handdator

Visa fullständig version : Golf 1 gti startproblem varm/ljummen motor



salmiakboven
2010-07-27, 14:01
Bilen startar lätt när den är kall men går inte igång när den är varm eller ljummen.. ( Går dock att starta om man stänger av motorn och sen vrider på nyckeln direkt). Var så när jag köpte bilen, då gick det att putta igång bilen även om det krävdes några försök.

Det är 1,8Gti med k-jet. Senaste bes protokollet visade ganska hög CO-halt om det kan spela roll? 4,5 låg den på.
Har bytt kallstartsventilen samt styrtrycksventilen utan resultat.

Har fått ett tips om att montera en extra backventil efter bränslepumpen, hade tydligen "åtgärdat" problemet på dennes bil.

Några tips?

kim_gulle
2010-07-27, 14:06
Precis så här betedde sig min 16v. Det visade sig att pumpen var kass och gav inte på tillräckligt med tryck. Låg på bara kring 3 bar när den egentligen ska ligga på 7-8 nånstans. Sen fick jag iochförsig byta bränslehuvudet men det betyder ju inte att du behöver göra det. Pröva att mäta upp trycket på bränslepumpen och se om den ger på det tryck som behövs. :)

erkki
2010-07-28, 12:41
Ett vanligt startproblem och tjuvluft. Kolla alla slangar att de inte är trasiga. Testa även med startspray o se om tomgången ökar. Kolla även bränsletrycket i ledningen från pumpen (7-8 bar)
Skruva ner CO skruven för att få magrare bränsle. Skruven sitter mellan bränslefördelaren o luftmängdsmätaren. Skruvas moturs med 3 mm lång insexnyckel för att få magrare bränsleblandning.
Ett icke ovanligt fel vid motorstopp när motorn är varm är skadade lindningar i tändspolen (finns på skroten till billig peng)

salmiakboven
2010-07-29, 01:26
Tändspole bytt idag, tändning justerad och co-halten är justerad och minskad ganska mycket. Fortfarande problem, har dock inte mätt upp bränsletrycket. Startar med startgas om än lite tjurigt och precis som att den inte går på alla cylindrar, men ger sig efter några sekunder och går sen rent och fint.
Det måste vara bränslerelaterat tycker jag, ska testa att montera en backventil efter pumpen då jag har skaffat en sedan tidigare.

kim_gulle
2010-07-29, 20:53
Tändspole bytt idag, tändning justerad och co-halten är justerad och minskad ganska mycket. Fortfarande problem, har dock inte mätt upp bränsletrycket. Startar med startgas om än lite tjurigt och precis som att den inte går på alla cylindrar, men ger sig efter några sekunder och går sen rent och fint.
Det måste vara bränslerelaterat tycker jag, ska testa att montera en backventil efter pumpen då jag har skaffat en sedan tidigare.

Tycker du ska prova mäta trycket först innan du börjar hugga in på bränsleledningarna. Även om det kanske skulle funka med en backventil så är ju pumpen fortfarande kass isåfall och risken finns att problemet kommer tillbaka. Byta pumpen är nog det bästa du kan göra. :)

salmiakboven
2010-07-30, 20:03
Bytte till en ny bränslepump med backventil från Biltema. Artnr 52-203. Problemet är som bortblåst.. Det var backventilen på gamla pumpen som läckte som ett såll, märkte det när jag demonterade den gamla ute i regnet :D

Nicke
2010-08-16, 09:43
Har samma problem med min bil.Startar kall men inte varm eller ljummen.Det sitter en extra bränslepump monterad pga trim.Såg att du bytt pump och att du köpte den från Biltema artnr52-203 men det fanns rätt många pumpar med detta artnr, vilken köpte du.Pumpen som sitter på bilen har banjoanslutning i mitten.
Hälsn Nicke

salmiakboven
2010-08-16, 22:43
Har samma problem med min bil.Startar kall men inte varm eller ljummen.Det sitter en extra bränslepump monterad pga trim.Såg att du bytt pump och att du köpte den från Biltema artnr52-203 men det fanns rätt många pumpar med detta artnr, vilken köpte du.Pumpen som sitter på bilen har banjoanslutning i mitten.
Hälsn Nicke

Jag köpte pumpen med det art. numret! Den passar på de flesta k-jet bilar, saab och volvo m.fl. Banjoanslutning på trycksida och slanganslutning från bensintanken sett. Diametern på själva pumpen var lite mindre, men med några gummikuddar så passade den bra i orginal hållare.. enkelt och bara skruva dit!

Nicke
2010-08-17, 09:19
Jag köpte pumpen med det art. numret! Den passar på de flesta k-jet bilar, saab och volvo m.fl. Banjoanslutning på trycksida och slanganslutning från bensintanken sett. Diametern på själva pumpen var lite mindre, men med några gummikuddar så passade den bra i orginal hållare.. enkelt och bara skruva dit!

Tack för det snabba svaret

Nicke
2010-08-24, 20:57
Tack för det snabba svaret

Bytte pumpen i helgen och nu startar den utan problem. Tack ni som kommit med tips