handdator

Visa fullständig version : Golf GTI V5 170hk



Råbbert
2010-07-06, 23:07
Vad har ni att säga om denna bil?
Är den något att ha med denna motor, har aldrig kört V5án men har tidigare haft en 1.8T -99. Kördes både org och med steg 3.
Hur är karraktären på denna motor? Väldigt törstig? Är det kedja i denna motor?

MVH/ Robert

Andersson Racing
2010-07-07, 12:26
Vad har ni att säga om denna bil?
Är den något att ha med denna motor, har aldrig kört V5án men har tidigare haft en 1.8T -99. Kördes både org och med steg 3.
Hur är karraktären på denna motor? Väldigt törstig? Är det kedja i denna motor?

MVH/ Robert

Kedja ja. Nästan som en liten vr6:a i karaktären.

mvh Per

haaga
2010-07-07, 13:33
Får man fråga hur 1.8T gick med steg 3? Stor skillnad mot bara chip?

// Jerry

jöns
2010-07-07, 15:07
Jag har en sådan motor i min passat och jag tycker den är ytterst trevlig.
Som sagt en liten vr6a....

Om du läser på vr6.nu under vr5 biten så ser du en del av foffa2002s svar om vilken motor som har problem och vilken som är den "bättre".
Det du kommer att läsa är att han rekomenderar VR5an, INTE V5an. Det som skiljer kommer jag inte ihåg men det är V5an som har haft mest problem.
Dock ganska lugnt om man jämför med antalet bilar med den motorn som har sålts.

150hk varianten är tydligen lika stark och det är ungefär 150hk på hjulen vilket är ca 170hk i motorn.
Jag har inte haft några problem med min men jag har kört under 1000 mil.

Den drar som en vr6a ungefär. Passaten ligger på 0.9 blandad och lugnt 70-100 i 60 mil landade på 0.7x.
Dock drar den iväg vid högre hastigheter. Dvs 130-140.

Men en mycket trevlig motor!
Kompisen har en V5a Golf och han är nöjd. Har haft den 3-4 år.
Dock ger det inget att chippa eller fixa utan det är som att trimma en vr6a.

Summan av summaron: Mina åsikter och tankar, en stabil motor som inte är överdrivet stark, dricker en del och kostar mycket att laga.
Men en härlig gång och bra med bottenkraft. Detta är i en passat så golfen blir "snabbare"!

Solklart?

Råbbert
2010-07-07, 17:45
Får man fråga hur 1.8T gick med steg 3? Stor skillnad mot bara chip?

// Jerry

Klart man får fråga..
Började med att org. i några veckor.. Tröttnade rätt snabbt, så steg 1 från BSR inhandlades.. Vart stor skillnad mot org. Ladd på ca: 0.85-0.09, sedan vart det steg 3 från BSR med ett ladd på ca: 1.1-1.2 om jag inte minns helt fel. (är några år sedan)
Men skillnaden mellan 1 och 3 upplever jag som väldigt stor faktiskt.. Gick faktiskt riktigt fint tycker jag. Kör du steg 1 nu??

MVH/ Robert

haaga
2010-07-07, 22:40
Klart man får fråga..
Började med att org. i några veckor.. Tröttnade rätt snabbt, så steg 1 från BSR inhandlades.. Vart stor skillnad mot org. Ladd på ca: 0.85-0.09, sedan vart det steg 3 från BSR med ett ladd på ca: 1.1-1.2 om jag inte minns helt fel. (är några år sedan)
Men skillnaden mellan 1 och 3 upplever jag som väldigt stor faktiskt.. Gick faktiskt riktigt fint tycker jag. Kör du steg 1 nu??

MVH/ Robert

Ja jag kör steg 1 nu, men funderar starkt på att uppgradera till steg 3. Men jag har inte hört så mkt om det så är ju lite osäker på om det ens är så stor skillnad... Men nu när du säger att det är skillnad så blir det nog en uppgradering. Men en kompis till mig ska däremot göra 3" från turbon åt mig så blir väl bara uppgradering av programvara kvar sedan att lämna in den för. Hur tyckte du att ljudet blev med BSR steg 3? En anledning till att jag inte köper hela kittet är för att jag har hört bilar med steg 2 och tycker inte ljudet är så skönt men jag vet ju inte om det blir mycket skillnad med BSR framrör...

flakes
2010-07-08, 02:17
Min förra golf var en V5:a -01.

