handdator

Visa fullständig version : Kamrems fråga...



Grabben70
2010-07-14, 17:09
Jag har bytt motor i min jetta -90.
Det är en rp motor och den är hur slö som helst just nu då jag misstänker att kamremen sitter fel.
Då märkningen på kamdrevet på insidan är i höjd med ventilkåpan ska inte märkningen på svänghjulet synnas i hålet då.
Och vilken märkning är det det finns ju typ 3 tycker jag, 1 stor klack typ, 1 som ser ut som ett körnslag och ett som är som streck....

J.L
2010-07-14, 18:18
det beror på, jag själv har aldrig kollat tändningen med motorn avslagen och dragit runt den till rätt läge,

på vevhjulet längst ner har du en märkning, den märkningen nollar du mot blockets/kamkåpans streck,
då ska kammens nollning stämma överens, (nollad)

tändningen ställer du genom att lossa 13-skruven som håller fördelaren, och sedan vrider den
motsols eller medsols, med motorn igång för att hitta ett bra läge,

helst med strobelampa i hålet för svänghjulet, har för mig att den blå kontakten ifram
på vattenhuset, fram på motorn ska dras ut under tiden.

Är man van kan man grovinställa tändningen med örat och varvräknaren.

polomannen
2010-07-14, 19:29
Bästa sättet att ställa in tändningen är med VAGs 1767 instrument,med strobelampa blir det inte hundra procent.

Grabben70
2010-07-14, 19:36
Det var mest märkningarna för kamremen jag tänkte på då jag misstänker att den sitter fel..
Tändningen fixar jag sen.

Mini_me
2010-07-14, 20:10
Lättaste sättet att ta reda på detta utan att gräva ner sig totalt är följande:

*Skruva ur 1´ans tändstift
*Vrid motorn till där du tror är noll.
*Stoppa ner tex en blom pinne eller annat bra och långt.
*Vrid motorn till du känner att du är där kolven stannar och vänder.
*Du är nu på noll.
*Kolla vilka märken du har framme och justera där efter.

Tada!

Grabben70
2010-07-14, 20:18
Det var det jag gjorde men då stämmer inte märkningen på kamdrevet.....
Tog bort ventilkåpan och nollade toppen på ettan cylinder så nokarna står som ett v då ska väl motorn vara nollad.
Men då finns ingen märkning framme på svänghjulet

Mini_me
2010-07-15, 00:08
Ja men det är därför du ska nolla via kolven för då är svänghjulet i noll och sen justerar du kammen efter det.

Hur kammen står är inte intressant just i första skedet..börja med att nolla veven så du vet vart den är och sen nollar du toppen mot den (borde bara vara nån kugg fel).

onk
2011-10-08, 17:50
Väcker liv här..

Har haft toppen borta och bytt kamrem bla, nu vill det inte stämma.

Någon som sitter på en bra bild på hur allt ska stå?
Hade en bra för några år sedan men dessvärre är den borttappad.

Blir snart vansinnig på detta!