handdator

Visa fullständig version : Tömning av tank utan att "slanga"? (Mk2)



mt4base
2010-07-08, 00:14
Hur tömmer man en Mk2 tank lämpligast? Kan man kapa nån slang innan bränslepumpen så det rinner ut? Ville helst inte slå hål i tanken även om bilen inte ska köras mer.

Lillen
2010-07-08, 00:26
Kör soppapump och klipp en slang efter pumpen.
Sedan kör du den ner i en dunk.

Eller.....

Öppna tanken genom hålet i skuffen.
Sätt slang direkt på bränslepumpen och ner i en dunk.

Genom hålet i tanken i skuffen kan du ju då se om du får ur allt eller ej.
Det räcker med matarpump för att tömma tanken.


Eller plocka ner tanken.
Bara att ta loss alla tankband och infästningar.
Sedan vänder du den så soppan rinner ur =)

mt4base
2010-07-08, 00:46
Tack för det, jag lurade på ditt första tips, med bränslepump, slang och dunk. Får bli så. Var kapar man enklast där man kan trä på en slang? Direkt efter pumpen? Har ALDRIG meckat med dessa komponenter, därav mina trevande frågor.

Henrik.M
2010-07-08, 03:55
Tack för det, jag lurade på ditt första tips, med bränslepump, slang och dunk. Får bli så. Var kapar man enklast där man kan trä på en slang? Direkt efter pumpen? Har ALDRIG meckat med dessa komponenter, därav mina trevande frågor.

Enklast är att skruva lös matarledningen under huven , ha en dunk på plats och tvångsköra pumpen
Då slipper du slabba under bilen.........för tro mig , det vill du inte när det sprutar soppa. =)

mt4base
2010-07-08, 11:12
Tack Henrik, du har rätt, jag vill INTE slabba med bensin i onödan då jag har dåliga erfarenheter av det.
Antar att jag kan lossa slangen som går in i förgasaren men hur "tvångskör" jag pumpen? Måste jag koppla om något då? Det räcker inte att endast ha tändningen på?

/mt4base

Henrik.M
2010-07-08, 12:59
hur "tvångskör" jag pumpen?

Leta reda på bränslepumpsrelät , ta ut det och bygla mellan 87 & 30 med en kabelstump på reläplattan. (Brukar stå bakom relät vilka stift det gäller).
Du behöver ej ha tändning på eftersom du matar pumpen konstant med 12v.

mt4base
2010-07-09, 00:26
Henrik.M:
Tack, jag testade lite förut och tror jag hittade reläet, stod "67" på det tror jag.
Ska testa imorrn och köra pumpen - får se hur lång tid det tar att få ut c:a 30 liter, det blir spännande...
Återigen tack för inputen.

Lillen
2010-07-09, 10:55
Problemet är att det inte alltid blir helt tomt i tanken.
Men det blir inte så mycket kvar iofs.

mt4base
2010-07-09, 14:05
Jag testade detta imorse och fick mycket enkelt ut c:a 25 liter bensin. Jag körde inte tanken helt tom för jag ville kunna starta bilen vid behov. Nu står den på skroten, det är bara att buga och tack för alla tips!
Trevlig helg!!