handdator

Visa fullständig version : Strul med trimmad Golf GTi 16v



erkki
2010-07-13, 00:04
Jag har en golf gti 16v folkracebil med KR motor där jag skalat bort instrumentpanelen inklusive elcentralen. Bilen gick jättefint. Nu har jag planat toppen och lagt in vassare kammar. På höga varv går bilen kanon men såfort varven sjunker går den kass. Om jag ökar varvtalen genom att trycka kopplingen ner och gasa så far bilen ånyo som ett spjut.
Motorn har även tendens att gå varm. Kammen o tändningen är korrekt inställda. Luftmängdmätaren har jag likaså justerat så att den går bäst på 1000 varv. Verkar som om motorn inte får tillräckligt med bensin.
Är det någon som trimmat en KR motor och stött på samma problem. Hur kan jag korrigerat problemet???
Kan jag byta spridare o i så fall till vilka?? Kan jag öka flödet genom att manipulera styrtrycksventilen? OBS det är fråga om folkrace. Känns som om jag slår huvudet i väggen hela tiden.

Dave the brave
2010-07-13, 00:36
Hej och välkommen!

Testa att vrida fördelaren för att ställa om tändningen något, även om du har ställt den rätt. Blir det någon skillnad? Dubbelkolla även att märkningen på kammarna verkligen linjerar med topplockets ovankant, det kan vara trixigt att få till detta. Står ena kammen en kugg fel kan det bli just som du skriver, den går dåligt på låga varv. Den går då säkert inte optimalt på höga varv heller men man märker det sämre.

Du kan öka mängden bensin genom att justera systemtryck och styrtryck. Vid måttliga effektökningar kan det räcka med att sänka styrtrycket men du kan även öka systemtrycket genom att schimsa en skruv i bränslehuvudet. Gör du detta måste du även sänka styrtrycket.

Styrtrycket ställs som du skriver genom att justera styrtrycksventilen. På baksidan finns det en mässinsbricka som du måste borra hål i för att komma åt insexskruven under.

För att få motorn att gå jämnare på tomgång med trimkammar kan du ställa upp CO:t så att den går fetare. CO-skruven påverkar bara bränsleblandningen på låga varv.

När man justerar bränslet är det bra att mäta med bredbandslambda för att se vilken blandning bränslet har. Man kan även koppla in tryckmätare för att se vilket system resp. styrtryck man har. Om man har modifierat motorn är det dock svårt att veta vilka tryck som är rätt, varje motor blir individuell så det bästa tycker jag är att använda bredbandslambda, gärna avgastemp också men det är kanske lite överkurs i detta fallet.

erkki
2010-07-13, 01:56
tack david
skall testa kaminställning en kugge. Testar även andra tändinställningar Skall jag vrida drevet motsols eller medsols när jag ser mot kamdrevet?. CO skruven skall den skruvas motsols eller medsols för att få fetare bränsle? Styrtrycksventilen skall sexkanskruven baktill skruvas medsols eller motsols för att minska styrtrycket?
Sanningen är att jag har två golf gti 16v folkracebilar med trimmad topp (Kenneths motorport i motala) som beter sig på samma sätt vid låga varv. Så om jag med hjälp kan lösa problemet så har jag två mycket potenta bilar.

erkki

Sweeper
2010-07-13, 12:33
Folk brukar säga att det finns nån gammal rallyräv som håller på med k-jet som man kan ringa till, dock kommer jag inte ihåg vem det var.

Dave the brave
2010-07-13, 13:14
Är inte helt 100 men tror att det är medurs på både CO och styrtryck för fetare blandning, det var ett tag sen jag gjorde det. Man kan ofta genom lukten på avgaserna få en hint när den går fett på tomgång, det luktar ju lite speciellt om oförbränt bränsle. Man kan även kolla tändstiften för att få en uppfattning.

Har du en Haynes-bok? Om inte så går den ibland att låna på bibliotek. Där finns bilder på hur stiften ser ut vid olika bränsleblandningar. Just i det avseendet behöver boken inte vara till en Golf, tändtiftsbilderna finns med i alla Haynesböcker tror jag. Eller gå in en biltillbehörsaffär och bläddra lite :)

För att ställa CO behöver du en längre insexnyckel, skruven sitter en bit ner i luftmängdmätaren.

Folk som kan K-jet: Nille på ultramotors, Christos på Autokinito och High Speed Racing.

På www.vwvortex.com finns det en del trådar med bilder som visar hur kammarna ska stå. Finns säkert info om vilket håll du ska skruva skruvarna också.

erkki
2010-07-15, 21:40
Jag kollade ånyo tändningen o såg att den var för högt ställd. Justerade den till 8 grader före ödp. Därtill skruvade jag CO skruven medurs (fetare) tills motorn började gå sämre samt därefter tillbaka 90 grader. Nu gick den fint även på låga varv. Däremot gick tomgången högt trots helt nerskruvad tomgångsskruv. Kylarvattnet kokade även. Kaminställningarna är korrekta. Finns det förslag på varför motorn går så het, och vad jag kan göra????

Dave the brave
2010-07-16, 09:25
Tomgången:
Kolla över alla vakumslangar så de är hela, bänd och bryt i dem för att se om de läcker. När du gör det kan du även spraya startgas på det området du undersöker, tomgången kommer då ändras. Spruta in startgas i luftburken så ser du hur motorn reagerar.

Runt spridarna sitter det o-ringar. Speciallt den övre, större o-ringen kan torka ut och bli som bakelit. Läcker det här kan det också påverka tomgången. Rucka på spridarna och spraya med startgas.

Tomgångsmotorn, har du kollat den? Den sitter på högra sidan av insuget om du står framför bilen. Koppla bort elkablarna och se om det blir någon skillnad. Om den fungerar ska det surra lite om den. För att vara på säkra sidan kan du ta bort den och smörja med 5-56 eller liknande.

Kokande vatten:
Cirkulerar vattnet till kylaren? Det känner du på om övre kylarslangen är varm. Om den inte blir varm så kan det vara termostaten som inte öppnar. Termostaten kan kollas genom att ta bort den och sänka ner den i kokande vatten, den ska då öppna. Kolla även kylflänsarna i kylet så de är hela eller igensatta.

Om tändningen står fel kan avgastempen bli för hög, men är du säker på att den står 8 grader FÖD så är det nog inte det som är problemet.

erkki
2010-07-19, 11:50
tack för hjälpen
Jag tog ut termostaten klippte bort fjädern och la in den med tätningen. Nu kokade inte bilen. Tyvärr körde jag vid folkracefestivalen i vimmerby upp på en vall varvid oljan rann ut o vevlagren skar sig. Byter imorgon blocket och siktar på att köra i motala folkracefestivalen den 24 juli.

Dave the brave
2010-07-19, 12:48
Ojdå, ja så kan det gå! Bra att du kunde köra med den dock. Vet du föresten vad det är för kammar som sitter i *bara nyfiken*?

erkki
2010-07-20, 11:10
Ojdå, ja så kan det gå! Bra att du kunde köra med den dock. Vet du föresten vad det är för kammar som sitter i *bara nyfiken*?


Det är orginalkammar som omslipats hos Kenneths motorsport Motala.vet tyvärr inte graderna.yterligare är toppen planad o ventilerna inslipade.
Skall.idAg flytta över toppen på ett nytt block