handdator

Visa fullständig version : Hur funkar bromsok bak?



Mawe
2010-07-14, 21:52
Hej!

Har haft lite strul med ett bromsok som jag köpte bättre begagnat på en skrot för nått år sen. Problemet är att handbromsen inte tar. Eftersom bromsoket är självjusterande så ska det justera in sig själv precis som mitt förra bromsok gjorde. Jag tänkte ta delar från ett annat ok och sätta i det nya, då dessa delar från det gamla oket är bra.

Nu till frågan, vad är det bromsokets delar som gör att kolven automatiskt justerar sig utåt och inte bara drar sig tillbaka till ursprungsläget?

Någon som har en sprängskiss?

Hälsningar,
Martin

Mawe
2010-07-19, 22:15
Om jag omformulerar frågan:

Vad är det i bromsoksmekanismen som går sönder när handbromsen slutar funka? Dvs kolven skjuts inte succesivt utåt som den ska göra ju mer man drar i handbromsen...

VWGolIV
2010-07-19, 22:28
Troligen så har det ergat(stavning) eller rostat. Så det inte fungerar ordentligt.
Nu vet jag inte till vilken bil vi pratar om men har du skruvat isär det o kontrollerat ?

På min mk4a och så många andra mk4or så brukar bakoken sluta fungera.
Jag dela mitt, renoverade och satte ihop, till en kostand av ca 50 kr per ok.

Mawe
2010-07-19, 22:50
Det gäller min Golf mk3.

Jag läste i Haynes idag att om handbromsmekanismen går isönder så går det inte att laga. Jag förstår bara inte vad det är som kan gå sönder.. :S

Oket går inte trögt utan det är lätt att dra åt samt åker lätt tillbaka. Handbromsmekanismen består i stort sett av tre kullagerkulor samt en fjäder. Kan det vara fjädern som blir kass så att kolven slutar att justera sig automatiskt?

Ska fixa en bild imorgon, så jag kan förtydliga min fråga..