handdator

Visa fullständig version : Lossa skruvarna till höljet på styrboxen, digifant 2



Janne.M
2010-07-03, 20:57
Ska beställa ett chip från Microchips Tuning, och måste kika på min box innan. Men skruvarna som håller plasthöljet sitter som ***! Lyckats få lös en med en mejsel som satt bra i spåret (stjärn/kryss-skruv) men resten... ja...

Har sprutat rostlösare ett par ggr, värmt med tändare, kylt med tryckluftsburk upp och ner, men de vill inte loss! Skallarna är lite rundade så tänger biter inte, inga av mina bits/mejslar har rätt storlek för att banka fast i skruvarna.

Hittar inga ersättningsskruvar i ETKA, och vågar inte spruta för mycket rostlösare så att det kommer in i styrboxen.

Nån som har några förslag?

De senare Digifant 2 boxarna har torx och de lossnar klockrent på boxarna jag har..

Henrik.M
2010-07-03, 21:38
Varmluftspistol alt rejäl hårtork brukar funka.
På dom boxar jag pillat isär har det suttit locktite på skruvarna.
Små skruvar + locktite = Du får dra hur hårt du vill utan att dom lossnar , här kommer varmluftspistolen in i bilden. ;-)

Janne.M
2010-07-03, 22:33
Mjo, såg på passatboxen att det satt rejält med locktite... men med bra torx så lossnade dom lätt, lite värre med mina halvtaskiga skallar, men ska pröva varmljuftspistolen imorn.

Henrik.M
2010-07-03, 22:37
Vad sitter det för torx?
Är det vanliga eller sådanna med en "pitt" i mitten?

Bara av ren nyfikenhet.

Janne.M
2010-07-04, 11:55
I min "Äldre" box är det kryss/stjärn kanske philips.

I passatens box från -90 sitter det vanliga torx (T10) utan "pitt".

Brassade på med varmluftspistolen ganska rejält, men skiten släppte inte. Vågade inte värma för hårt med tanke på elektroniken där inne. Borrade istället ur dem och bröt förstås en borr och köre in borren mellan tummen och pekfingret (lyckas alltid med det.. ;) Sitter en halv skruv i som jag inte fått ur än, har brassat på med varmluftspistolen på 600 grader, och den orange loctiten/oxiden släpper *** ändå inte... är ju bara järn mot plast som iofs suttit i 22 år. Ska byta till skruvarna från passatens box, efter att jag klippt dem lite kortare, får vara på Würth och kolla om de har likadana att ersätta med sen.