handdator

Visa fullständig version : Återmontera hastighetsmätarwire Golf GL 1991 ("Golf-tvåa")



Nighty
2010-07-12, 17:06
Hej!

Jag är ny medlem här och har ett problem med hastighetsmätarvajern... Den är trög att få dit i växellådan och hastighetsmätaren fungerar inte sen när den väl sitter på plats. Okej, jag vet att det låter noobigt men hur ska man montera vajern ordentligt? Jag har kollat att den klickat i infästningen i instrumentpanel.

1. Förberedande. Måste bilens framhjul vara i luften? Ska växel läggas i eller ur?
2. Hur vet man säkert att drevet kuggat i ordentligt?
3. Behöver vajern något smörjmedel?

Jag har monterat/demonterat vajern flera gånger utan framgång. Drevet ser okej ut... Jag blir snart galen.

Mvh

Peder
Svettig i solskenet

Nighty
2010-07-13, 21:51
Verkligen ingen som orkar förklara hur man säkert får hastighetsmätaren att fungera igen?

Jag drog ut drevet idag och granskade det extra noga. Ett par av kuggarna är lite avskavda - räcker det för att drevet ska fastna? Jag har kontrollerat vajerns infästning i instrumentet och körde runt den med en liten borrmaskin medsols från motorutrymmet. Jag backade mätaren oavsiktligt 6 kilometer, så troligen ska man köra motsols? I alla fall... jag är nu säker på att hastightsmätarevajern sitter ordentligt i instrumentet, men...

Jag har beställt nytt drev och ny packning och vill absolut inte att dessa ska äventyras (då semestern snart är slut och jag har ingen lust att meka mer med bilen). Så hur vet man när drev- *censurerad svordom* sitter ordentligt i lådan?

Mvh

Peder (som polerat sin bil så fin, så fin idag...) :)

Lillen
2010-07-13, 21:57
Drevet skall man vaa försiktig med.
Har du tagit i så kan du själv ha skavt det när du försökt monterat det.

Finns två st olika drev , ett "hudfärgat" och ett röd/orange.
Se till att du får samma som satt där innan.

Drevet sätter du ner i lådan för att lirka ner det i kuggarna , man kan måsta röra hjulen för att drevet skall hoppa i läge. Se dock till att vara försiktig så man inte tappar ner drevet i lådan.
Du märker nä det är i läge , fungera inte bra annars.

Nighty
2010-07-13, 22:03
Bilens framvagn ska alltså vara upphissad (och hjulen ovanför marken)?

Tack Lillen. Då kanske det är det som är problemet...

Mvh

Peder

Lillen
2010-07-13, 22:16
Bilens framvagn ska alltså vara upphissad (och hjulen ovanför marken)?

Tack Lillen. Då kanske det är det som är problemet...

Mvh

Peder

Ska och ska eller kan göra så.......om man vill.
Man kan ju bara lirka dit den och knuffa lite på bilen medan man pillar med drevet.
Brukar jag göra.

Nighty
2010-07-13, 22:29
Toppen! :)

Jag har googlat, läst massor med forum och så är det så enkelt... Gud vilken idiot man är.

Trevlig fortsättning på sommaren Lillen.

Mvh

Peder

Janne.M
2010-07-13, 22:32
Jag brukar aldrig ha några problem med den. Låt bilen stå på backen, sätt i ettan och släpp handbromsen. Försök att försiktigt trycka in drevet i lådan (ska gå lätt), lirka lite upp och ner. Går den inte i nu så när du står böjd över motorutrymmet och försöker lirka in drevet så vaggar du försiktigt bilen fram och tillbaka med benen mot kofångaren samtidigt som du försöker få ner drevet.

Drevet sitter på plats när "tätningsplattan" ligger helt emot anläggningsytan i runt hålet i växellådan utan att du behöver dra åt bulten.

Nighty
2010-07-13, 22:39
Tack Janne för ett väldigt utförligt svar. Jag har aldrig lyckats få den där plattan att ligga helt mot anläggningsytan. Börjar förstå att drevet "blockerat". Allt började med att jag skulle byta framvagnsbalk och glömde ta bort hastighetsmätarvajern ur växellådan...

Troligen satt drevet fel efter att motorn lyftes ett par gånger. När jag väl börjat köra (efter monteringen av framvagnen) upptäckte jag plötsligt att hastighetsmätaren var ur funktion.

Mvh

Peder

Nighty
2010-07-16, 18:30
Fortsättning följer...

Jag tycker att drevet går ner följsamt och lätt. Plattans anläggningsyta är relativt nära växellådan och det är inte så svårt att skruva i skruven (ny packning emellan). Vajerns infästning i instrumentet klickar i ordentligt. Men...

Hastighetsmätaren rör sig inte i alla fall!

Har haft en golf-tvåa förut men jag hade inget strul med den hastighetsmätarvajern (Original och den byttes aldrig). Denna vajer är köpt på Mekonomen.


Ska strax skruva ur vajern i växellådan igen för att se om drevet tuggats sönder... Har kollat instrumentet. Hastighetsmätarnålen fladdrar lite när man skruvar lite i vajerinfästningen. Kan vajern vara för lång? Jag har dragit om den nu för att den gå mer "rakt" (sträckt den) ?

Mvh

Peder