handdator

Visa fullständig version : Förstör antisladdsystem i ny Golf GTI?



samuel2
2010-07-13, 00:43
Hej!

Fortsätter mina funderingar om en ny GTI i denna tråd...

Kör BMW E39 i dagsläget och DSC/antisladdsystem går att koppla ur enkelt med en knapptryckning. Då är systemet helt urkopplat och man kan sladda så mycket man vill - kul på vintern!

Funderar även på att börja köra lite banträffar så småningom men hur fungerar GTI:n då? Går antisladden att koppla ur helt eller bara delvis? Kommer det störa framfarten och känslan vid bankörning och inspirerad vardagskörning?

Alla erfarenheter önskas!

/Samuel

MickeR
2010-07-13, 08:48
Vi hämtade ut tjejens GTI 2011 i fredags och ESP OFF knappen kopplar endast ur Antispinn, inte Antisladd. Så att sladda i nån omfattning går inte :(
Micke

Hej!

Fortsätter mina funderingar om en ny GTI i denna tråd...

Kör BMW E39 i dagsläget och DSC/antisladdsystem går att koppla ur enkelt med en knapptryckning. Då är systemet helt urkopplat och man kan sladda så mycket man vill - kul på vintern!

Funderar även på att börja köra lite banträffar så småningom men hur fungerar GTI:n då? Går antisladden att koppla ur helt eller bara delvis? Kommer det störa framfarten och känslan vid bankörning och inspirerad vardagskörning?

Alla erfarenheter önskas!

/Samuel

Cullberg
2010-07-13, 10:09
Finns det inte två lägen som på golf R, Eller minns jag helt fel...

MickeR
2010-07-13, 10:10
Nej tyvärr, ESP alltid aktivt.

samuel2
2010-07-13, 20:46
Något som du trots den begränsande ägandetiden uppfattat att det stör körandet?

VWGolIV
2010-07-14, 01:05
Klart det går att köra sportigare men det stör ju ändå om man skall sladda runt.
Kollar man på femmans växel osv när dom visar tester, tex top gear så vill man ju ha så lite elektronik som möjligt som stör.

Men är man inte så erfaren förare på att sladda m.m så kan det ju vara kanon att bara koppla bort delvis =)

MickeR
2010-07-14, 08:41
Ja och nej. Så fort man är uppe i lite fart, typ buskörning på 70 landsväg så stör det inte alls. Kör man typ rondellkörning, låg fart, mkt styrutslag så stör det jättemkt, bilen dör, bromsar och dummar sig då. Smaksak om man tycker det är störigt eller inte.

Cullberg
2010-07-14, 13:18
Vad händer om du håller inne ESP/DSC knappen eller vad det kan stå på den?

MickeR
2010-07-14, 14:08
Ingen skillnad, jag vet vad du är ute efter, på äldre GTI, R32 mfl så stängdes det av om man höll in den 12s. From årsmodell 09 så är det inte så längre på någon VW (min passat R36 kan inte heller stängas av....). På golf R så kan man dock (och det skall vara den enda) tillåta LITE sladd men så fort det går på tvären (läs vinter) så är det stopp. Är väl i linje med att VW skall vara en säker bil.....
Vad händer om du håller inne ESP/DSC knappen eller vad det kan stå på den?

Lillen
2010-07-14, 15:41
Med andra ord konbana fungerar inte så bra då?
Mycket styrutslag , lite på glid och kanske handbroms eller sladd?!

Var det GTi vi pratade om eller en familjepulka????
Inte kul!