handdator

Visa fullständig version : Däcktryck gatdäck



J.L
2010-07-07, 00:05
Finns det några som har tips och råd för rekomenderat däcktryck vid bankörning i gatdäck?

Mindre, samma eller högre tryck ?

Lilla_Vargen
2010-07-07, 00:57
Om du kör ett tag märks slitage ganska väl.

Tipset är annars att kolla tempen efter ett antal varv ytter/mitten/inner kant och reglera därefter.
Optimalt är alla lika.


Vissa kör med 3 kilo... jag hamnade runt 1.6 kilo kall på Lupo:n...

J.L
2011-05-17, 19:08
Har testat några körningar, på runt 1.8 (extrem-varm-tryck) funkar det allra
bäst med mina Hankook Optimo K406, rullade hemåt och kom på att trycket
måste upp igen, då kört från Sturup till Löddeköpinge, där var lufttrycket 1.2kg.

Det tar extremt lång tid att få däcken varma och pysa ner till rätt tryck,
men att pysa ur till 1.2 innan körning och sedan få dem varma låter
inte riktigt som ett alternativ.
Aggresiv körning med strax över kilot kan väll inte gå bra?

De flesta kör väll R-däck och byter innan körning i depån,
vad har ni för kall-tryck innan ni ska värma däcken?
Börjar ni värma och sedan sänker trycket allteftersom, eller
startar ni lågt?

Jag fick köra nästan ett helt pass innan däcken var tillräckligt varma...

Nogge
2011-05-17, 20:10
De flesta kör väll R-däck och byter innan körning i depån,
vad har ni för kall-tryck innan ni ska värma däcken?
Börjar ni värma och sedan sänker trycket allteftersom, eller
startar ni lågt?

Jag tänker så här att eftersom jag plockade av däcken från förra körningen när dom var varma så kommer dom upp i samma tryck igen när man kört en stund och dom blivit varma igen. Oavsett vilket kalltryck det är. Nu funkar ju inte detta helt eftersom det kanske pyser ut lite mellan körningarna, men ni förstår vad jag menar.

Jag har ~1.8 i kalltryck innan jag kör ut och pyser sedan ut till runt 2.0-2.1

ThomasT
2011-05-17, 22:42
Generellt så ska man höjja ca 0.5bar i ett gatdäck för att styva upp det lite. Så det bord passa med att börja på std tryck så får man den extra 0.5bar iom ökad temp.

R-däck brukar man få pysa ut 0.5bar så man hamnar på knappt 2bar i varmtryck.

J.L
2011-05-18, 12:07
Generellt så ska man höjja ca 0.5bar i ett gatdäck för att styva upp det lite. Så det bord passa med att börja på std tryck så får man den extra 0.5bar iom ökad temp.

R-däck brukar man få pysa ut 0.5bar så man hamnar på knappt 2bar i varmtryck.

Tidigare körningar har jag startat med "gat-tryck" runt 2.3 - 2.5, efter 10-15 minuter justerar jag ner,
då har det nästan alltid legat över 3.0, kanar, skriker, bambi på hal is,
justerar till runt 1.8 på alla hjul = 1000 ggr roligare, mindre skrik, bättre fäste.

Det sliter gott på ytterhörnen på framdäcken.


edit: Är extremt sugen på R-däck!

GTI-nissen
2011-05-18, 12:54
................edit: Är extremt sugen på R-däck!

I så fall får jag hälsa dig välkommen till värld med problem du inte kände till. ;-)

J.L
2011-05-18, 13:23
I så fall får jag hälsa dig välkommen till värld med problem du inte kände till. ;-)

Utveckla gjärna :-)

GTI-nissen
2011-05-18, 18:58
Bromsarna kommer inte att räcka till eftersom däcken greppar så mycket bättre när du bromsar, drivaxlarna kommer att bli "för långa" eftersom du kommer köra med mer negativ camber vilket gör att knutarna kommer gå åt skogen samt att vänster centrummutter kommer att lossna. Motorn kommer att suga luft istället för olja eftersom du kommer att köra fortare i kurvorna.

mm mm

;-)

golfhenke
2014-05-19, 09:14
Lyfter gammal tråd.
Min fråga är hur man kompenserar understyrning enbart med däcktryck? Speciellt på R mk6 då. Vissa säger mindre lufttryck fram + mer bak, vissa säger tvärtom? Men läser man igenom många trådar så verkar det snarare som att hitta optimalt fäste fram, och sen INTE lägga samma tryck bak, och då spelar det ingen roll om man kör över eller undertryck bak (inom rimliga gränser)? Men det blir lite skillnad på karaktären under/vs övertryck bak?

Någon som provat just detta och har erfarenhet? Vad gäller?

Körde senast på kinnekulle med gatdäck i 3 bar varma i 19" runt om. Vad är rekommenderat då?

Mvh

Crippep
2014-08-26, 22:09
Själv så kör jag 1.7 1.8 kalltryck på min Gtd, har då ca 2.7 2.8 bar varma, då har jag sjukt bra grepp runt om o har ganska optimal däcktemp på mina kumo däck, kör 225/40 18

golfhenke
2014-08-30, 18:10
Upptäckte senast på time attack att jag körde fortare när jag ökade från 2.4 till 2.65 drygt varma. Detta var vanliga gatdäck. För lite luft och det kändes som däcken rullade i sidled och gav med sig. Gjorde en halv sekund totalt.

Sent from my giant iPhone killer.