handdator

Visa fullständig version : Problem med trimmad 8v



hedefur
2010-07-19, 20:40
Gäller en Audi 80 folkracebil samma grejer så jag hoppas någon kan svara :)

Försöker en sista gång innan trimtoppen hamnar i soptunnan.
Har bytt topp på motorn en JN-motor 1,8I (sitter i en 1,9E kaross och har funkat perfekt innan bytet)
Bilen startar och går bra, efter ca 20sek så börjar den sluta svara på gasen för att sedan dö ut.

Alla kablar sitter där dom ska.
Allt är nollat, kamdrevet (justerbart) har jag provat att nolla både på översida av toppen och högst upp på bakre kamremskåpan, men den beter sig likadant.
Bensinpumpen är bytt, tror den är helt 100.
Har testat att byta insprut men ingen skillnad
Kamaxeln är rätt inställd.
Tändningen är inställd.

Vad kan det vara för fel? och vad orsakar detta problem?

Kan tändningen stå helt fel och den beter sig såhär?
Bensin/luftblandningen blir helt fel efter portning?
Hur uppför den sig om den är planad för mycket?
Boxen intar nödläge när den upptäcker att något är fel?

Nemo
2010-07-19, 22:11
"Har testat att byta insprut men ingen skillnad" Vad byte du då? Hade liknande problemmed en gammal scirocco mk1 då fick jag byta spridare och luftmängdmätare för de var fula av smuts (påfylningsröret till tanken var genomrostad)

hedefur
2010-07-20, 19:42
Bytte bälgen och luftmängdmätaren. spridarna har jag inte bytt men dom funkade ju före bytet

Sn00k
2010-07-20, 23:18
låter verkligen sopparelaterat.. kass förpump i tanken..? får för lite ström efter pump-bytet? stoppat dit för kraftig ny pump, kablarna delas av pumparna å redan orginal är dom för klena för att driva båda.. mät spänningen till förpumpen..

en annan teori är att du har ökat flödet såpass mycke med portning etc att den bara får tillräckligt med soppa medans den går på kallstarten, vars tid avgörs av termotidgivaren.. brun sensor med mässings-kloss på.. ryck av den å prova starta så märker du..

hedefur
2010-07-21, 16:47
Tanken sitter högt upp med självfall till pumpen. Pumpen har funkat förut, grova kablar är det redan till den.
Ska testa det där med kontakten

hedefur
2010-07-21, 21:49
Bytte luftmängdmätaren, spridare, kallstart och termotidgivaren och vipps så gick den som ett skott. Men exakt vilken del som var trasig vet jag inte...

hedefur
2010-07-26, 17:29
Det fungerade bara i 2 dagar nu är det likande problem igen, någon som har en ide denna gång?

Den startar, jag kan varva ut den 2ggr sen går den dåligt som fan.
1000varv med fullfgas och tillslut dör den? vad är det för konstigt fel?