handdator

Visa fullständig version : Mk1: 1.8l gti > 2.0l



Snevsson
2010-07-23, 22:37
Hej!

Hade tänkt bygga 2.0 liters motor i min mk1 enligt guiden som finns här på GTI klubben. Någon som vet om man behöver göra något med insprutningen? Om det finns något bättre alternativ att byta till? Mest för att insprutningen jag har nu spökar, så vill helst byta ut. Helst ska det inte vara för dyra alternativ :)

Mvh
Jonas

Janne.M
2010-07-24, 00:11
* Fixa till K-jeten hos någon som kan det (enklast och billigast) efter att du konverterat så blir det bättre effekt.
* Megasquirt (o ev. "n' spark") hel elektroniskt sprut som man kan mappa själv (dock ska någon som kan det göra det), men här krävs det vevaxelgivare och sensorer etc så komplett går det väl på 4000 - 5000kr om du köper en färdiglödd box och inte byggsatsen + att någon ska mappa. Är det gjort bra så är det bättre än K-jeten men du har lagt massa pengar och bilen är olaglig hos besiktningen (syns tydligare än mixtrad K-jet)

Snevsson
2010-07-24, 10:25
* Fixa till K-jeten hos någon som kan det (enklast och billigast) efter att du konverterat så blir det bättre effekt.


Känns som det blir detta alternativet. Meningen med bygget är att bilprovningen inte skall klaga, som de gjorde på att jag kastat i dubbla webers istället för insprutningen :/ Ska bara hitta någon då med som kan mixtra med K-jeten, men man har ju lite tid på sig att hitta det, måste få tag på 2liters block först :)

Tack för tipset

Mvh
Jonas

Snevsson
2010-07-26, 11:04
Lite fler frågor som dykt upp på vägen är om man ska ta och göra något med blocket när man ändå har allt nere. Kommer köra på 2E block. Någon som vet några svagar länkar i detta block? Vev, kolvar, stakar eller något annat som man lika gärna kan byta ut från början. Kommer köra på en grovt modifierat topp med en vass ENEM-kam så kanske lika bra att modifiera blocket en aning då med antar jag. Alla tips är bra tips! :)

Mvh

Janne.M
2010-07-26, 11:28
kolvringar bör vara i gott skick samt att blocket skall vara hyffsat nyhonat.

Skaffa gärna den tidiga varianten av 2E med smidd vevaxel och oljesprut under kolvarna (sök lite efter 2E så hittar du vilka årsmodeller som hade dessa attiraljer). Motorn tar du helst ur en passat då de oftast körs snällare än golfarna.

Då du ska köra med K-jet så m måste du även byta drev på fördelaren (du använder din fördelare och 2E motorns fördelardrev) och sätta in en distans emellan, du ser hur stor den ska vara när du kollar på båda fördelarna borttagna.