handdator

Visa fullständig version : Ställa tändning MK2 GTI 16V



Erik.B
2010-07-07, 13:06
Jag försöker hjälpa en kompis med hans bil och har nu kommit fram till tändningen som skall justeras, jag har sökt och läst spaltmeter med info om hur detta ska gå till, men det är fortfarande en del frågetecken.

Det som jag har hittat är:

6 grader +/- 2
lossa en täckkåpa på sprängkåpan vid skarv växellåda / motor

Så långt är jag med, men vid vilket varv och ska något kopplas bort så som vakuum, tempgivare..?
G60 har jag hittat ~2000rpm och bortkoppling av en blå tempkontakt, gäller detta även GTI 16v?

6graders markeringen, är den utmärkt på svänghjulet eller får man märka ut den själv? Hur ser den ut? bara ett streck bredvid nollan?

Sweeper
2010-07-07, 16:36
Så ska det se ut:

Hålet är ÖDP och sträcket är 6 grader FÖDP, lättast är att vrida motorn så man hittar det och sen måla det med pensel o vit färg tex.
http://www.zen17496.zen.co.uk/images/golf/flywheelmark.jpg

OBS! justeringen görs under tomgång
Jag är inte 100% men om inte ligger helt fel ute så ska man först ha arbetstemp, sen tar man ut vacuumslangen till styrenheten och pluggar den med något, sen ställer man in tomgången mha fördelare och sen tomgångsskruven. Det borde stå i haynes boken om han har en sån (om inte så måste han skaffa en).

Kan säga att g60n har digifant och det är helt annat sätt att ställa in tomgången med (har själv satt in digifant så jag vet hur det är där). På tex digifant II ställer man tomgången på 2500rpm.

Erik.B
2010-07-08, 12:43
Tack som tusan för beskrivningen, Men!

Du nämner att man ska ställa tomgången med hjälp av fördelaren, då förskjuter man tändinställningen som ska stå på 6 grader? Eller har jag missförstått nåt?

Känns även lite drygt att köpa en haynesmanual för att justera tändnignen med tanke på att bilen ska säljas så fort allt funkar som det ska. =)

Sweeper
2010-07-08, 18:47
Nu vet jag inte om din kompis har K-jet eller KE-jet men det borde inte vara så stor skillnad.

Skrev fel, man ställer inte tändningen med hjälp av fördelaren, inte tomgången såklart :) du letar upp 6 grader födp (ska vara mitt i hålet) med igentäppt vacuumslang som går till tändstyrenheten. Sen är det en annan procedur om man ska justera tomgången.

Kylarfläkten får inte arbeta under tiden du ställer in, men motorn måste ha arbetstemp. Enligt haynes så vill de att man använder co mätare o sånt skit men man får utgå att man inte har det. För det första så ska tomgången ligga på 950+-50 rpm, om inte så ska man dra ut slangen till vevhusventilationen och kontakten till tomgångsmotorn, tomgången ska då ligga 1000+-50 rpm, om inte så ska man justera tomgångsskruven till rätta värdet. Sen när man sätter tebax slangen och kontakten så ska tomgången falla till det rätta värdet.

Det är som jag förstått det. Om annan tycker att det är fel så påpeka!!

Erik.B
2010-07-08, 19:08
Jag tror att det är k-jetronic, har inte sett några sladdar till bränslehuvet eller så.

Angående tomgången så är den lite knasig oxå, därav anledningen till att jag vill kontrollera tändningen så den står rätt.

Problemet ser ut om som så:

Kall motor:
Stabil tomgång 1200rpm
Stiger i varv om man kopplar ur mikrobrytaren
Ändrar varv (minns ej om det är uppåt eller neråt) när man kopplar bort tomgångsmotorn

Varm motor:
Orolig tomgång ~1100rpm +/- 150rpm varvet pendlar regelbundet
Sänker man tomgången ännu mer så pendlar det ännu kraftigare
Reagerar inte på om man kopplar bort tomgångsmotorn
Reagerar inte på bortkoppling av mikrobrytare
Tjuvstannar oftast om man släpper gasen vid korsningar och om man trampar till på gasen och släpper

Justerskruven för tomgång är skruvad i botten så jag har fått justera ändläget på spjället.. Känns precis som tjuvluft men har inte hittat nåt, ska prova att plugga slangen till bromskraftsförstärkaren i hopp om läkage där nånstans..

Sweeper
2010-07-08, 21:21
Nu till det tråkiga, hade ungefär samma problem med min motor när jag köpte bilen, hittade aldrig felet och bytte hur många grejer som helst. Höll på i 3mån sen sket jag i systemet och bytte till digifant 2. Då hade jag ke-jet, dvs lambda och elektronisk bränsletrycksregulator.
Ingen kunde hjälpa på forumet heller såklart. Har även sökt överallt o hittat folk med samma problem men som vanligt i-n-g-e-n l-ö-s-n-i-n-g.

