handdator

Visa fullständig version : Vindrutetorkaren bak, Golf IV



Peter
2010-07-09, 10:55
Hej! Har en Golf IV från 1998. Vindrutetorkaren bak har slutat fungera. Har köpt ny som jag har monterat. Den funkade inte heller så jag har fått den prövad på skroten där jag köpte den och där funkar den fint. Säkringen är hel så det är inte heller problemet. Misstänker att nästa steg i felsökning är reläet. Nån som vet var på bilen det sitter?

Nån som har varit med om liknande problem?

GTI-sn3j
2010-07-09, 16:17
Kolla sladdarne i gennomföringen, båda sidor, dom brukar och paja .....

polomannen
2010-07-11, 02:53
Kablarna mellan bakluckan och karrossen.

Peter
2010-07-11, 17:12
Hej och tack för svar! Nu har jag varit och inspekterat och följt ledningen längs bakluckan ända bort till den försvinner in i taket på vänster sida. Kabeln som sitter i torkarmotorn ser väldigt fin ut. Det är inga skador och det mesta ser fortfarande nytt ut. Men från i princip torkarmotorn och in i karossen så ligger den inlindad i en typ av strumpa tillsammans med en annan kabel. Strumpan hela vägen ser också väldigt fin ut, inga tecken på skador, brott eller läckage.

Är lite kluven här. Kanske reläet nästa? Nån som vet var det sitter?

Exelon
2010-07-11, 17:51
Har du mätt om du får någon ström till torkarmotorn?

JunJin
2010-07-12, 01:37
Kablarna brukar gå av inne i gummi damasken mellan kaross och baklucka.

På vänster sida innanför sidoklädseln så sitter det tre stycken kontakter som går att dela med lite pill på rätt piggar.

Därifrån kan du mäta om du får ström från spaken-relät, och ohm mäta ut till torkarmotorns kontakt.

På min så slutade bakrutevärmen att fungera första gången och andra gången så lade det högt monterade bromsljuset av.

Beställde Hö och Vä kabelstam från skroten via Bildelsbasen och fick tag i ett fint par för under tusenlappen mot nya hos lokala vag handlarn som skulle ha ca fyra tusen.