handdator

Visa fullständig version : Frågor angånde banbil :D



Fredrik.W
2010-07-09, 12:55
tjena har en golf mk2 gti , som jag skulle vilja bygga om till och ha bättre väghållning . Undra lite va ni tycker e nästa steg?

Har köpt fk coilover som e riktigt fina och köra med . de har jag på.
Bussningar ska jag beställa runt om .

va är nästa sak att satsa på?

Bur ? Eller fjäderbenstag fram och bak ?
Sen har jag kolla på detta med topp lagringar osv .
mest mella bur och fjäderbenstag som är svårt och veta va man ska satsa på först ?
Blir isåfall en grupp e bur från guss .

Va ger mest och var är värt pengarna .:

Bilen kommer snart upp i projekt tråden.

Lillen
2010-07-09, 13:29
R-däck och bromsar före alla andra mods!

Sweeper
2010-07-09, 13:42
Bättre krängningshämmare brukar folk skaffa har jag sett.

Raz
2010-07-09, 14:03
I följande ordning skulle jag skaffa grejerna om det ska köras lite bana.
Sen får man inte glömma bort det lättaste sättet att kapa sekunder på banan, lätta bilen!

1. R-däck
2. Ordentlig sitta-still-stol
3. Bromsar
4. Ställbara topplagringar
5. Fjäderbensstag
6. Hårdare bussningar
7. Bur och 4-punktsbälte
8. Större krängningshämmare
9. Motortrim

T-mek
2010-07-09, 15:56
En bra hjulinställning av gå-fort-på-bana-typ gör skillnad som natt och dag. Fast om du ska använda den på vägen också får man kompromissa lite på den punkten.

Och som de andra skriver: Bromsar. Originalbromsarna fram ledsnar väldigt fort, och det är inte kul att behöva kliva på hejdarna efter halva rakan... För att inte tala om att hela bilen stinker som en skogsbrand.

Fredrik.W
2010-07-09, 17:37
älskar detta forum så jävla snabba på och svara TACK! Just nu blire lite tillfächning har fixa lite medel osv så jag ska frächa till med .

R -däck föll inte in i min tanke men som sagt har märkt skilnad bara på vanliga däck så, Nya pch beggade ENORM SKILLNAD BARA DÄR.

Kommer nog bli så att jag kör med 17 tummare äre för stort på bana ?
Coilovers och momo sport stol sitter redan i .
Framvagns inställning ska göras snart också.

Fredrik.W
2010-07-09, 17:45
Nå bromsar som rekonemnderas som inte slår hål i plånboken direkt ? Eller om man kan ta nå ventilerade skivor osv från nått annat märke eller nyare modell och ok ?

J.L
2010-07-09, 17:50
ventilerade och slitsade skivor gjorde stor skillnad på min förra mk3a, så det blir det till min mk2 också framöver!

Håller för övrigt med Raz's lista, bra prioriterat.

Fredrik.W
2010-07-09, 17:51
kollade på dli teknik och hitta dom här topplagringarna

http://www.dli-teknik.se/index.php?section=products&subsection=8&cat=66&s1cat=599&s2cat=1151&lang=sv

verkar vara bra saker , går de att byta lager i dom när dom börjar ta slut eller blire och köpa helt nya igen?

Fredrik.W
2010-07-09, 18:22
är juh ej ventlierade fram nu kanman trycka dit de och få plats mellan beläggen?

Fredrik.W
2010-07-09, 18:39
Kolla nyss mekkos hemsida , äldre åsrmodell av golf 3 syncro har juh ventilerade skivor som är 256mm går de och slänga på bolt on på bilfen med orginal oken;) tnkte de är juh 4/100 på gammla golf 3 med

Fredrik.W
2010-07-09, 18:50
Hitta nu att de finns till , Golf mk3 1,6L 1992-1998 55kw ,, Bromsskiva fram ventilerad 239x20mm pris 422kr

Dom har samma omkrets som golf mk2 gti fram ,

Ska kolla även om jag hittar slitsade ,, Men bara ventilerade fram med andra belägg lär juh göra skillnad Mycket ?

