handdator

Visa fullständig version : Byta topplockspackningen på Passat GT16v



paef
2007-07-03, 12:19
Hej...
Nu är detta ingen gti, men kör ändå...
Blivit tvungen att byta en topplockspackning på brudens morsas bil..
Är en Passat GT 16V kanske en -90, -91 eller något, en B3 kaross iaf Med 100kw (2.0 motor antar jag)...
Tänkte byta kamrem då man ändå har allting nere...

Är det något speciellt att tänka på? Eller är det bara nolla motor och plocka ner topp och smälla dit en ny packning och rem samt spännare..

Är väl ett par undringar bara egentligen:
1. Vad är det för åtdragningsmoment på toppen?
2. Hur mycket bör remmen spännas?
3. Finns det något lämpligt sätt att låsa kamdrevet?

Manny
2007-07-03, 12:33
Momenten brukar stå på förpackningnen till packningen.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=501&iItemId=79533

kolla även så toppen är helt plan.

ypzilon
2007-07-03, 16:21
Det verktyget kommer du inte långt med, det är bara ett kamhjul.

Manny
2007-07-04, 01:52
Det verktyget kommer du inte långt med, det är bara ett kamhjul.

hmm just d ja... sitter väl en kedja där va... 16v är inte min starka sida... fråga mig nåt om mk1 8v EM så kan jag :D

paef
2007-07-04, 18:03
Humm
tagit bort allt nu, topplocksbultar,grenrör.. ALLT som jag kan tänka på...
Men skiten sitter ändå fast.. känns som det är något i bakkant... nån som vet ifall det är något satans stag mellan topp och motor nånstans som inte syns? :s

Dave the brave
2007-07-04, 18:17
Det sitter små styrpinnar mellan topplock och block. Lyft rätt upp mao. Det går att FÖRSIKTIGT bända med tex en skruvmejsel om det skulle sitta allt för hårt. Men då menar jag verkligen försiktigt och på nått ställe där det inte gör så mycket om det skulle bli ett märke. Använd bara den yttersta spetsen på mejseln så att det ev. märket bara kommer i ytterkant på block eller topplock.

paef
2007-07-04, 18:57
Tack för det... Men den känns typ som om packningen är limmad, då vi drar den rakt upp så följer hela motorn med =/

paef
2007-07-10, 15:55
Är inne på kamremen nu, vill få bort remskivan nedre, men den lossnar ju tamefan inte... :s Provat med mutterpuffra etc men hela motorn snurrar jue..
Finns det inget bra sätt att låsa?

Lillen
2007-07-10, 16:21
Låser gör du mot svänghjul eller koppling.

Fråga?
Varför skall du bort med nedre remskivan?
Menar du den för multirem/kilrem eller för kamrem?
De två sitter ihop och gå ju att dela på!

paef
2007-07-10, 16:22
Låser gör du mot svänghjul eller koppling.

Fråga?
Varför skall du bort med nedre remskivan?
Menar du den för multirem/kilrem eller för kamrem?
De två sitter ihop och gå ju att dela på!

Uhm, har bara kollat lite.. Men den nedre är ju för multiremen den yttre... Måste inte den bort för att komma åt kamremen? :o

razer
2007-07-10, 19:04
paef, du måste lossa de fyra insex-skruvarna i remskivan på vevaxeln, låt den stora skruven som håller kamdrevet sitta kvar.

paef
2007-07-11, 16:29
paef, du måste lossa de fyra insex-skruvarna i remskivan på vevaxeln, låt den stora skruven som håller kamdrevet sitta kvar.

Okayokay... Tack för det!

KEJO
2007-07-11, 18:40
Det är ju sträckbultar till 16 V toppen. dvs bultarna skall bytas och sedan först dras till rätt moment i två steg (börja innifrån och dra utåt i cirkel) därefter skall de dras med vinkelskiva. Detta tycker jag är ett s-kt och dessutom dyrt.
Altenativet är att köpa vanlig stålbult minst 105 eller gärna 112 i hållfasthet. (absolut inte std 88 bult) gärna insex eller torxhuvud och sedan dra det gamla goda i två steg 10-11 kpm. En stålbricka (inte järnbricka) under bultskallen mot Al -toppen är att föredra. Det blir bra. Toppen bör planas för att du skall var säker på att det blir tätt. Jag har en ny std packning liggande i garaget. Du kan maila om det passar. Bästa toppackningen till denna motor är från G II GTI ABF motorn -den är i stål men ostar ca 900 kr. Remmen skall egentligen sträckas med ett specialverktyg och remspänningen kollas på varm motor. Alt - kläm den mellan tummen o pekfinged och då kan du vrida den i 90 grader vinkel men ej mera. För sträckt rem är ej bra o brukar vina -för slapp blir det snart stopp o krasch.

Alla råd upa