handdator

Visa fullständig version : Rotorn pekar fel vid nollad motor 2E/PB hybrid



Janne.M
2010-07-20, 18:10
Ska sätta ihop motorn ikväll och sätta ihop allt med kamrem och grejer (nya hydr tryckare etc) så jag har det klart innan jag börjar riva ner bilen för motor, växellåds, pedalställs och växellänkage bytet så det bara är att lyfta i sen.

När jag nollade motorn så stötte jag på ett litet "problem";

Nollad 1 (står lite fel på bilden men har den rätt)
http://web.comhem.se/xzenom/bilder/nollad.JPG

Svanghjul:
http://web.comhem.se/xzenom/bilder/svanghjul.JPG

Och nu "problemet" Rotorn:
http://web.comhem.se/xzenom/bilder/rotorn.JPG

Svänghjulet står ju rätt upp mot inspektionshålet så då är remskivan på vevaxeln också rätt, alltså måste väl rotorn/fördelaren sitta 180 grader fel i jämförelse med mellanaxeln? För det går väl inte att vrida på fördelaren så mycket utan att ta ut den?

Det förklarar varför jag tidigare tyckte att positionen på "ettans" tändkabel på fördelaren satt lite fel =)

Det verkar stå överallt att man ska ha tryckarna upp och ner så länge man inte monterar dem, men spelar det någon roll att jag monterar dem idag och kanske får i motorn först om ett par dagar? Kommer smörja in loppen med olja och själva kamnoockarna med MoS2.

De måste ju ändå stå och "tömmas" på olja ca 30 min innan man får dra runt motorn.

Henrik.M
2010-07-20, 19:33
Spelar ingen roll så länge du ej har komponenterna i fuktiga utrymmen.
Dränk dom me olja så ska det ej vara några problem att låta dom stå.

Janne.M
2010-07-20, 19:43
Gött gött, stoppar i dem med en gång ikväll då, dock stötte jag på lite andra "problem" = Vid nollad motor så står rotorn 180 grader fel, så jag måste ut med fördelaren och joxa, tar lite tid men men...

Henrik.M
2010-07-20, 19:51
Gött gött, stoppar i dem med en gång ikväll då, dock stötte jag på lite andra "problem" = Vid nollad motor så står rotorn 180 grader fel, så jag måste ut med fördelaren och joxa, tar lite tid men men...

Är det inte bara att vrida på fördelaraxeln till rotorn står på "0" ......tar ju ett par sekunder.
Remmen är ju ändå borta antar jag.
Så slipper du joxa allt för mycket. =)


För det går väl inte att vrida på fördelaren så mycket utan att ta ut den?

Behöver inte ta ut den , häng av remmen och vrid på drevet som driver fördelaraxeln , strunta i om den är märkt och gå efter hur rotorn står.
Så slipper du joxa och svära.

Huvudsaken Kam & vevaxel märkningar stämmer mot varandra , fördelaren kan man justera som jag beskrivit.

Ett tips.

Janne.M
2010-07-20, 19:57
gjorde om rubriken/första inlägget:

Smygtitt på mhttp://web.comhem.se/xzenom/bilder/motorn.JPGotorn:

Janne.M
2010-07-20, 22:17
Är det inte bara att vrida på fördelaraxeln till rotorn står på "0" ......tar ju ett par sekunder.
Remmen är ju ändå borta antar jag.
Så slipper du joxa allt för mycket. =)

Behöver inte ta ut den , häng av remmen och vrid på drevet som driver fördelaraxeln , strunta i om den är märkt och gå efter hur rotorn står.
Så slipper du joxa och svära.

Huvudsaken Kam & vevaxel märkningar stämmer mot varandra , fördelaren kan man justera som jag beskrivit.

Ett tips.

Mjo det hade ju gått... om fördelaren inte hade suttit fast av en massa skit. Tog lös den och justerade in fördelaren gick ganska lätt.

Dock blev jag lite paff av det här:

Oljepumpsdrivningens kil som fördelaren går i ska sitta paralellt med vevaxeln på PB, RP, AGG (2L) och AGY (2L) medan den på alla andra ska den vara i linje med hålet på som man skruvar fast "gaffeln" som låser fördelaren i (gäller då tydligen 2E).

Varför är det skillnad på just min 2E, och varför är den inte likadana som de andra 2L maskinerna?

Henrik.M
2010-07-20, 22:52
Mjo det hade ju gått... om fördelaren inte hade suttit fast av en massa skit.

Tro inte du förstod vad jag menade , du vrider på drevet , det drevet som driver oljepump och fördelare och som drivs av kamremmen.
Kan omöjligt sitta fast för då har du en havererad snurra. =)

Janne.M
2010-07-21, 00:32
Ahh, nu hängde jag med på vad du menade, men vill ha överensstämmande markeringar så nu vart det gjort "på riktigt", då är man en lärdom rikare också.

Förstår bara inte hur det kan spela någon roll hur "stiftets" riktning som sitter på oljepumpens drivning spelar någon roll mellan olika motorer om allt det andra sitter rätt

Henrik.M
2010-07-21, 01:30
Ahh, nu hängde jag med på vad du menade, men vill ha överensstämmande markeringar så nu vart det gjort "på riktigt", då är man en lärdom rikare också.

Förstår bara inte hur det kan spela någon roll hur "stiftets" riktning som sitter på oljepumpens drivning spelar någon roll mellan olika motorer om allt det andra sitter rätt


Man brukar inte hänga upp sig på markeringen av pump/fördelardrevet när man byter rem på dessa gamla trotjänare eftersom man oftast bara kollar att rotorn står i "0" och att kam samt vev stämmer när man hänger på remmen , sen hur drevet för fördelaren står jämte ev markeringar är ganska ointressant.
Sen däremot om nästa kille gör "by the book" så uppstår oftast ditt senario dvs att tändningen står helt åt skogen om man ställer efter drevet.

En teori kan vara att dom fått tändningen fel vid ex byte av kamrem , tagit upp fördelaren (som du nu gjort) och kuggat den 180 grader efter att dom hängt på remmen istället för att hänga av remmen och backa drevet till rätt position.

ypzilon
2010-07-26, 00:40
Rotorn står ju 180 grader fel varannat motorvarv. Ett varv på veven = ett halvt varv på rotorn.
Eller är jag fortfarande full sedan gårdagen?

Janne.M
2010-07-26, 01:22
Tja, kanske hade räckt med att snurra på mellanaxeln ett extra varv...?

Sn00k
2010-07-26, 02:45
nån har stoppat ner fördelaren med rotorn pekandes åt fel håll.. ja det händer, och det blir 180 grader fel.
alltså.. axeln/kilen på oljepumpen är symmetrisk.. lossa skruven, lyft upp fördelaren ur drivningen, vrid rotorn 180 grader och stoppa ner den igen.. klart.

(med rätt nollning nu ska den stå på exakt 0.. alternativt 6 grader.. beroende på svänghjulsmarkeringarna).