handdator

Visa fullständig version : Tips och rekommendationer inför byte av koppling 02J



mtm
2010-07-05, 00:57
Hej forumet!

Long time no see...

Efter nästan 15.000 mil har det nu blivit dags att byta koppling.

Följande är beställt:

Kopplingskit från ECS (http://www.ecstuning.com/Volkswagen-Golf_IV--1.8T/Exterior/ES250303/)

Har läst FAQ:en här på forumt om bytet men tyckte att det var lite intetsägande, bilder hade ju varit trevligt tex. :)

En fråga som direkt dök upp var varför man skulle tömma växellådsoljan?

Hursomhelst, det jag är ute efter är framförallt hjälpsamma tips och "tänk på" samt vad jag bör passa på att byta när jag ändå har lådan nere?

Verktyg som är ett måste?
Verktyg som underlättar?
Osv...

Jag har i samband med kopplingskitet även beställt följande:

Refresh-kit framvagn (http://www.ecstuning.com/Volkswagen-Golf_IV--1.8T/Exterior/ES248440/)

Även tips gällande detta mottages tacksamt.

Har läst den FAQ:en som gäller A4-chassi.

Hur långsökt ni än kan tycka att erat tips är, dela gärna med er ändå. Ju mer information jag har, ju enklare lär bytet gå. :)

Tackar!

Mini_me
2010-07-05, 07:39
Man tappar troligen lådans olja för att det brukar vara enklare att ta ner lådan om du tar bort höger drivaxel fläns (Den som sitter i lådan) och för att slippa massa olja som rinner hejdlöst så tappar du helt enklet ur den under kontrollerade former. (Försök säga det på bara ett andetag ;-p )

Annars å en vanlig verktygs låda och en 9 eller 10 mm 12kants hylsa (dvs vanlig hylsa fast ej sexkant) för att lossa tryckplattan är ett måste och sen ev större modell på inbus (12kants insexa) om du ska byta / ta ner svänghjul...kan ev sitta med vanliga bultar oxå.

Du måste ha nåt att centrera lamellen med och jag tror tex biltema har ett kit med olika dorn som borde lös problemet.
Annars får du PMá så löser vi det på nåt annat sätt ;-D

mtm
2010-07-05, 08:25
Tackar för svaret Mini_me!

Jag förstår! (appropå oljan)

Svänghjul kommer att bytas, det ingår i satsen som jag beställt.

Ang, centrering så ingår ett verktyg för det också! :)