handdator

Visa fullständig version : Låsa urkopplingsarm vid montering av 02A låda



Janne.M
2010-07-22, 15:56
Satte ihop min 02A-låda med motorn idag, stod i Haynes att man ska låsa fast urkopplingsarmen i komprimerat läge med en M8x22 bult och sedan släppa den när man monterat lådan. Hålet som det ska göras med var varken M8 eller M10 så jag stoppade bara i en bult som låste fast urk.armen. Vad är skälet till att detta ska göras?

När lådan var monterad och jag skulle ta ut bulten så var det ingen belastning på den, beror detta på att tryckplattan ligger mot och trycker in den mot lådan? (som det ska vara?)

Är väl inget som kan skadas om det blir fel, annat än att urkopplingsarmen lossnar från sitt nedre läge, går ju iofs kanske att kolla genom den stora täckplåten under lådan?

razer
2010-07-22, 20:17
Jag har inte låst in urkopplingsarm när jag monterat min låda, verkar funka utan att låsa...

T-mek
2010-07-23, 21:09
Det funkar även utan att låsa den, som razer redan konstaterat.

Det som kan hända är att när man kränger med lådan för att få dit den så kan armen med urtrampningslager "falla ut" från växellådan så långt att urtrampningslagret åker av styrhylsan, och då får man ta ner lådan på golvet igen för att återmontera.