handdator

Visa fullständig version : Söker info om R36



canterbury
2010-07-11, 14:32
Golf R är ju "värstingen".... men r36 är ju ändå ännu värre? 300 kusar och 0-100 på 5.5sek orginal? Blev ordentligt sugen på passat varianten men den är ju ovanlig... Hur lyckas VW kräma ur detta från motorn och vad skiljer Golf R och R36 åt? Hittade ingen tråd om detta på forumet

Exelon
2010-07-11, 15:13
R36 är v6 på 3.6 liter och R är turbomatad 4cyl 2liters motor ganska stor skillnad både i vikt och ett helt annat chassi båda har haledx dock.
Så passat´n är nog en perfekt familjeracer, men golfen är nog roligare att kör/leka. Dock saknar den v6 ljudet.

Fredrix
2010-07-11, 15:24
Ett alternativ kan väl vara passat CC med samma motor ?
Finns ju ganska många av dem att välja på och tycker själv att de är duktigt mycket snyggare.
...om man inte behöver en kombi.

canterbury
2010-07-11, 21:19
ååååh jag står i valet o kvalet, är supernöjd med min mkv gti men vill pröva nåt nytt o man kan ju inte bara byta ned sig till en volvo/saab eller liknande, har alltid haft vw och alltid gillat deras kvalite folket runtomkring och deras design.

Hursomhaver. Kan inte bestämma mig för nya golf R eller passat r36, passaten känns rolig som sagt, familjeräcer. Sambon var konstigt nog positiv till att byta upp sig (WIEEEE) för hon älskar gtin :) Så nu e de bara att bestämma sig... r36 kanske är ovanligare o kanske kan vara roligare därav att puttra runt i? Fast för 400 loppor får man ju en rätt bra audi med.... åh va svårt

magnusT
2010-07-12, 11:41
Jo men du får inte en audi med samma prestanda för 400.

Thorssa
2010-07-12, 15:24
R36 är ju så ruskigt läckra och ljudet är oslagbart!

Wicked
2010-07-12, 16:22
Frågan är ju vad du vill få ut utav bilen?
Passat R36 Variant är ju en komfortabel kombi, som man lätt packar in hela familjen och drar iväg till fjällen. Kanon dragbil, superskön att köra och deras stolar är riktigt nice! Soppaförbrukningen ligger ju runt litern/mil, eller strax över om du kör hårt. DSG lådan är ju underbar i kombination med denna motor.
Om vi jämför med Golf R som du kommer under litern med, är iofs en mindre bil, men behöver du inte kombiutrymmet är ju det inga problem.
Upplever dock mer vägljud från golfen än vad man gör i Passaten.
Chassit skiljer sig på dessa bilar, så frågan är ju återigen vad du vill få ut av bilen? Är du mer inne på konbana osv, kanske golfen talar för, en kombi är ju trots allt en kombi, även om den är rätt vass på banan!


Servicemässigt så skiljer sig bilarna i pris också. En Golf R är relativt billig att äga och har du dessutom valt manuell låda på den så "sparar" du ca 2500:- var 6000e mil på den bilen.
Passaten är ju en sexa i så ja... den är dyrare.
Passaten går ju bara att beställa lagerbilar av i dagsläget, så skynda å fynda om du e sugen på en sprojtans ny. Är inte orolig för att du kommer ha riktigt roligt i bilen, oavsett vilken du väljer!
Har du möjlighet - provkör båda innan du bestämmer dig!

Robban B
2010-07-12, 17:12
Kör R36 just nu och hade en Golf V GTI DSG innan och som sagt ovan så är det helt olika bilar. Men motorn i R36 är helt underbar speciellt i kombination med DSG lådan. För mig som har 2 barn så finns det inte många andra bilar som jag skulle tänka mig. Har tittat lite på nya Audi S4 och var och provkörde en men den motorn är inte i närheten av att vara så karaktärsfull som R36.an. Audin har finare inredning och kändes lättare på vägen men som sagt motorn var lite tråkig, snabb men inte allt lika härligt ljud. Då jag haft min snart 2 år så har jag börjat leta lite efter andra bilar men just nu har jag inte hittat något som faller mig i smaken. Dessutom så vill man gärna ha 4WD om man en gång haft det.. Får väl hoppas att det kommer någon schysst ersättare till R36:an nu när den kommer en ny Passat, men jag tvivlar på att det blir en fortsättning på denna underbara sexa. Ett alternativ kanske vore den nya femcylindriga spisen som finns till Audi TT-RS.

