handdator

Visa fullständig version : Lurad vid Bilköp (Första bilen)



mueve_alex
2010-07-26, 18:16
Hej allihopa,
Jag tänkte höra med er hur jag ska göra!?
Jag köpte en Golf Gti 8v -86 för 2 veckor sedan.
Den var ny besiktigat och hade inte så jätte mycket rost ute på bilen, men igår den 25/7/2010 var jag hos en kompis som jobbar som bilmekaniker och då upptäckte vi att bilen är helt sönder rostat under till!

Killen jag köpte bilen av sa att den va i bra skick och att det bara va måttlig med rost på bilens utsida, men att det inte var så farligt.
Han sa att den var precis ny besikigat och att dom på besiktningen bara skrev att det var bra att veta att det fanns lite rost på undersidan.
Men när vi då väl hissade upp bilen så var den helt sönder rostat på undersidan!!

Så nu känner jag mig jätte lurad!!
Jag som tyckte att den bilen såg cool ut och min pappa sa att vi skulle lacka om hela bilen och fixa och dona med den, men nu när jag vet att den är helt slut undertill så försvann allt det suget med att fixa till den bilen.

MVH Alex

a128
2010-07-26, 18:52
rent generell när man köper bil kryp under och kika, ta med en filt, hissa upp bilen lite
när bilprovningen påpepar något så brukar det som regel vara långt framgånget och det går snabbt när rosten väl får fäste man måste hålle efter bilen och sploa rent dess mage, bättra på med rostskydd (först tynnflytande sedan tjockflyande, spruta i alla ihåligheter med förlängningsslang) även på m in förr/förra golf från år 2000 började rosten krypa innan jag sålde den 2006, men det var lång ifrån allvarligt bara att skrapa bort löst sittande gummi massa, tvätta rent med högtrycken i GDS-hallen, låta torka några dagar in igen och spruta på som tidigare nämt särskilt alla bromrör och framvagnsbalk (tom. MK4 <2003), bakvagnsbalk (from Mk5 >2004) som bruka ge sig först av allt annat

bara att hoppas ni ej gav allt för mycket för åket, lite mera fakta om bilen inköpspris, miltal etc. ?
är den inte allt för dåligt så åk i väg å få svetsat, gen de efter ordetlig regörning en ordentlig duvning av tynnflytande rostskydd på undersidan och alla hålrum det enda sättet att hålla rosttrollen borta, sedan kan man ge sig på lacken, men det är frågan värt, man får ej igen det man lägger ut på den, lägg pengarna på en konto istället och låt dessa förränta sig till ett bättre objekt (och man hinner bygga upp en bonus på försäkringen så man kan går från trafik till att helförsäkra objektet) och låta detta var en läxa, en timme i GDS hallen kostar 130:- om man hinner se bilens underrede ordentligt , själv ska min 07:a får en besprutning av dom mest utsatta ställerna med spray-burkar innan vintern slår till

J.L
2010-07-26, 19:06
Som tidigare talare skrev så har man sig själv att skylla lite grann,
man måste kolla allt själv, går oftast inte lita på säljarens ord,
varken annons, telefon eller öga mot öga.

mycket hysch hysch och lurendrejeri, särskilt annons-text och telefon,
när man sen kommer för att kolla på bilen eller delen/delarna så
spelar de dumma eller så har de aldrig sagt så.

Lillen
2010-07-26, 19:06
Hej.

Kul med Golf.
Välkommen hit åxå.

Tyvär är det så att även köparen SKALL kolla upp bilen innan köp.
Dolda fel som köparen bör vetat om kan räknas som bedrägliga.
Men hur ska man veta det mm mm.
Alltså man måste även kolla själv.

Det jobbigaste är ju att laga rost.
Men jobbigt eller svårt är det inte.
Det gäller ju bara att våga och att lära sig lite innan.

a128
2010-07-26, 19:15
killen i fråga är nog mera intresserad av att ut å åka med bilen ifråga än att hålla på med reparationer

begagnat är begagnat, bara kolla upp objektet i fråga noga, det ska mycket till innan man kan sätta ditt säjlaren för bedrägeri, det ska vara rent lurendrejeri
tex. en utfästelse att motorn är ny sedan ett visst antal mil men att det i själva verket ej är det, som köpare har man undersökningsplikt, ta gärna med en polare som ej är helt borta på bilar för 4 ögon ser mer än 2 ögon

bara vart 100:ade bil får en kompletterande efterbehandling av rostkyddet hos en auktoriserad verkstad för roskyddbehandling av bilar tex. tufe kote-dinol, en begagnad bil som ej har fått någon dylik behandling har som regel alltid någon form av rost,

detta anser jag är minst lika viktig som att man servar bilen vart 1500 mil

en rostskydds behandling kostar ca 5000-7000:-
en större service på en bil tex. med kamremsbyte går ibland på över 10.000:- !!

Lillen
2010-07-26, 21:11
killen i fråga är nog mera intresserad av att ut å åka med bilen ifråga än att hålla på med reparationer

bara vart 100:ade bil får en kompletterande efterbehandling av rostkyddet hos en auktoriserad verkstad för roskyddbehandling av bilar tex. tufe kote-dinol, en begagnad bil som ej har fått någon dylik behandling har som regel alltid någon form av rost,

detta anser jag är minst lika viktig som att man servar bilen vart 1500 mil

en rostskydds behandling kostar ca 5000-7000:-
en större service på en bil tex. med kamremsbyte går ibland på över 10.000:- !!

Håller med.
Så klart bli man ju besviken av att hitta rost mm.
Men man får hitta sätt att kunna använda bilen ändå.
Kanske komma över den saken att man komme förlora penga på bilen.
Många gånger är det de värsta med sitt första bilköp!

Ska precis laga rost på min ena 16V.
Den var fin och helt ok även om jag viste att priset och skicket hade att göra med varandra.
Kommer bli en hel del jobb och den kommer bli fin igen.
Så efter allt jobb vill man ju behålla den.

Antingen säljer man eller laga.
Lagar man får man OFTAST inte igen något för det jobb man lagt ner.
Sälj bilen och köp en i fint skick för att vara helt säker.
Tyvärr den nakna sanningen.

Men det är inte alltid man tänker så det borde jag veta som ha massor av skrotbilar i varierande skick =)

erkki
2010-07-28, 12:31
Tyvärr har alla golfar i denna årsklass rost och då speciellt i trösxklarna under dörrarna samt baktill inne i fjäderbenshuset. Kan vara svårt att se under allt skit som finns vid dessa lokalisationer. Att börja åtgärda rost skulle jag avråda från. Ju mer du tittar efter ju mer rost hittar du. Oftast är det fråga om att endast åtgärda (svetsa) de ställen som besiktningen underkänt. Sedan kan diu visst själv tejpa spruta färg på bilen för att få den snyggare - dock vetande att det inte hjälper mot rosten. Mao kör så länge det går.

en som kämpat mot rost

a128
2010-07-28, 16:04
ja före allt annat så ska man laga upp rosten, och göra en fullständig rostkyddsbehandling ,resultatet blir bättre om man blästra rostiga partier av underredet först (med det är dock överkurs)
annars blir det bara en omlackerad superkalkon av det hela