handdator

Visa fullständig version : Gasar man så dör den GTI-83



mulle meck
2007-07-03, 18:59
Någon som kan ha en aning om vad som är fel?
Det började för ca: två månader sedan med att den inte gick över 4500varv. Det var som om varvstoppet gick in men det finns inget varvstopp på denna motor.
Nu så lägger den av när man gasar, har kollat soppapump,spridare,spridar huvud,luftfilter,slangar,vacumslangar,tändning men inte hittat vad som kan vara fel. Misstänker att den får för lite soppa, men kan inte hitta felet.
Den startar hur snällt som helst och går stadigt och fint på tomgång men gasar man till så dör den.

Är det någon som kan förklara vad som menas med "gnistat sprut"? Har sett det i en del anonnser där även motorn varit trimmad.

Snälla om det är någon som kan hjälpa mig med mitt problem för det är en skitkul bil att åka i och jag börjar få abstinens.

pekka kiiskilä
2007-07-03, 20:48
Byt bränslefiltret så kanske den går lite bättre om inte så skriv in vad du bytt o vad som hänt.

mulle meck
2007-07-04, 09:49
Har bytt filtret, samt kollat pumpen och gjort rent spridarhuset. filtret var inte nytt men bilen jag tog det ifrån gick utan problem.
Skall ta loss pumpen och alla slangar och blåsa rent med truckluft när jag kommer från jobbet i dag.
Bör nämna att jag har kört på etanolblandning i ca: 3-4 månader.
Har kört med 50-50 blandning men sista gången blev det 70-30 etanol/bensin.
Åkte så ett par dagar innan jag kunde fylla på mer bensin.

Jag har inte märkt av några problem när jag kört på etanolblandningen.

Dave the brave
2007-07-04, 12:51
Är det någon som kan förklara vad som menas med "gnistat sprut"? Har sett det i en del anonnser där även motorn varit trimmad.



Gnistning är en elektrisk bearbetningsmetod för avlägsna material. I det här fallet för att göra kanalerna i bränslehuvudet större för att det ska kunna flöda mer.

pekka kiiskilä
2007-07-04, 14:10
Jag fick problem med etanolkörning för bränsle filtrena satte igen sig fort av alla avlagringar som lossnar.

ypzilon
2007-07-04, 14:11
Hur ser tankpåfyllningsröret ut? Det rostar gärna sönder på mkI och skiten ramlar ner i tanken.

Jag hade en mkI gti som betedde sig som din, jag kollade ALLT (hade t.o.m ut kolvarna) utom tanken. Bytte tankröret och gjorde rent tanken och den funka perfekt.

mulle meck
2007-07-04, 15:08
Tankröret byttes i fjol höst, då satte jag dit ett nytt.
Men jag skall ta och tömma tanken för att se hur det ser ut. Men just nu så regnar det mycket här och bilen står utomhus så att det får vänta en stund få se om det slutar regna. Skall även ta och blåsa alla ledningar från motor till tank med tryckluft få se om det sitter skit i vägen där också.
Jag får tacka alla som kommer med förslag till vad det kan vara för fel.
kom hjärna med mer ideer.
Mvh.
Ola

pstrand
2007-07-06, 21:29
Hej

Hade samma problem med en mk1 GTI.
Styrtrycket var felaktigt. Koppla in bränsletrycksmätare och kolla.

Mvh Per