handdator

Visa fullständig version : Mellanservice Golf R32 MkV



bopra
2010-07-05, 08:26
Undrar ifall nån vet vad en sån service borde kosta och är det bara det vanliga som ska bytas dvs olja+filter? Funderar nämlingen på att göra det själv alltså mellanservicar och när det dags för stora servicen lämna in den pga stämpeln. Enligt serviceboken så har bilen körts på longlife olja som ska klara upp till 3000mil men min bil börjar varna nu efter 1700mil att det är dags för byte men det har antagligen med mitt körsätt att göra.

Viktor Cz.
2010-07-05, 10:52
Att bilen börjar varna redan nu berör på ditt körsätt. Bilen har variabelt serviceintervall där man kan köra upp till 3000mil mellan varje service.
Du skall inte göra en mellanservice utan nu är det dags för en 'long life' service.
Hade du kört extremt lungt hade du kanske kunnat köra drygt 2500 mil innan servicelampan hade tänts.

bopra
2010-07-07, 13:34
Att bilen börjar varna redan nu berör på ditt körsätt. Bilen har variabelt serviceintervall där man kan köra upp till 3000mil mellan varje service.
Du skall inte göra en mellanservice utan nu är det dags för en 'long life' service.
Hade du kört extremt lungt hade du kanske kunnat köra drygt 2500 mil innan servicelampan hade tänts.

Menar du att det är dags för den stora(dyra) servicen? Enligt ins.boken det skulle vara vid 6000mil då de ska byta alla övriga oljor också(DSG och Haldex)

jimZon
2010-07-07, 15:20
Menar du att det är dags för den stora(dyra) servicen? Enligt ins.boken det skulle vara vid 6000mil då de ska byta alla övriga oljor också(DSG och Haldex)

Enligt longlifeprincipen:

1:a service = upp till 3.000 mil.
2:a service = upp till 6.000 mil.
3:e service = upp till 9.000 mil

Om nu din bil har gått närmare 6.000 mil så är det dags för den servicen. Den är dyr-dyr-dyr. Jag tror man byter platinatändstift också. :(

På min GTI som har gått 1.100mil så säger den att jag ska göra en service om 1.700mil. Lite skeptisk till det, men jag kanske kör som en kärring? :)

bopra
2010-07-07, 23:38
Enligt longlifeprincipen:

1:a service = upp till 3.000 mil.
2:a service = upp till 6.000 mil.
3:e service = upp till 9.000 mil

Om nu din bil har gått närmare 6.000 mil så är det dags för den servicen. Den är dyr-dyr-dyr. Jag tror man byter platinatändstift också. :(

På min GTI som har gått 1.100mil så säger den att jag ska göra en service om 1.700mil. Lite skeptisk till det, men jag kanske kör som en kärring? :)

Den har gått 4800mil och MFD varnar för service om 250mil.

flakes
2010-07-08, 01:24
Är det inte också baserat på tid när det är dags för service? Antingen miltal, eller tid?
Jag köpte nyligen en R32 som precis hade passerat 6000 mil. Det verkar som longlife servicen inte är gjord på den dock :(
Med tanke på att haldex oljan och -filter behöver bytas, så antar jag att det nästan är lika bra att lämna in den på en VW verkstad. Det är kanske inte något som en privat liten verkstad kan fixa utan specialkunskaper?

Hur mycket kostar stora servicen ungefär?

jimZon
2010-07-08, 09:46
Är det inte också baserat på tid när det är dags för service? Antingen miltal, eller tid?
Jag köpte nyligen en R32 som precis hade passerat 6000 mil. Det verkar som longlife servicen inte är gjord på den dock :(
Med tanke på att haldex oljan och -filter behöver bytas, så antar jag att det nästan är lika bra att lämna in den på en VW verkstad. Det är kanske inte något som en privat liten verkstad kan fixa utan specialkunskaper?

Hur mycket kostar stora servicen ungefär?

Är bilen så pass ny så skulle jag låta en aukt. verkstad serva den. Priset varierar STORT beroende på var man lämnar in den. Jag bor i Stockholm och här varierar priset väldigt lite, men om man ringer runt till Sala, Västerås, Eskilstuna tex så går det att spara många tusenlappar (Sala var billigast).