V5-motorn är utvecklad direkt från VR6an, enda skillnaden är i princip att man tagit bort en cylinder.
Dom gjordes i två varianter, de första modellerna hade 150hk och senare uppgraderades dom till 170hk. Den är på 2,3 liter och har ingen turbo. Det är lite missvisande att dom heter GTI, då det har mer med extra tillbehör (sportfjädrar osv) att göra än motorn. Vad jag förstått så är det typ bara i sverige som V5an fått GTI-namnet. På ett engelskt forum jag höll till på så hade dom aldrig hört talas om en V5 GTI.

Motorn är mycket jämn i kraft, och har en hel del drag på låga varv. Dock är det ingen sportig maskin direkt. Man kanske drar ifrån alla 1.6 golfar, men stöter man på en bil som har lite mer muskler under huven så har man ingen chans :)
Trimma den ger knappast någon större effektökning, och turbokonvertera är inte nått man kan göra i sverige direkt.
Det man köper en V5a för är dock till stor del ljudet. Det är ett helt underbart ljud i dom bilarna. Rappt och nästan lite rally-liknande i tonen.

Motorn drar rätt mycket också. Jag låg strax under 1 liter/mil, fast då körde jag inte direkt ekonomiskt ;)

Henrik.M
2010-07-08, 03:35
Vad jag förstått så är det typ bara i sverige som V5an fått GTI-namnet.

Var inför 25-års jubileet av GTI dvs på årsm 2001.
Man "konverterade" dessa till GTI genom att helt enkelt byta dekaler på bakluckan till en GTI dekal med det gamla typsnittet & en kanin (om jag inte minns fel) och att klistra på ett gti klistermärke nedanför mugghållaren i bilen.
Man kallade dessa 25-års jubelium GTI eller något sådant , kommer inte riktigt ihåg.
Men det övriga är jag bergsäker på eftersom jag själv gjort det på ett par bilar vid nybilsutrusning på den tiden.
Var alltså enbart årsm 2001 av golf som hette GTI med V5:a.


Trimma den ger knappast någon större effektökning, och turbokonvertera är inte nått man kan göra i sverige direkt.

Inte!?......kolla foffa2002:s bora.
http://forums.vwvortex.com/showthread.php?2862822

flakes
2010-07-08, 12:31
Var inför 25-års jubileet av GTI dvs på årsm 2001.
Jasså, ja det förklarar ju det då :) Jo min bil hade GTI märken lite överallt (även på sidolisterna på framdörrarna), vilket såg lite konstigt ut om jag ska vara ärlig. GTI står ju mer för en sportig modell, och på senare tiden har det även blivit synonymt med turbo när det handlar om Golf. Så jag förstår inte riktigt tanken bakom att döpa en V5 till GTI.



Inte!?......kolla foffa2002:s bora.
http://forums.vwvortex.com/showthread.php?2862822
Jo jag har läst en hel del om hans bora, men besväret med att turbokonvertera i sverige är inte riktigt värt det. Iaf inte om man planerar att besiktiga bilen i befintligt skick för gatubruk.
För att inte tala om de enorma mängder pengar det kostar att lägga på en konvertering :).

Henrik.M
2010-07-08, 12:57
Jo min bil hade GTI märken lite överallt (även på sidolisterna på framdörrarna),

Det stämmer , man klistrade även dekaler i framkant på förar och passagerardörren.

Cribba
2010-07-08, 21:28
Jag har en Golf V5 -02:a

Sjukt nöjd med bilen då den är riktigt skön att köra.
Har själv en automat, så den drar väl ungefär 0,9-1,3 beroende på körstil och vart man befinner sig (stad el. landsväg).

Som det nämnts tidigare i tråden så är ljudet ngt riktigt mysigt, finns endel som vänder på huvudet när man sticker iväg och låter motorn andas lite.

Svarar gärna på frågor ang. modellen, om jag besitter svaren bara.. =P