån som har ett Oscilloskop?

Börja med att haka av generatorremmen och starta motorn och låt den gå på batteriet enbart och se om det är samma problem.
Försvinner det så bör det vara generatorn....?Oj nu postade vi samtidigt. Nej det tror jag inte att jag känner nån som har längre. Vad skulle man göra med en sådan i så fall? Hmm, jo det med remmen kanske man skulle prova. Den låter ju bra nån minut från det att man har startat motorn och satt igång spelaren också, lurigt.

J.L
2010-07-28, 18:00
Börja med att kolla kontakterna bak på stereon till de högtalarna den driver.

Är plus på stereon kopplat till plus på högtalaren?

Kan vara något galet med det inbyggda slutsteget i stereon.

Dra ur antenn-kabeln och testa annan ljudkälla, kan bli jordfel genom den.


Tveksam till generator-ljud, det brukar vina i högtalarna i takt med varvet på motorn,
men värt att testa.

Barbapappa
2010-07-30, 02:17
Börja med att kolla kontakterna bak på stereon till de högtalarna den driver.

Är plus på stereon kopplat till plus på högtalaren?

Kan vara något galet med det inbyggda slutsteget i stereon.

Dra ur antenn-kabeln och testa annan ljudkälla, kan bli jordfel genom den.


Tveksam till generator-ljud, det brukar vina i högtalarna i takt med varvet på motorn,
men värt att testa.1: Kontakterna sitter där som ska och kan inte ligga emot eller komma i kontakt med nåt.

2: Förstärkarens plus är kopplad till motsvarande plus på högtalaren ja.

3: Jo visst kan det, har haft mina funderingar men inte testat nån annan spelare än...

4: Antennkabel har jag ju inte nån i denna bilen.

5: Det viner inte i högtalarna och ploppandet är väldigt oregelbundet, igår kunde jag köra en mil utan mer än ett enda missljud, men det är rekord också. ;-)