Går dom och köra med orginal oken ,?

golf666
2010-07-09, 18:55
Du har PM ang. bromsar!! :)

Du ska ha 239mm ventilerade frambroms skivor original på din gti...
Har du inte det kan någon ha monterat CL skivor/belägg!!

golf666
2010-07-09, 18:56
Kolla nyss mekkos hemsida , äldre åsrmodell av golf 3 syncro har juh ventilerade skivor som är 256mm går de och slänga på bolt on på bilfen med orginal oken;) tnkte de är juh 4/100 på gammla golf 3 med

tyvärr inte... de är andra spindlar mot din golf 2!!

Sweeper
2010-07-09, 23:13
Kan man inte ta grejer från g60 så man har 280mm och slitsade?

Dave the brave
2010-07-09, 23:24
Försök få tag på en komplett uppsättning främre G60-bromsar (280 mm) inkl. spindlar och huvudbromscylinder. Mest "bang for the buck" när det gäller bromsuppgradering tycker jag. Jag använder dessa och de funkar väldigt bra. Lite värre belägg och du kommer klara dig långt. Sen kan du fixa bromskylning med en slang från fronten till hjulhuset. Man kan även göra bromskylningen mer avancerad så att slangen hela tiden är riktad mot bromsskivan.

17" för banåka känns lite overkill, 15" är mer lagom. Mindre tröghetsmoment att sätta igång med 15" samt billigare däck. De flesta använder 7x15"-fälg med 205 mm breda däck när vi snackar R-däck. 15"-fälgar är det minsta du kan ha om du väljer 280mm-bromsar.

Vanligast är att välja fjäderbensstag före bur. En bur är ju rätt mycket dyrare än fjäderbensstag så jag skulle nog i ditt fall satsa först på fjäderbensstag och sedan bur. I alla fall när vi pratar väghållning, en bur höjer ju säkerheten avsevärt.

När det gäller framvagnsinställning så trivs R-däck med med ganska mycket camber, jag har -2.5 grader på min och tycker det funkar bra. Toe har jag ställt till 0 grader. Man kan ändra beteendet framför allt vid kurvtagning genom att laborera med hjulvinklarna men att ställa för konstiga vinklar innan man provat bilens beteende tycker jag är onödigt. Som sagt, börja med camber -2.5 grader.

Att ställa cambern till -2.5 grader kanske inte går med coilovers då fjädrarna kan ta emot fälgen, beror på bredd och ET på fälgen. Då får man ta till topplagringar som är excentriska (hålet flyttat åt sidan) eller ställbara. Fasta funkar ju lika bra förutom att de inte går att ställa. Denna typ av topplagringar kostar en slant, speciellt de ställbara så det är kanske inte det första jag satsat på. Det finns topplagringar som ser ut som original men är förstärkta i lager och har hårdare gummi eller uretan. Originaltopplagringar skulle jag nog hoppa över då de tenderar till att börja glappa med en gång när man kör med hårdare fjädring, de är desutom för mjuka i gummit.

Ett 4p-bälte gör förutom säkerheten att du sitter still i stolen, ett 2" duger fint.

Lillen
2010-07-09, 23:25
Kan man inte ta grejer från g60 så man har 280mm och slitsade?

Jo.

Eller passat.
Och sedan okhållare.
Och rätt skivor mm.
Allt beror på tid och budget.

Finns flera sätt att fixa , SÖK detta har avhandlats ofta , mycket och detaljrikt.

Sweeper
2010-07-10, 11:26
Jag vet att man kan göra det, det är bara att ingen nämnt något om det!

Fredrik.W
2010-07-10, 14:08
tack alla grabbar , steg 1 blir nu och besikta bilen ,
Har juh FK coilovers nu som e fina,
Nästa grej blir nog g60 bromsar tror jag ,
Sen topp monteringar och sedan fjäderbenstag ,
Sen ska bilen in på hjulinställning

Momo stol har jag redan .

Hur låter de ;)

Fredrik.W
2010-07-10, 14:13
blir nog Sellholms topp monteringar isåfall med hevey duty hirchmanlager uniballs .