Vi misstänker att det var tändningsenheten men det får vi aldrig veta. Skulle vara bra för er om ni kände nån i närheten som kunde låna ut grejer för att testa.

polomannen
2010-07-11, 02:56
Bästa sättet att ställa in tändningen är att använda VAG instrumentet 1767....
Med den blir det verkligen exakt.

kim_gulle
2010-07-12, 13:29
Nu till det tråkiga, hade ungefär samma problem med min motor när jag köpte bilen, hittade aldrig felet och bytte hur många grejer som helst. Höll på i 3mån sen sket jag i systemet och bytte till digifant 2. Då hade jag ke-jet, dvs lambda och elektronisk bränsletrycksregulator.
Ingen kunde hjälpa på forumet heller såklart. Har även sökt överallt o hittat folk med samma problem men som vanligt i-n-g-e-n l-ö-s-n-i-n-g.

Vi misstänker att det var tändningsenheten men det får vi aldrig veta. Skulle vara bra för er om ni kände nån i närheten som kunde låna ut grejer för att testa.

Hörru du Roman, har du skaffat nåt chip till digifanten än? Och förresten, vet du om det är samma digifant du har plockat, altså från en 80 2.0E som på en Passat GT 1.8? Har en sån ståendes som har Digifant 2 och funderar på om jag ska plocka och sätta på 2 liters 16 ventilarn som jag har.

Och sen till trådskaparens problem.

Min 16v har K-jet och den betedde sig snarlikt. Den stannade och jävlades när man stod på tomgång och stannade när man gasade till och släppte. Mitt problem var att bränslehuvudet behövde bytas, men jag hade även alldeles för lågt bränsletryck så jag bytte även bränslepumpen. Byta tomgångsmotor till en som ni vet fungerar som den ska är också en bra idé. Sen gör ni som polomannen säger så ni får det helt grett. :)

Erik.B
2010-07-15, 11:45
Bränsletrycket uppmätt, 3,7bar.. Vad bör det ligga på? 5,5-6bar ungefär?

Jag mätte på ingående banjo från pump till bränslehuvud. Trycket är stabilt oavsett belastning.. Kan det räcka med att shimsa om regulatorn eller kan det vara en kass högtryckspump / igensatt bränslefilter som påverkar detta?

Sweeper
2010-07-15, 14:02
Hörru du Roman, har du skaffat nåt chip till digifanten än? Och förresten, vet du om det är samma digifant du har plockat, altså från en 80 2.0E som på en Passat GT 1.8? Har en sån ståendes som har Digifant 2 och funderar på om jag ska plocka och sätta på 2 liters 16 ventilarn som jag har.


Hur många pinnar har passatens ecu? audin har 45st vet jag. Sen borde boxens nr likna 039 906 024, annars funkar det inte nog. Har inte bytt chippet än men måste göra nått åt det.

kim_gulle
2010-07-16, 19:00
Bränsletrycket uppmätt, 3,7bar.. Vad bör det ligga på? 5,5-6bar ungefär?

Jag mätte på ingående banjo från pump till bränslehuvud. Trycket är stabilt oavsett belastning.. Kan det räcka med att shimsa om regulatorn eller kan det vara en kass högtryckspump / igensatt bränslefilter som påverkar detta?

Det var ju på tok för lågt. Har för mig trycket från pumpen ska vara uppåt 7-8 bar. Ingen mening att försöka fixa med schims och prylar. En ny huvudpump behövs tyvärr. :)


Hur många pinnar har passatens ecu? audin har 45st vet jag. Sen borde boxens nr likna 039 906 024, annars funkar det inte nog. Har inte bytt chippet än men måste göra nått åt det.

Aha, ska kolla det. Men chippet där skulle du ju kunna beställa från det där techtonics eller vad dem heter. Dem har ju ett helt gäng olika EPROMs till digifant. :)

Erik.B
2010-07-17, 00:17
Det var ju på tok för lågt. Har för mig trycket från pumpen ska vara uppåt 7-8 bar. Ingen mening att försöka fixa med schims och prylar. En ny huvudpump behövs tyvärr. :)

Men borde inte bränsletrycket sjunka när man belastar motorn om pumpen är trött?

Sweeper
2010-07-17, 13:21
Aha, ska kolla det. Men chippet där skulle du ju kunna beställa från det där techtonics eller vad dem heter. Dem har ju ett helt gäng olika EPROMs till digifant. :)

Vet :) tänkte kolla om man kan trixa till något själv också!

kim_gulle
2010-07-17, 23:16
Men borde inte bränsletrycket sjunka när man belastar motorn om pumpen är trött?

Nae, pumpen håller sitt konstanta tryck oavsett hur mycket du gasar. Skillnaden är att det kommer tillbaka mindre till tanken genom returen när man gasar på. Och ett uppmätt tryck på 3 bar från pumpen när den går är alldeles för lite. Byt pumpen så lär det nog bli fart i kärran. :)


Vet :) tänkte kolla om man kan trixa till något själv också!

Heh, ja iofs så lär ju det vara skojigare än att bara beställa ett. :)