handdator

Visa fullständig version : 12V på tillsatsluftslid. Vad händer?



Rockatansky
2010-07-22, 12:41
Hur ska tillsatsluftsliden reagera om man lägger 12V på den? Borde den öppna då? Den är stängd när den är kall och strömlös (ett litet hål bara).
Felsöker dålig tomgång och behöver utesluta lite variabler. Det kommer 12V fram till den om man drar igång startmotorn så något tycker jag borde hända. Har två stycken att prova med och ohmmätt båda, ligger runt 40-50. Ingen av dom reagerar i dagsläget på 12V.
I rephandboken står det att man ska testa funktionen genom att klämma slangarna runt den på ett visst sätt när motorn går på tomgång. Lite svårt om man ingen tomgång har...

Så, hur beter sig en frisk?

Mk1 Gti Scirocco, men det är nog samma på alla bilmodeller med k-jet.

mvh
/Peter

T-mek
2010-07-23, 22:24
Tillsatsluftsliden är till för att höja tomgången när motorn är kall. Dvs öka mängden luft som kan passera gasspjället in i motorn.
När den får 12v värmer ett värmeelement upp en bimetallfjäder som sakta stänger passagen för att när den är helt varm vara helt stängd.

Rockatansky
2010-07-24, 00:29
Tillsatsluftsliden är till för att höja tomgången när motorn är kall. Dvs öka mängden luft som kan passera gasspjället in i motorn.
När den får 12v värmer ett värmeelement upp en bimetallfjäder som sakta stänger passagen för att när den är helt varm vara helt stängd.

Ja, så har jag funderat mig fram till att den borde fungera. Då äger jag två stycken trasiga som det ser ut nu.
Ska testa att koppla förbi den helt i helgen (som om den vore öppen). Då ska den enligt teorin gå normalt på kall och medelvarm motor.

mvh
/Peter