handdator

Visa fullständig version : 16v kr motor knackar nå jävulskt ?



mk2 16v turbo
2010-07-22, 23:04
har kört min mk1 me 16v kr motor i några veckor nu, tills den häromdan börjat knacka rejält :(
nån dag lät de bara en stund till o från och gick över men nu låter det hela tiden även om den e varm,
låter som att det kommer från toppen/lyftarna, o den knackar! ej tickande ljud.
lyfte på oljelocket medans motorn går och det skvätte på bra me olja så olja får den ju iaf

motorn har varit isärplockad i molikyler i vinter och nästan allt har blivit nytt/bytt utom lyftarna :)

har bytt vevlager, ramlager, kolvringar + hornat cyl, mellanaxellagren såg jättefina ut så dom fick va kvar.
annars så är allt rengjort, blästrat, målat, alla packningar bytt mm mm

men bytte alltså aldrig dom hydrauliska ventillyftarna pga att jag tyckte dom lät ok när jag startade upp
motorn innan den skruvades ur mk2 an som den satt i..

hoppas det är lyftarna och inget annat, kör iaf med statoil olja 15w/40

/mvh danne mk1 16v

kim_gulle
2010-07-23, 02:01
Byta lyftarna är nog en bra idé med tanke på att du renoverat större delen av motorn så kan det väl vara lämpligt att byta lyftarna också. Särskilt när du säger att det knackar som det gör. :)

jeho64
2010-07-23, 09:41
Vet inte om det hjälper dig, men jag fick samma problem med min mk1 med en 9a-motor i. Jag trodde först det var lagerras, men hörde sedan att det var från toppen. Upptäckte att oljan var lite tunn, så jag bytte den och den tystnade direkt.
Mvh Jerker

boster
2010-07-23, 11:24
det är nog lyftarna tror inte att oljan är för tunn du har ju 15/40 olja i den jag har 16st nya lyftare liggand om du är sugen 1200:- + frakt

mk2 16v turbo
2010-07-23, 14:32
precis, det har nog inte med oljan att göra eftersom den e så pass tjock..
sen går den ju dåligt på lågvarv också och det beror väl ev på lyftarna också om inte ventiltiderna blir riktig..?e
har bytt ut hela sprutet på den, justerat styrtryck/co + tändning men utan nå vidare resultat,
hoppas på lyftarna, om det inte e nån vevstake som hänger löst eller nåt men de låter uppifrån tycker jag

boster: mycke möjligt, var kommer lyftarna ifrån/vilket märke?

/ mk1 16v

Lillen
2010-07-23, 20:20
Börja med att göra en leakdown för att se om det är tätt mot ventilsäten
Sedan om du haft isär den så kan du ju ha satt fel lyftare på fel plats så de är fel shims.
då blir de ju ganska fel lyft åxå!?

mk2 16v turbo
2010-07-23, 23:36
men de e ju hydrauliska lyftare så inga brickor alltså :)

/mk1 16v

kim_gulle
2010-07-24, 20:06
det är nog lyftarna tror inte att oljan är för tunn du har ju 15/40 olja i den jag har 16st nya lyftare liggand om du är sugen 1200:- + frakt

Om inte Daniel vill ha dem kan jag ha intresse för dem. :)

boster
2010-07-24, 20:45
Om inte Daniel vill ha dem kan jag ha intresse för dem. :)

du har pm