handdator

Visa fullständig version : Starta upp nyrenoverad motor?



Janne.M
2010-07-26, 15:59
Ska nog starta upp motorn för första gången ikväll eller imorn. Vad bör man tänka på?

Jag kommer att plocka bort fördelaren och köra runt oljepumpens tapp ett tag för att få upp oljetrycket innan, men sen?

Sitter nya lyftare i den helt nya toppen (kommer att olja in kamnockarna just innan start), ska man följa de anvisningarna som följer med lyftarna? 2000 - 3000rpm i x antal minuter för att få tryckarna att "gå in sig"

Motorn/tändningen är helt nollad, den behövs väl inte vridas framåt då det sköt elektroniskt av Digifant-systemet eller?

Slår på tändningen ett par ggr så att pumpen får bygga upp tryck innan jag provar starta

Kommer ha brandsläckare bredvid, något annat att tänka på?

Startgas?

Något mer?

a128
2010-07-26, 16:50
koppla bort tändning och bränsle genom att lossa på kontakten till hallgivaren, ta ut tändstiften, kör runt med startmotorn i ca 30 sekunder eller åtminstånde tills oljetrycks-indikatorn slockar, återmontera stift och kontakt, och starta motorn på vanligt vis

Janne.M
2010-07-26, 18:53
koppla bort tändning och bränsle genom att lossa på kontakten till hallgivaren, ta ut tändstiften, kör runt med startmotorn i ca 30 sekunder eller åtminstånde tills oljetrycks-indikatorn slockar, återmontera stift och kontakt, och starta motorn på vanligt vis

Mm, många rekommenderar ju det sättet, det sliter inte på lagren då? iofs så går det inte så fort med bara startmotorn, vore skönt att slippa lossa fördelaren igen.

När den väl startat då? först kolla efter läckor och är det tätt börja köra in de hydrauliska lyftarna?

T-mek
2010-07-26, 20:45
Om du har byggt ihop motorn rätt så får du oljetryck inom ett par sekunder, så i min mening är det slöseri med tid att hålla på och klabba med att köra utan stift, plocka ur fördelaren osv. Vill du få oljetryck ännu tidigare, fyll filtret med olja inan du skruvar dit det.

J.L
2010-07-26, 22:10
fyll filtret med olja inan du skruvar dit det.

Gör jag vid varje service (olje + oljefilterbyte)

Janne.M
2010-07-27, 01:05
Om du har byggt ihop motorn rätt så får du oljetryck inom ett par sekunder, så i min mening är det slöseri med tid att hålla på och klabba med att köra utan stift, plocka ur fördelaren osv. Vill du få oljetryck ännu tidigare, fyll filtret med olja inan du skruvar dit det.

Jovisst är det ju så, men man är ju inget proffs så det är ju säkerheten man vill åt att veta att det är oljetryck ifall man glömt att koppla något eller missat något.


Gör jag vid varje service (olje + oljefilterbyte)

Samma här.

Mackan73
2010-07-27, 12:01
Har du kört upp oljetrycket via tappen så är det bara att vrida på nyckeln & starta, ingen skillnad mot för när du gör ett oljebyte.