DPC
2010-07-08, 11:29
Är det inte också baserat på tid när det är dags för service? Antingen miltal, eller tid?
Jag köpte nyligen en R32 som precis hade passerat 6000 mil. Det verkar som longlife servicen inte är gjord på den dock :(
Med tanke på att haldex oljan och -filter behöver bytas, så antar jag att det nästan är lika bra att lämna in den på en VW verkstad. Det är kanske inte något som en privat liten verkstad kan fixa utan specialkunskaper?

Hur mycket kostar stora servicen ungefär?

Servicetidpunkterna baseras på tid, körsträcka och körstil/typ av körning. Körstil/typ av körning bedöms utifrån antal starter, dvs typiskt hur långt bilen körs medelmässigt (vid mycket kortkörning minskas serviceintervallet), bränsleförbrukning (hur hårt man kör och typ av körning) mm. För de flesta bilar idag finns det en modell för oljans status som baseras på bland annat de parametrar jag räknat upp ovan.

Sen verkar det skilja en del mellan olika modeller om hur stor hänsyn som tas tex till kortkörning.

bopra
2010-07-08, 16:18
Är det inte också baserat på tid när det är dags för service? Antingen miltal, eller tid?
Jag köpte nyligen en R32 som precis hade passerat 6000 mil. Det verkar som longlife servicen inte är gjord på den dock :(
Med tanke på att haldex oljan och -filter behöver bytas, så antar jag att det nästan är lika bra att lämna in den på en VW verkstad. Det är kanske inte något som en privat liten verkstad kan fixa utan specialkunskaper?

Hur mycket kostar stora servicen ungefär?
Jag fick ett svar från Din Bil i Helsingbrog:
9600:-
Då byter de motorolja+filter, växellådsolja+filter, haldexolja, tändstift och pollenfilter. Tycker att det är alldelles för mycket pengar för såna enkla jobb.

flakes
2010-07-08, 16:42
Jag fick ett svar från Din Bil i Helsingbrog:
9600:-
Då byter de motorolja+filter, växellådsolja+filter, haldexolja, tändstift och pollenfilter. Tycker att det är alldelles för mycket pengar för såna enkla jobb.

Jag var hos den lokala VW-handlaren (Möller bil) tidigare idag och fick prisuppgift på 8349,91kr för stora servicen. Lite billigare, men fortfarande väldigt dyrt. Lite trist att behöva ta lån för att ha råd med en service :)
Dom hade dessutom väntetid på en månad.
Så jag ska ta och ringa runt lite hos privata verkstäder och kolla om jag kan hitta någon som vet hur man byter haldex-oljan. Borde bli hälften så dyrt skulle jag tro.

Exelon
2010-07-08, 22:40
Å så kul har 1000 mil innan stora servicen på min IV r32á. Då blir det att snåla, eller rättare sagt där rök millteksystemet.
Ska höra mej runt på priser för det är tydligen jäkligt viktigt att byta olja i haldexen då det kommer in fukt i oljan sen blir det party i bakaxeln (min är allt nyligen bytt bak pga av slarv med oljebytet).
Har en liten fråga, ska man köra med longlife service eller ska man köra med vanliga Castrol Edge och byta vid 1500mil? Hade på Gti´n 1500 men köpte billigare olja och bytte oftare.

Andersson Racing
2010-07-09, 09:42
Å så kul har 1000 mil innan stora servicen på min IV r32á. Då blir det att snåla, eller rättare sagt där rök millteksystemet.
Ska höra mej runt på priser för det är tydligen jäkligt viktigt att byta olja i haldexen då det kommer in fukt i oljan sen blir det party i bakaxeln (min är allt nyligen bytt bak pga av slarv med oljebytet).
Har en liten fråga, ska man köra med longlife service eller ska man köra med vanliga Castrol Edge och byta vid 1500mil? Hade på Gti´n 1500 men köpte billigare olja och bytte oftare.

Serva bilen var 1 500 mil alternativt 1 gång per år om du inte kör 1 500 på ett år, alltså inte longlife, det är min rekommendation.

mvh Per

Exelon
2010-07-09, 15:52
Ja då kör jag så, har alltid gjort så på mina förra bilar.

bopra
2010-07-21, 14:29
Jag fick ett svar från Din Bil i Helsingbrog:
9600:-
Då byter de motorolja+filter, växellådsolja+filter, haldexolja, tändstift och pollenfilter. Tycker att det är alldelles för mycket pengar för såna enkla jobb.
Ja det lönar sig att ringa runt. Din Bil i Lund skulle ha 7000:- för samma jobb.