handdator

Visa fullständig version : Lite frågor angående köp av GTI



GurkanG
2010-07-13, 19:36
Tjenare!
Jag har gått i tankarna ett tag nu att köpa en GTI och har några frågor till er alla här på forumet :)

När jag köper begagnat, finns det någon övre gräns på milen jag borde se upp för? (förutsatt så klart att bilen blivit regelbundet servad på märkesverkstad) Jag tänkte själv att över 10.000 mil kanske de inte ska ha gått? Då jag planerar att använda bilen i ett par år framöver (5 minst) så det kanske inte så bra att skaffa en med för höga miltal?

Vad mer borde jag tänka på vid köp? Vad är de generella felen man kan stöta på som GTI ägare och vad borde man tänka på?

Jag är väldigt tacksam för all hjälp och jag ber om ursäkt för min okunnighet.

MVH
//GurkanG

Åkesson
2010-07-13, 19:54
vilken GTI modell?

canterbury
2010-07-13, 20:04
Antar att det är en VW? Vilken årsmodell o typ?
Miltal är helt ointressant förutom hur mycket du vill betala för bilen... Skicket säger inget. Jag köper hellre en bil som rullat 20000 mil och är bra servad än en som är sönderkn¤¤lad och bara gått 4000 vilket många brukar byta in. Märkesservice är väl ok... om du nu tittar på nyare gtier med longlife service vet jag inte vad jag ska tycka. Personligen servar jag gärna själv samt märkes bara för att få stämpel. Tok för lång tid mellan oljebytena på vw longlife, oljefiltrerna ser ut som fan då! Prova sen sök forumet, det funkar jätte bra.

GurkanG
2010-07-13, 20:41
Förlåt att jag glömde säga vilken modell och årstyp :)

Jag kollar på VW golf GTI 2.0 modeller mellan 05-08.

EDIT:

När bilen ligger runt 12k mil eller över, borde man kolla om kamremen samt vattenpumpen är bytt? Och vad kostar ett sånt byte?

DPC
2010-07-14, 07:47
Kamrem ska bytas senast vid 16000 mil på den motorn, vet ej om vattenpump byts samtidigt som hos 1,8T. Jag har för mig att -08 fick kamkedja, men rätta mig gärna om jag har fel (helt säkert i Passat).

GurkanG
2010-07-21, 18:37
Jag är ledsen att behöva bumpa up denna tråd, men tänkte att det är bättre än att starta en ny.

Vad jag kommit fram till så är det kamkedja på bilar (gti golf) från 05 och framåt? När borde man byta kamkedja? Och borde man byta vattenpumpen innan kamkedje byte eller efter?

Jag skulle även uppskatta om någon berättade lite för mig vad man borde se upp för (om något?) då man köper begagnade gti:er mellan 05 och 07 som har gått cirka 12-14k mil?

Jag får be om ursäkt ifall jag inte vet så mycket och kanske ställer "dumma" frågor. Jag är helt ny med bilar :)

MVH
//GurkanG

Premis
2010-07-21, 20:29
Nej det är inte kamkedja på Golf GTI MKV, det är kamrem.

Kedja kom först på GTI MKVI ifrån -09.

På en 05-07 så byt vid rekommenderat intervall.

GurkanG
2010-07-21, 20:38
Okej, då måste jag läst fel, ber om ursäkt.

Är det något mer man borde tänka på vid köp av en bil som gått lite längre? Om bilen har varit rätt servad så hur långt (generellt sett) borde en golf gti MKV gå?

Jag planerar att ha bilen i 4-5 år och skulle helst inte vilja lägga ut allt för mycket på service utöver den reguljära, är gti en krånglig bil eller funkar den bra i ur och skur som man säger?

MVH
//GurkanG

EDIT:
Det var här jag läste att det fanns kamkedja på 05orna och framåt: http://spa.118100.se/golf+volkswagen/197898

canterbury
2010-07-21, 21:32
kan du skruva ur o kolla oljefiltret o få lite historik på motorn eller bilen e det plus...longlife servicen litar inte jag på...mina filter har sett ut som fan så därför byter jag mycket oftare typ 400-500 mil. Jag tycker den fungerar bra, krånglar inte (ta i trä) enda jag bytt är ett hjullager.

VWGolIV
2010-07-21, 21:35
Hur mycket kommer du att köra om året ?
Det är väl ingen som vet hur långt en mkV gti fungerar, dvs hur många mil osv.
Allt beror på hur den körs o sköts, precis som alla andra bilar.

Skall man köpa så köp en med få mil och gärna en med alla papper iordning, sen kan man undvika bilar som en 20 åring ägt.
Finns ju gtier som äldre personer använt och kört med sunt förnuft.

GurkanG
2010-07-21, 22:47
Jag kommer köra max 2000mil/år, och då tar jag nog i lite grand.
Om jag skulle köpa en som har gått runt 13-14 000mil och den har varit bra servad och ägd/körd av en lite "mognare" förare (kan man säga så, haha) så tror ni här på forumet att jag skulle kunna ha den med snittet på under 2000mil per år i 4-5 år?

MVH
GurkanG

VWGolIV
2010-07-21, 23:00
Vw bilar idag rullar utan problem 30000 mil med rätt service och omtanke.
Min tdi från 96 har rullat 34000 mil o den spinner som en katt så troligen rullar gtin lika långt o mer därtill.

