handdator

Visa fullständig version : Golf 1.8t - "motar/hackar" vid pådrag på hög växel...



mt4base
2010-07-15, 00:07
Min gamla Golf IV, 1.8t kombi, har fått en underlig sjuka, jag kör den inte så ofta numera men för ett tag sedan lånade jag den och körde motorväg och upptäckte att den hackade till när man gav fullt i fart. Sen började den bete sig hackigt även i acc genom växlarna och inte bara på högsta växeln. Då tänkte jag att det kanske var bränslefilter eftersom det inte var bytt på ganska länge. Det blev inte nån skillnad. Då kördes en diagnos och då upptäcktes en felkod som indikerade att en tryckslang var läck. Den beställdes och byttes men felet kvarstår och nu är det inga felkoder att utläsa. Var letar vi lämpligast efter fel nu? ÄR det tändspolar eller LMM? Har läst lite trådar i ämnet, i den del av dem sägs det att diagnosdatorn visar fel på dessa, andra säger att det inte alls är så?

Bilen är steg 3 chippad av Ace Comp och jag tror inte det är fel på själva programvaran för bilen har gått med den mjukvaran i minst 12 tusen mil utan problem. Inget öppet filter eller annat mumbo är använt, bilen är original förutom Ace:s ändringar (chip, avgassystem och nått med insuget på turbon).

Kan någon bringa lite ljus i ämnet så är jag tacksam.

Exelon
2010-07-15, 03:00
Kan vara bränsle pumpen, sambon´s gti gjorde lite "ryck" då och då. Vi lämnade in den på vag dom hittade inga fel just pga av att det gjorde rycken när som helst och inga felkoder syntes dom trodde det var trimchip eller motorstyrningen osv men ingen visste. Till slut la pumpen av helt så då var det enkelt att hitta felet. Men felet kunde komma när som helst vid alla hastigheter. Vet du om nån kört soppatorsk på bilen nyligen? Har hör att det är ett snabbt sätt att skada orginalpumpen.

mt4base
2010-07-15, 03:06
Exelon: Den har inte körts tom på bränsle någon gång under de senaste 12 tusen milen så vitt jag känner till. Det enda sättet är isf att skaffa en pump och testa om felet förvinner. Dock tyckte jag det kändes som om bilen inte fick soppa när man belastade och kör man "normalt" och inte ligger på ladd i motlut osv så går den helt normalt.

polomannen
2010-07-15, 21:43
Det första man gör att koppla in VAG com och kolla samtliga värde att dom är okej innan du byter massa grejer i onödan.
Felet på din bil kan vara vad som helst-----så jag vill inte skriva massa grejer här och så blir det att det var inte dom grejerna jag skrev.

mt4base
2010-07-15, 22:15
Polomannen:
Du har en poäng där men det är gjort, det fanns inte några felkoder kvar efter slangbyte. Finns det andra värden i VAG.com som kan var till hjälp men som inte är regelrätta "felkoder"?

polomannen
2010-07-16, 19:03
Tänk på som luft massa mätare ge nästan alldrig några felkoder.
Då är det bra köra lite värde och kolla vad det kan vara.

Är man duktig användare av VAG com så kan man hitta olika fel.
Nu menar jag inte den gratis versionen som finns att ladda hem utan den avandserade versionen iställ 98.0 tror jag det hette.