Janne.M
2010-07-12, 19:16
Riktigt schysst familjeracer med underbart ljud, och inte många som vet vad det är för bil om man plockar emblemen. Vore det inte för priset så hade jag slagit till. Dock så är DCC ett krav tycker jag, vet inte om den går att beställa utan nuförtiden?

Robban B
2010-07-12, 22:12
Jo det går att beställa utan, min har inte DCC.

Janne.M
2010-07-12, 23:08
Hur mycket tycker du att din kränger?&/är i chassi-sättningen? Den jag provkörde hade ingen DCC, och när man gasade järnet ur en rondell så krängde den ju värre än värsta slagskeppet... iofs är jag ju van vid mk2 Gti med hårda dämpare och rejält sänkt, men så mycket tyckte jag verkligen inte att det skulle kränga.

Robban B
2010-07-12, 23:35
Det upplever inte jag som något problem men i jämförelse med en mk2 GTI så blir det ju en enorm skillnad då det är stor viktskillnad. Upplever ganska stor skillnad mot min GTI V jag hade, det är trots allt lite mer att flytta på. Som jag förstått av de som har R36 med DCC så ger det framförallt mer komfort.

canterbury
2010-07-13, 00:43
Var inne i dag o snackade med min lokala vw krängare, och ja de sa väl ungefär som så att det inte går att bygga en ny utan var lagerbilar. Och exakt vad betyder det? Är det demobilar då? Däremot sa säljaren att det typ skulle komma en ny eller i alla fall en r36 motsvarighet vid års skiftet. Jag tror det blir r36 då den vinner på komfort, utrymme o att det går att ha drag..vill ha en bil som får mig att le och jag tror den kommer få mig att göra det. Så frågan är nu, ska man vänta eller ska man "fynda".... Känner att jag börjar mogna o så har man sambo o sånt så det är nog dags för första kombin :)

Fredrix
2010-07-13, 01:12
Däremot sa säljaren att det typ skulle komma en ny eller i alla fall en r36 motsvarighet vid års skiftet.

Nya Passat ska väl presenteras vid Parissalongen i början på oktober, så du kanske kan beställa en ny Passat efter årsskiftet, ja.
Men att det skulle komma en ny Passat R-modell då har jag svårt att tro. Gissar på att om en Passat R kommer så blir det nog tidigast våren/sommaren 2012 ?

canterbury
2010-07-13, 01:33
ja det låter rimligt, passaten kom 05 o första r36 08`? Ja då var det löst.... Får se om man hittar en i sverige, låg en på blocket. Annars får de bli deutschland. Hade jag rätt om det jag skrev med lagerbilar?

MickeR
2010-07-13, 08:52
Har beställt en R36 (vecka 6) och fick en av de sista svensksåldabilarna. Så det var ganska länge sen man kunde bygga en R36:a och beställa. leveranstiden var för övrigt låååång, har inte fått bilen än, den kommer vecka 31....

Micke

Wicked
2010-07-13, 10:19
ja det låter rimligt, passaten kom 05 o första r36 08`? Ja då var det löst.... Får se om man hittar en i sverige, låg en på blocket. Annars får de bli deutschland. Hade jag rätt om det jag skrev med lagerbilar?

Lagerbilar är såna som finns byggda och klara redan, ej demobilar.
Dom är alltså redan specade med en viss utrustning, så säljaren måste kunna få fram va de har för R36er du kan välja mellan :)

Jag hade nog inte väntat, tvivlar på att det kommer sitta en V6 i nästa Passat R. Och R36 är ju inte svårsåld. Massa folk som är ute efter såna, perfekta dragbilar också :)
Kööööp! :D

Marcus
2010-07-15, 10:00
Passaten som presenteras i höst är inte någon helt ny generation. Det är en uppdaterad Passat 3C, ungefär som när Golf 1K blev 5K. VR6-motorn lär inte finnas kvar utan offras på CO2-hetsens altare.

Robban B
2010-07-15, 12:52
Någon som är intresserad av en fullmatad R36 variant så kommer nog min vara till salu i slutet av detta/början av nästa år.

canterbury
2010-07-15, 21:05
som sagt ja :) vi byter nummer så kan vi höras hade tänkt vid årsskiftet. din färg verkar bra med...svart eller vit står på önskelistan