Köper du en bil runt de milen 12-14000 så försök se till att kamremsbytet är gjort så slipper du betala de sura pengarna.

2000 mil om året blir väl ungefär 2 servicar varje år och så lite bromsbelägg så lär den rulla på fint.

GurkanG
2010-07-21, 23:03
Först: Det är väldigt snällt av dig att hjälpa mig, jag uppskattar det verkligen :)

Vad kostar ett byte av kamrem då? Vad jag förstått så ligger det runt 10kkr på VAG? Men det finns andra firmor som kan göra det för mindre? Och i så fall, vilken/vilka är bra?

jag tackar än en gång för hjälpen, gör valet enklare för mig :)

MVH
//GurkanG

VWGolIV
2010-07-22, 02:40
När det gäller kamremsbytet så kolla upp flera firmor.
Du kan få priser från 3000 kr och uppåt. Dyrast då vag tyvärr. (vad jag upplever när ja ringt runt).

Billigaste pris jag fick på min Golf 4 var ca 4000 kr inkl material och dyraste priset var ca 12500 kr
Så det lönar att ringa runt, men välj ändå en seriös firma.

När det gäller service så kan du ex göra en liten service själv och göra en storservice hos VW så spar du lite pengar där med.

DPC
2010-07-22, 11:34
När det gäller köp av en körglad bli med lite mil på mätaren så bör du känna efter noga hur motor och växellåda känns. Se även över kondition på bromsar och stötdämpare så du inte åker på en reparationsorgie efter 1000 mil som ägare.

Premis
2010-07-22, 13:13
kan du skruva ur o kolla oljefiltret o få lite historik på motorn eller bilen e det plus...longlife servicen litar inte jag på...mina filter har sett ut som fan så därför byter jag mycket oftare typ 400-500 mil. Jag tycker den fungerar bra, krånglar inte (ta i trä) enda jag bytt är ett hjullager.

Nu får du fan ta och förklara dig.

Jag kör 500 mil på ca 6 veckor när jag pendlar. Du tycker alltså att jag skall byta olja i min bil (ca 1000kr i material) varje månad?

Det är en sak att vårda sin track-car på det sättet (eventuellt) men att tro att det gör någon större skillnad på en bruksbil är bara löjligt.

Premis
2010-07-22, 13:23
Jag kommer köra max 2000mil/år, och då tar jag nog i lite grand.
Om jag skulle köpa en som har gått runt 13-14 000mil och den har varit bra servad och ägd/körd av en lite "mognare" förare (kan man säga så, haha) så tror ni här på forumet att jag skulle kunna ha den med snittet på under 2000mil per år i 4-5 år?

MVH
GurkanG

Kamremsbyte och tillhörande service landar på 10-15.000kr. Gör du det själv så kommer du undan med ca 5.000kr, men då får du allt kunna meka. Som vilken annan bil som helst så slits också en GTI. Om du tror att du klarar dig 5år/10.000mil ifrån 14.000 mil utan några servicekostnader så kommer du troligen ha väldigt mycket fel. Servar du själv så får du budgetera runt 1000kr/mån i service på bilen (ja det blir så mycket när man summerar ett billägande, min förra 7000-16000 mil på 4 år landade på ganska precis 35.000kr i Service och då gjorde jag nästan allt själv och inget extraordinärt pajade).

Är det just en GTI du är ute efter, KÖP och vårda den väl. Är det bara en billig rumptransport du är ute efter så köp en polo tdi eller liknande.

GurkanG
2010-07-22, 13:36
Kamremsbyte och tillhörande service landar på 10-15.000kr. Gör du det själv så kommer du undan med ca 5.000kr, men då får du allt kunna meka. Som vilken annan bil som helst så slits också en GTI. Om du tror att du klarar dig 5år/10.000mil ifrån 14.000 mil utan några servicekostnader så kommer du troligen ha väldigt mycket fel. Servar du själv så får du budgetera runt 1000kr/mån i service på bilen (ja det blir så mycket när man summerar ett billägande, min förra 7000-16000 mil på 4 år landade på ganska precis 35.000kr i Service och då gjorde jag nästan allt själv och inget extraordinärt pajade).

Är det just en GTI du är ute efter, KÖP och vårda den väl. Är det bara en billig rumptransport du är ute efter så köp en polo tdi eller liknande.

Att det är så dyrt alltså, det visste jag faktiskt inte riktigt.

Jag är ute efter en snabb och rolig bil som ändå är praktisk, och efter att ha provkört det mesta så är golf gtin överlägsen allt annat i min värld, jag blev kär så fort jag hade satt mig bakom ratten, och sen så när man gasade, ja... det var väll bättre än sex, haha :P.

Så är nog rätt så säker på att det ska bli en gti för min del :)

MVH
//GurkanG

Premis
2010-07-22, 22:02
Att det är så dyrt alltså, det visste jag faktiskt inte riktigt.

Jag är ute efter en snabb och rolig bil som ändå är praktisk, och efter att ha provkört det mesta så är golf gtin överlägsen allt annat i min värld, jag blev kär så fort jag hade satt mig bakom ratten, och sen så när man gasade, ja... det var väll bättre än sex, haha :P.

Så är nog rätt så säker på att det ska bli en gti för min del :)

MVH
//GurkanG

Är du säker, känn efter riktigt noga nu ;).

Köp en som gått färre mil, 5-6000 istället så kan du sova gott mycket längre. Låter inte som du vill ha strul med bilen.