handdator

Visa fullständig version : Montera sänkningsats Golf 5



Teamturbo
2010-07-11, 20:13
Har beställt en sänkingsats nu till min golf 5a 07a. Och tänkte höra om de är svårt att byta själv på dessa bilar? Har aldrig bytt fjädrar på någon vw utan bara på volvo och bmw.

Tacksam för tips vid byte av fjädrar

Mvh Johan

canterbury
2010-07-11, 21:15
nej det är inte svårt är ingen meckare utan mer av en hemma pulare. Har du bara rätt verktyg så skall det gå bra. Jag hittade en fin guide på www.golfmkv.com eller om det var VWvortex.com... bara sök i deras forum allt är på engelska men entusiaster precis som här. Däremot borde det folja med en liten beskrivning, de gjorde det till mina i alla fall o jag är supernöjd. Blir bra mycket råare

Åkesson
2010-07-12, 18:32
Jag och en kompis bytade dämparna/fjädrarna runt om på ca 3 tim på min Golf 6 men det borde vara samma då vi har samma chassi. Fram satt den med 5 skruvar/muttrar (3 uppe och 2 nere), bak satt den med 3 skruvar och där tog vi inte ens av däcken. Men då du bara skall byta fjädrar så räcker det kanske bara att du tar den bulten som håller dämparen där bak

Teamturbo
2010-07-13, 21:03
tack för svaren, ska nog kunna fixa detta, men kollade lite idag och den stora bulten som håller fjäderbenet nertill i fronten,va är de för speciall hylsa som behövs för såg inte ut som en torx eller insex?

Mvh Johan

Fredrix
2010-07-13, 21:07
Du ska ha en intolvhylsa till fjäderbenet.
XZN14 om jag inte minns fel, kolla upp innan du köper.

Åkesson
2010-07-13, 21:50
jag klarade mig utan den stora "torx" hylsan för mig räckte det att skruva på muttren där bak