handdator

Visa fullständig version : Byte av kylare , passat tdi -01



Mulder-_-
2010-07-06, 20:13
Hej!
Ska snart byta kylare på min passat tdi -01 då det sakta men säkert läcker ut vatten vid ena gaveln.
Något speciellt man ska tänka på, t.ex. något mer man bör byta när man ändå håller på?

Efter bytet, hur luftar jag på bästa sätt?

korko
2010-07-09, 02:12
Fick exakt samma fel på min passat tdi -04 förra sommaren, drygt för att vara en 5 år gammal bil.
Var försiktig med ac-kylaren, kanske passa på att byta multiremmen?
Har för mig att luftningen gick till av sig självt.

Mulder-_-
2010-07-09, 19:30
Fick exakt samma fel på min passat tdi -04 förra sommaren, drygt för att vara en 5 år gammal bil.
Var försiktig med ac-kylaren, kanske passa på att byta multiremmen?
Har för mig att luftningen gick till av sig självt.

Aha, hur mycket läckte din? Jag fyller väl på 0,5 liter varannan månad eller nått sånt, men känns som att den kan säga upp sig när som helst och allt rinner ut...därför bäst att byta innan ;)
Ska ta det lugnt med ac-kylaren, är det kondensorn du menar?

Alla remmar byttes förra året inklusive kamrem, så det är klart. Köpte en ny packning till termokontakten (lr vad det är) som sitter på kylaren.
Slangklämmorna går visst att återanvända enligt min lokala VW verkstad.

Jag har 3 liter koncentrat G12plus dvs 6 liter utblandat, räcker det till hela systemet?

korko
2010-07-10, 17:50
Den vräkte ur sig rätt mycket, så det var bara till att riva. Gaveln hade rostat upp.
Köpte kylare på mecko, får se om den håller längre än 5 år ;)
Ja precis, den sitter framför kylaren.

Det borde räcka med 3 liter konc, jag köpte 4 liter och fick mycket över.

Mulder-_-
2010-07-25, 00:04
Mek-rapprtering:
Nu är kylaren utbytt, gick bättre&snabbare än väntat. Gamla kylarn såg rätt "trött" ut vid båda gavlarna-->hade läckt en del på båda vänster och höger sidan samt fram&baksida.
Luftade sedan systemet genom att - som det stod i Haynes-boken - släppa lite på vänster slang till värmepaketet så att lufthålet som fanns på slangen kom utanför röret så att säga. Sedan lossade jag även expansionskärlet (3 skruv) och höll upp det ca 1 dm så att det blev högsta punkten.
Sedan var det bara att fylla på till det började rinna ut i lufthålet vid värmepaketet--->tillbaka med den slangen och sedan var det klart.

Tog bara bort stötfångaren, främre tvärbalken rörde jag aldrig, det gick bra ändå.

VWGolIV
2010-07-25, 10:54
Kanon ju...

När du åkte lite med bilen så kontrollera vattennivån igen. Så du är säker på att all luft är ute =)
Skönt att det gick smidigt o byta..

Mulder-_-
2010-08-05, 21:39
Kanon ju...

När du åkte lite med bilen så kontrollera vattennivån igen. Så du är säker på att all luft är ute =)
Skönt att det gick smidigt o byta..

Lite uppföljning - har åkt ca 60 mil efter bytet nu och nivån håller sig oförändrad. Känns stabilt & bra! ;)